Ved ikke om spørgsmålet helt passer her men...

Jeg overvejer at bygge en travers i laden med det formål at løfte rundt på markduksrullar. Så vi taler max 100kg.

For at komme nogenlunde billigt igennem tænkte jeg mig simpelthen at tage 2 bjælker og skrue dem sammen ifølge billedet. Som slæde

tænkte jeg mig julas variant til 699 kr. samt elvinchen til 999 kr.

Tror I, dette fungerer? Styrkemæssigt ser jeg ingen større problemer. Kan fastgøres i spær/stolper. Hvor let det ruller ved jeg dog ikke... måske kan man lægge fladjern eller noget, så hjulene ikke synker ned i træet, men det kan jo blive en opgradering :)

Modtager gerne synspunkter eller tips til en bedre løsning.

• Orange T-formet konstruktion af to træreglar, den ene 45x225 og den anden 45x95-120, til brug ved bygning af en travers i en lade.
Bliver det ikke en telfer snarere end en travers? Du mener, at slæden skal køre på den liggende regel? Skal man regne på det, behøver man vide spændvidden på selve "balken".

• Synes
sinuslinus
  • Laddar…
P
Griber den vogn omkring en 45 mm tyk regel?

Er løbevognen samme udførelse som i efteråret, så er der ikke plads til 45mm mellem hjulene og akslen, som krogen hænger i.

Mærket dette også...den får ikke plads. Så i stedet for at sætte en regel tænkte jeg at skrue på to L jern på bjælken.

Spændvidden er i øvrigt ikke et problem. Jeg kan fastgøre op i vilkårligt antal punkter langs vejen. Vi snakker som sagt kun 100kg.

Sådan forestillede jeg mig
En orange, rektangulær søjle stående vertikalt med en sort kantlinje, placeret på en grå base.

En I eller H-bjælke er ikke så dyr i sammenhængen. Lidt dyrere end regler + vinkler m.m., men det bliver så meget bedre, det ruller perfekt, holder til hvor meget som helst m.m.

Køb 2 x 6 meter bjælke er mit råd, bor et hul i den liggende øvre del og skru fast direkte i spær med "største franske skruen" du finder.

100 kg i dag, 500 kg i morgen. Pludselig vil man løfte noget mere robust...

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Jo, jeg har også tænkt tanken, men har hængt mig lidt op på, hvordan jeg skal sammenføje en stålbjælke. Måske er det ikke så kræsent. At lykkes med at svejse to bjælker lige sammen, det kan jeg dog ikke løse.

Hvad angår mål på bjælken for at få plads til slæden, kræves der 97mm plads mellem øvre og nedre flange. Kigger man så på IPE, så er det en 120 bjælke, som gælder, og den vil veje 100kg og være lidt besværlig at hente med min lille 2.5m trailer. Pris 2x 6m 2400 kr.

Rulle perfekt kommer det jo alligevel til at gøre, jeg sætter jo jern på reglen.

A Arne999 sagde:
Jo jeg har tænkt tanken også selvfølgelig men hængt mig lidt op på hvordan jeg skal skarve en stålbjælke? Måske er det ikke så vigtigt. At lykkes med at svejse to bjælker sammen lige er det dog ikke noget jeg kan løse

Hvad angår mål på bjælken for at få plads til slæden så kræves der 97mm plads mellem øvre og nedre flens. Kigger man da på IPE så er det en 120 bjælke der gælder og vil veje 100kg og være lidt svært at hente med mit lille 2.5m trailer. Pris 2x 6m 2400kr

Rulle perfekt vil det jo alligevel gøre jeg sætter jo vinkeljern på bjælken
Jeg ville bare sætte enderne mod hinanden, og skarve på en bjælke. Og være omhyggelig i netop det øjeblik. Kan ikke selv lide at svejse, og supertræls at løfte op 12 m bjælke der sidder sammen i øvrigt.

Har du så mange markduksruller, at du har brug for at bygge en travers til at flytte rundt på dem?

ja, jeg deler rullerne op i kortere længder og sælger, så det bliver ret mange ruller på et år :) .

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
kigget på det men det bliver ikke meget billigere og man lander så på på grænsen vægtmæssigt. 100kg er selvfølgelig nok men man skal tilsyneladende have konsoller cc 1000 og det kan jeg ikke løse med spær i laden.

M martinradbo sagde:
.... bor et hul i den liggende øvre del og skru fast direkte i spær med "største franske træskrue" du finder....
Undgå "fransk træskrue" der findes bedre valg, f.eks "Jetting skruer" de har bedre kvalitet, er selvborende og sidder bedre da de ikke er lige så "grove" i overfladen som de varmgalvaniserede "franske".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.