Har gulvvarmespånplader i hele huset, og i køkkenet er det tænkt at lægge gulvtæppe. Har ingen lyst til at flydespartle, og at lægge tæppe direkte på gulvvarmen forstår jeg ikke går haha.
Så jeg er lidt inde på 12mm gulvspånplade. Metalstrimlerne lægger jeg først, så slangen. Nu til min overvejelse, skal man lægge pap, så 12mm spånplade svævende med limede samlinger?
Jeg kiggede på nogen monteringsanvisning for et rot-gulv på et eksisterende trægulv, og der skulle man lægge pap, så skrue for fuldt, men kun lime samlingerne.
Eller skal man springe pap over og lime på den anden spånplade med og skrue?
Håber jeg ikke komplicerede det alt for meget. Tak på forhånd!
Så jeg er lidt inde på 12mm gulvspånplade. Metalstrimlerne lægger jeg først, så slangen. Nu til min overvejelse, skal man lægge pap, så 12mm spånplade svævende med limede samlinger?
Jeg kiggede på nogen monteringsanvisning for et rot-gulv på et eksisterende trægulv, og der skulle man lægge pap, så skrue for fuldt, men kun lime samlingerne.
Eller skal man springe pap over og lime på den anden spånplade med og skrue?
Håber jeg ikke komplicerede det alt for meget. Tak på forhånd!
Du vil mindske effekten i gulvvarmen betydeligt med en 12 mm spånplade sammenlignet med flydespartel. Jeg ville lægge lumpapp og derefter skrue spånen mellem slangerne. Tegn først på spånpladerne hvor slangerne går, så går det nemt at skrue. Flydende spån med plastmåtte tror jeg ikke bliver så godt på længere sigt...
anders07 sagde:Du vil reducere effekten i gulvvarmen betydeligt med en 12 mm spånplade sammenlignet med flydespartel.
Jeg ville lægge pap og derefter skrue spånpladen mellem slangerne. Tegn først på spånpladerne, hvor slangerne går, så går det fint at skrue.
Flydende spån med plastmåtte tror jeg ikke bliver så godt i længden...
Bliver det virkelig sådan forskel? Jeg forstår, at det isolerer lidt. Jeg regnede lidt, hvis jeg lægger 13mm spartel og køber det fra byggmax, bliver det ca. 4000 kr i og spångulvet 1500kr. Selvom på hele byggeriet er det jo ingenting. Men læste et sted, at man var nødt til at have 15mm flydespartel på gulvvarme?
Så ville det være lettere arbejde for mig selv at lægge spånplade. Desuden forestiller jeg mig, at gulvet bliver stærkere med et lag spånplade end flydespartel? Det er trods alt træbjælkelag under med spånplader med masser af spor og samlinger skødesløst.
Stor fordel med flydespartel er, at der ikke bliver nogen samlinger eller skruehuller, der kan ses i måtten.
Gulvet bliver "stærkere" med flydespartel, køb fiberforstærket spartelmasse og læg 3mm armeringsnet, så har du et gulv, der holder i al slags vejr.
Jeg synes flydespartel er nemmere; pisk det sammen i nogle spande og hæld ud eller save og tilpasse spånplader? Jeg vælger at hælde ud flydespartel alle ugens dage.
Spånpladen stjæler en hel del varme, ja, desuden kommer den ikke til at "opbevare" varmen heller som flydespartlet gør. Dog kan du uden problemer lægge 16 mm parket/laminat også, så det vil bestemt også fungere godt med spånplade...
Jeg synes flydespartel er nemmere; pisk det sammen i nogle spande og hæld ud eller save og tilpasse spånplader? Jeg vælger at hælde ud flydespartel alle ugens dage.
Spånpladen stjæler en hel del varme, ja, desuden kommer den ikke til at "opbevare" varmen heller som flydespartlet gør. Dog kan du uden problemer lægge 16 mm parket/laminat også, så det vil bestemt også fungere godt med spånplade...
Tak så meget for hjælpen. Ja, nu når du lægger det op sådan, så lyder det faktisk lettere, og jeg skal jo heller ikke have nogle fald.
Hvis jeg nu flydespartler, lægger man så stadig metalskinnerne? Og hvor meget flydespartel skal man lægge over gulvvarme? Er byggmax fiber flydespartel godt nok?
Mange spørgsmål, men spørger man ikke, får man intet at vide. Tak igen fordi du tager dig tid!
Hvis jeg nu flydespartler, lægger man så stadig metalskinnerne? Og hvor meget flydespartel skal man lægge over gulvvarme? Er byggmax fiber flydespartel godt nok?
Mange spørgsmål, men spørger man ikke, får man intet at vide. Tak igen fordi du tager dig tid!
Byggmax spartel er fint, jeg fik det dog billigst på Hornbach sidst, da jeg købte en palle (Megaplan tror jeg det hedder).
Der er lidt forskellige skoler om tykkelsen, men generelt gælder 1/10-del af cc-afstanden mellem varmerørene, så f.eks. cc-afstand 150 mm giver 15 mm spartel over slangen. Så er der lidt forskelligt mellem producenter af spartel, Megaplan havde 15 mm mindst tror jeg, med henvisning til at slangen kan bevæge sig ved forskellige temperaturer og det skal holde alligevel.
Pladerne skal du have uanset hvad, de sørger for at varmen "spejles" opad.
Der er lidt forskellige skoler om tykkelsen, men generelt gælder 1/10-del af cc-afstanden mellem varmerørene, så f.eks. cc-afstand 150 mm giver 15 mm spartel over slangen. Så er der lidt forskelligt mellem producenter af spartel, Megaplan havde 15 mm mindst tror jeg, med henvisning til at slangen kan bevæge sig ved forskellige temperaturer og det skal holde alligevel.
Pladerne skal du have uanset hvad, de sørger for at varmen "spejles" opad.
Må spørge spackel tilvirkeren da.
Har allerede pladerne så det ville være dumt ikke at bruge dem. Plus at varmen bliver bedre som du siger men har læst at pladerne tager skade og så får man luftlommer? Men der burde findes en primer man kan bruge.
Har allerede pladerne så det ville være dumt ikke at bruge dem. Plus at varmen bliver bedre som du siger men har læst at pladerne tager skade og så får man luftlommer? Men der burde findes en primer man kan bruge.
Klik her for at svare