Det blev en IPE 100 bjælke som nu er løftet op. 9m og ikke 11 :)

Beregnet dog på ekspansionen og fandt ud af, at bjælken vil bevæge sig +/- 4cm forudsat at +5grader er ligevægtstemperaturen og at det kan blive -20 og +30 (dvs dT på 25 grader)

Dette virker som noget, man bør tænke på, når man fastgør den? At den fx tillades at bevæge sig .... bliver jo lidt tricky men

edit: Beregnet med 18u i ekspansionskoefficient måske skal være 12 men alligevel

Ved ikke rigtig, hvordan du har regnet der.... længdeudvidelseskoeff. er omtrent 0,00001 mm/m/grad for stål, og du havde en 9 m lang bjælke og 50 graders temp forskel (max til min). Med dette får jeg en maksimal bevægelse mellem max og min på 4,5 mm dvs klart mindre end hvad din beregning siger.

ahh en faktor 10 fejl når jeg taste ind tallene... så bliver det lidt bedre :) måske ikke noget man behøver bekymre sig om da

Eller om vi skal være mere omhyggelige, så er længdeudvidelseskoefficienten 0,0000122 for stål med kulstofindhold på 0,1% og 0,0000115 for kulstofindhold på 0,85%.

Men selv hvis vi tager maksimumværdien, bliver den totale bevægelse ikke mere end 5,4 mm.

Det bliver jo mere end en faktor 10, da du skriver +/- foran din bevægelse.

Den bevægelse er ikke noget, som du behøver at bekymre dig om. Selv det, som du monterer bjælken imod, har jo en vis længdeudvidelse. Det er jo ikke kun bjælken, der bevæger sig.....

SÅ nu er den på plads og testet. Fungerer supergodt! Ikke det bedste billede måske, men... det var sent og mørkt..

Loftet med opbevarede ruller af isolering og en vinsch fastgjort til loftsbjælker. Billedet er taget i svagt lys.

• Synes
joakim_j og 2 andre
  • Laddar…
Efter at have brugt traversen lidt, er jeg vel nogenlunde tilfreds, men det kan altid blive bedre.

Løbevognen er Julas variant og den fungerer godt, så længe man løfter noget helt i linje med bjælken og trækker lige. Den mindste skævlast derimod får den til at køre ind i bjælken, og det går trægt...

Kan nogen komme med et tip om en løbevogn, der har hjul, som holder den på plads i sideled? Alternativet bliver at lave en egen hjulpar, der fixer dette, men...

Ja den er det.

Jo jeg er vel inde på at svejse lidt :)

Det havde dog ikke skadet med en løbevogn til, så findes der nogen prisvenlig bedre så

Jeg har en ABUS løbevogn liggende, som jeg kan sælge billigt, tror den er godkendt til 500 kg.
Send PM, hvis der er interesse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.