Har købt en lejlighed i et lille andelsbolighus med 8 lejligheder på to etager, bygget i 1945. Vi er nu begyndt totalrenoveringen, i lejligheden er der en væg som adskiller køkken og et rum (indervæggen til højre som går i vinkel), overvejer at tage denne ned. Væggen er 12 cm bred og består af nogle cm puds på begge sider samt et lag mursten. Væggen spænder over 3,6 m og gør, at rummet vil måle 3,6x6,6 m.
Gennem hele lejligheden går en grovere 23-24 cm tyk væg som selvfølgelig er bærende. Billedet nedenfor viser lejligheden.
Ydervæggene på billedet har ikke korrekt tykkelse, men alle andre mål er nøjagtige.
Har en plantegning som jeg desværre glemte i lejligheden i dag, men den kommer.
Har haft kontakt med bestyrelsen, de har ikke styr på det, men har ikke noget imod, at jeg fjerner væggen, så længe den ikke er bærende. Lille forening, der består af de otte lejligheder i huset.
Aha. Så er det nok det sikreste at hyre nogen til at tjekke det, så det ikke bliver farligt for nogen andre. Vores tidligere lejlighed så typ ud som din, og fyren der købte den rev netop den væg. Var ikke bærende, men vores hus var lidt større end 8 lejligheder.
At væggen er af mursten kan tyde på, at den ikke kan fjernes uden problemer. Risikoen er, at den kan være "delvist bærende". Dvs. huset falder måske ikke sammen, men nedbøjningen af etagedækket kan øge, så fx en tilsvarende væg på etagen ovenover får revner. Som eksempel på tænkelige problemer.
Ansæt en bygningsingeniør, der kan kigge på det. Hvis det er helt i orden uden tvivl, tror jeg, at du kan få den vurdering med en time eller måske 2 timers fakturering. Er der noget, der ikke er så indlysende, er det måske nødvendigt med en lidt større undersøgelse (og så er man glad for, at man ikke bare fjernede væggen).
Okay, skal se, hvor man kan få fat i nogen for en udtalelse..
Glemte at nævne, at jeg bor på etage to af to, så jeg har ingen lejlighed ovenover, kun loftsrum, bør jo rimeligvis gøre, at risikoen er endnu mindre.
Min tanke er, at hvis væggen er muret, efter at betonloftet er støbt, så burde væggen ikke være bærende? Hvordan kan jeg identificere, om dette er tilfældet?
Ring til en bygningsingeniør i stedet for at få et halvhjertet svar herfra. Havde det været dit eget hus, så er det kun din egen sikkerhed, du leger med, men nu bor der andre der. Hvad ville du gøre, hvis hele taget skulle falde ind? En ingeniør er en billig livsforsikring i den sammenhæng.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.