Jeg er i gang med at bygge hus og er stødt på et problem. Jeg har ved en fejl valgt OSB fra bag gipsen (1000-valg så dette blev overset og det er for sent at rette op på nu). Jeg kan nu ikke bare nemt købe OSB og sætte bag gipsen, for indfatningerne til vinduerne er allerede færdigsavede og klar. Væggen bliver derfor i så fald 12 mm for tyk.
Hvad mener I om at erstatte 28x70-reglen bag gipspladerne med 15x69 (byggmax f.eks. sælger det i fyrretræ) og så sætte en OSB og derefter en gipsplade?
Jeg fik at vide af en tømrer, at der er en risiko for, at det kan blive lidt ustabilt på grund af svajet i en 15x69 i stedet for en 28x70, men at OSB-pladen måske kan optage dette svaj.
Dette er kun et problem i vægge med dør eller vindue. I øvrige vægge er det bare at sætte OSB op. Håber nogen har erfaringer med lignende og kan give mig et tip!
Har jeg forstået det rigtigt? Væggen består af regelstamme og derefter spredte 28x70 på indersiden og på disse skal gipsen fastgøres.
Er de spredte på plads? Skal de spredte sættes på tværs af regelstammen eller langs? Uanset om de spredte sættes på tværs eller langs reglerne, burde 15mm spredt og 12 mm OSB blive lige så stabilt - hvis ikke mere stabilt - end 28 mm spredt, hvis man skruer tilstrækkeligt tæt og sørger for at skrue OSB'en også i regelstammen.
Et andet spørgsmål; hvor mange forlængelser drejer det sig om? Er det en uoverstigelig omkostning at løse nye forlængelser?
OBS! Jeg har ingen erfaring med dette selv, men sund fornuft siger mig, at to sammen-skruede lag bliver stærkere end et, hvis den samlede tykkelse er den samme (næsten i dette tilfælde). Tag ikke min mening som fakta!
edit: Pladsen til elektriciteten er jo naturligvis en god indvending!
Bliver også lidt forvirret. Handler det altså om lister på væggene? Er det for at få et installationslag (plads til elrør uden at punktere plasten)? Antager at det ikke er tænkt noget isolering i det lag?
Uanset hvad, så ville jeg i så fald have slået på 17*45 på væggreglarne (ikke tværs), og så på med osb og gips. Bliver jo som enhver væg, hvor der er cc60/cc45.
At sætte så tynde lister tværs vægreglarne føles ikke helt rigtigt. Husk på, at vådrum og andre flisebelagte vægge har specielle CC krav.
Strømmen er en god indvending, skal tjekke med elektrikeren så han klarer sig.
Foringene til elitevinduene indgik og vil jo passe godt, hvis væggen har den rette tykkelse. Det drejer sig om 16 vinduer med frie former osv., så at købe ny foring er nok ikke aktuelt lige nu.
Ja, forskalling skal jeg sømme på plastbeklædt isoleret ydervægslag. Stående cc45. Har 900 gipsplader, som indgår. I vådrum er der krydsfiner medregnet fra starten, så det løser sig. Føles spontant som om laget imellem er beregnet til elrør og for at undgå at perforere plasten, ja.
Ved ikke, hvad man normalt forskaller op med bagved. Der indgik i hvert fald en ordentlig ladning 28x70. 45x45'ere har jeg forskallet op med 2 lag isolering i forskellige retninger på vægforskallingerne inden for plasten. Inderst er 170 isolering.
Stemmer godt, glemte at skrive, at det er en fiskarhedenvilla.
Talte med en anden elektriker i går aftes, som tror, at det kan blive trangt med 16mm installationslag. Visse af rørene/slangerne de trækker er op mod 20mm. Men lokalt kan man måske klare det nogle steder.
Rent faktisk så behøves der jo ikke OSB i alle vægge. Mere der hvor man kan tænkes at hænge lidt tungere ting op senere. Også køkkenet er ikke i dette tilfælde beregnet på at have krydsfiner bag sig, noget jeg gerne vil have.
Du skriver at du har 2x45 indenfor plasten (mod rummet altså). Så burde du vel klare at få elen ind? For grovere rør kan du skære lidt ud i den indre 45'er, og så går det jo fint med dåser mm, som man kan skære lidt i isoleringen, hvis det skulle være nødvendigt.
Ja du misforstår nok. Jeg går igennem væggen fra ydre gips og indad, så det er forståeligt.
Ydre Gips - Stående 170x45 med isolering cc60 - stående påforing 45x45 med isolering cc60 - liggende påforing 45x45 med isolering cc60 - plast - stående 28x70 cc45 (el installationslag) - gips.
Det jeg vil ændre er altså:
plast - 28x70 - gips
til
plast-15x70-osb-gips.
På visse vægge hvor der er påforinger til vinduer som er lavet til 28x70+ gips. (påforingerne er 40mm).
På indervægge uden døre og vinduer sætter jeg osb på 28x70, og væggen bliver simpelthen 11mm for tyk, hvilket ikke gør noget.
vores bygherrer lavede en lignende fejlkalkulation. Vi løste det ved at vi satte osb og reparationsgips på ydervæggene, bygger 6 mm mere i alt 18 mm og det virkede for os.
Okay okay. Jeg har talt med elektrikeren som siger, at han har nogle 20-slanger til f.eks. media og komfur mm. Ellers ville det have fungeret med tyndere lægter under gipsen. Men jeg lader nok ham trække sine slanger først og så finder jeg en løsning på de steder, hvor jeg ved, der skal hænges en masse ting op. Alle indervægge bliver OSB, så håbet er ikke helt tabt. Tak for alle svar! Suverænt forum.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.