Jeg overvejer at sætte stående perlespont på en træreguleret væg, men er meget begrænset i, hvilken tykkelse jeg kan vælge på perlesponten. Hvor tæt bør jeg sætte de horisontale kortlægter, hvis jeg bruger 12mm perlespont?
Eller plast måske, hvis det er et varmgarage.
cc60cm bør nok fungere ret godt, men brug ikke for spinkelt horisontalt regelværk da.
Personligt ville jeg nok bygge cirka sådan her, udefra og ind:
Stående hovedregelværk, med isolering i.
0,2 mm åb difftæt plast.
45x45 horisontalt sekundært regelværk, med 45mm isolering. El osv trækkes her.
(ev 11mm OSB-plade = meget mere stabil væg, der kan bære ret tunge hylder osv)
perlespont.
Den der OSB kan måske sættes kun på nogen væg, som man ved skal have tunge ting hængende i.
cc60cm bør nok fungere ret godt, men brug ikke for spinkelt horisontalt regelværk da.
Personligt ville jeg nok bygge cirka sådan her, udefra og ind:
Stående hovedregelværk, med isolering i.
0,2 mm åb difftæt plast.
45x45 horisontalt sekundært regelværk, med 45mm isolering. El osv trækkes her.
(ev 11mm OSB-plade = meget mere stabil væg, der kan bære ret tunge hylder osv)
perlespont.
Den der OSB kan måske sættes kun på nogen væg, som man ved skal have tunge ting hængende i.
Fandt nogle gamle 11mm perlespont i skuret, som jeg lige har skruet op på et par regler cc600mm. Slår man til, svajer de omtrent lige så meget som en spånplade. Det største problem er, at brædderne bevæger sig noget i forhold til hinanden, så malingen vil sandsynligvis sprække ret let i spunden. Måske ikke et kæmpeproblem - det vil jo alligevel ske, når træet udvider sig og krymper. Måske skal man lime i spunden?
Jeg ville i så fald have malet dem inden jeg satte dem op, det gør jeg i princippet altid med alle typer af spont som skal sidde synligt. Så kan det krympe/svulme som det vil, eftersom brættet "bagved" er malet.
Klik her for at svare