4,057 læst ·
24 svar
4k læst
24 svar
11m lang travers
Det blev en IPE 100 bjælke som nu er løftet op. 9m og ikke 11 
Beregnet dog på ekspansionen og fandt ud af, at bjælken vil bevæge sig +/- 4cm forudsat at +5grader er ligevægtstemperaturen og at det kan blive -20 og +30 (dvs dT på 25 grader)
Dette virker som noget, man bør tænke på, når man fastgør den? At den fx tillades at bevæge sig .... bliver jo lidt tricky men
edit: Beregnet med 18u i ekspansionskoefficient måske skal være 12 men alligevel
Beregnet dog på ekspansionen og fandt ud af, at bjælken vil bevæge sig +/- 4cm forudsat at +5grader er ligevægtstemperaturen og at det kan blive -20 og +30 (dvs dT på 25 grader)
Dette virker som noget, man bør tænke på, når man fastgør den? At den fx tillades at bevæge sig .... bliver jo lidt tricky men
edit: Beregnet med 18u i ekspansionskoefficient måske skal være 12 men alligevel
Ved ikke rigtig, hvordan du har regnet der.... længdeudvidelseskoeff. er omtrent 0,00001 mm/m/grad for stål, og du havde en 9 m lang bjælke og 50 graders temp forskel (max til min). Med dette får jeg en maksimal bevægelse mellem max og min på 4,5 mm dvs klart mindre end hvad din beregning siger.
Eller om vi skal være mere omhyggelige, så er længdeudvidelseskoefficienten 0,0000122 for stål med kulstofindhold på 0,1% og 0,0000115 for kulstofindhold på 0,85%.
Men selv hvis vi tager maksimumværdien, bliver den totale bevægelse ikke mere end 5,4 mm.
Det bliver jo mere end en faktor 10, da du skriver +/- foran din bevægelse.
Men selv hvis vi tager maksimumværdien, bliver den totale bevægelse ikke mere end 5,4 mm.
Det bliver jo mere end en faktor 10, da du skriver +/- foran din bevægelse.
Efter at have brugt traversen lidt, er jeg vel nogenlunde tilfreds, men det kan altid blive bedre.
Løbevognen er Julas variant og den fungerer godt, så længe man løfter noget helt i linje med bjælken og trækker lige. Den mindste skævlast derimod får den til at køre ind i bjælken, og det går trægt...
Kan nogen komme med et tip om en løbevogn, der har hjul, som holder den på plads i sideled? Alternativet bliver at lave en egen hjulpar, der fixer dette, men...
Løbevognen er Julas variant og den fungerer godt, så længe man løfter noget helt i linje med bjælken og trækker lige. Den mindste skævlast derimod får den til at køre ind i bjælken, og det går trægt...
Kan nogen komme med et tip om en løbevogn, der har hjul, som holder den på plads i sideled? Alternativet bliver at lave en egen hjulpar, der fixer dette, men...
Altvidende
· Västra götaland
· 10 920 indlæg
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/lyftblock/lopvagn-334013/
Er det den eller?
Har du adgang til svejs så er det nok relativt enkelt at montere et par lejer til på hver side af vognen, som holder den på sporet ...
Er det den eller?
Har du adgang til svejs så er det nok relativt enkelt at montere et par lejer til på hver side af vognen, som holder den på sporet ...
Klik her for at svare