I vores udestue (opvarmet til ca. +10 om vinteren) har vi en væg, der er ca. 11 meter lang, hvoraf ca. 9,5 m er glas. Under denne strækning er der også fem stolper.
Gulvet er laminat (bevidst ikke ifølge leverandørens temperaturkrav) og således er der en sprække på næsten 15 mm langs glasvæggen. Dette kunne dækkes med en almindelig fodliste, men vi har besluttet os for en tærskel i stedet.
Første tanke var at skaffe 3 egetræsbrætter på ca. 3,5 m og save ud for stolperne. Så samler man dem lidt elegant bag stolperne. At skaffe 11 meter egetræsplanker er jo ikke realistisk. Det kunne måske gå med 2 stk. 5,40 og have en samling, men jeg ville hellere samle ved stolpen end lige foran et glas, som man bevæger sig igennem, tænkte jeg.
Men så kom jeg på, at det måske kunne støbes. Først et lag plastik mod laminatgulvet, så tærsklen ikke holder fast på gulvet (pointen er jo, at gulvet skal kunne bevæge sig under), og så sætter man en lægte som stopper ud mod rummet og danner således en form mod glaspartiets karm.
En komplikation ved det hele er, at vi tænker, det skulle være muligt at flytte på tærsklen. Vi har besluttet os for at bygge belysning ind i dens underkant (og den hviler på en strimmel af fx plexiglas + LED-bånd). En 11 meter lang beton tærskel er jeg bange for, at man kunne knække, hvis man begynder at flytte på den, måske? Ellers må jeg forsøge at fikse det, så vi støber belysning ind direkte, men så må man ligesom affinde sig med situationen, hvis listen går i stykker, i stedet for blot at trække tærsklen ud, vende den op og ned og udskifte LED-strimlen, og så fungerer den igen.
Elektriciteten til strimlen løser vi ved, at tærsklen møder en sokkel, hvor elektriciteten kan løses på bagsiden.
Krav
- Belysning nedenunder (løses altså ved, at man bygger et rum langs hele strækningen, hvor en LED-strimmel kan passe, og en strimmel af plexiglas eller anden plast ud mod rummet, som slipper lidt lys igennem)
- Farve: Hvid (selv hvis det bliver eg, bliver det hvidt)
- Dybden skal være sådan, at det ikke kun bliver mellem stolperne, men også forbi dem, da gulvet efterlader en sprække også rundt om stolperne, og det ville være grimt med fodliste på stolperne.
- (Ønske): Kunne fjernes for at udskifte belysning, eller lægge nyt gulv eller andet uventet.
Mit håb:
Støbe 11m lang tærskel, rimeligvis med armering. Den er tung, men den kan flyttes ved, at en person står i hver sin ende og trækker den ud af sit hul. Man kan vende den op og ned og lime plexiglas og LED-strimmel under (LED-strimmel i sprækken af en klods plexiglas i forkant og valgfrit materiale i bagkant, mod glaspartiets karm). Når dette er fastlimet, kan man vende hele molevitten igen, male den og så skubbe den på plads tæt mod stolperne og glaskarmene igen.
Jeg skulle have lavet 3 tærskler af noget træmateriale, fastgøre dem med nogen slags clips eller lignende fastgørelse under. Sæt gulvlister rundt om søjlerne. Du vil bruge enormt meget tid ved at forsøge at støbe og fikse som du beskriver. Træ vejer mindst, er let at tage løs og enkelt at bore/fræse i for kabler, led-strimmel m.m.
Selvom det bliver tre tærskler af træ, vil de strække sig forbi søjlerne, ind mod rummet. Så nogle sokler rundt om søjlerne bliver der nok ikke. Jeg bruger hellere en masse tid på tærskler end at sætte sokler. Jeg har ikke noget imod sokler, men jeg synes, det bliver grimt på søjlerne, det bliver så smalt og mærkeligt.
Men jeg er enig med dig i dine tanker. Dog - en fordel ved beton er, at den er så tung, at den rimeligvis ligger perfekt på plads uden at skulle fastgøres. Dens egenvægt og dens pasform, fordi den blev støbt på stedet, gør nok, at den altid vil ligge tæt mod gulvet, selv der hvor gulvet er ujævnt.
Træ har jo den fordel, at det kan fastgøres. Jeg har overvejet en slags rille i tærsklen og noget, der stikker ud fra søjlerne, f.eks. en plade eller måske bare at jeg fræser et par mm af søjlerne og skubber tærsklen ind under.
Dog er der nok risiko for, at tærsklen hæver sig på midten (3 meters strækning foran glassene), og at der bliver sprækker, og at grus etc. kommer ind der. Jeg antager, at man ikke "bør" fuge ned mod gulvet på grund af gulvets bevægelser. Som sagt, gulvet skal jo kunne bevæge sig under tærsklen, ifølge hvad jeg forstår fra gulvets leverandør. Om gulvet så vil bevæge sig eller ej, det har jeg ingen anelse om.
Ok, ja det kommer jo sikkert til at blive flot med en støbt variant. Har du erfaring med støbning? Du kan have en flexfuge eller hvad det nu hedder, der tåler bevægelse, hvis du kører med trætærskel.
Flexfog altså. Interessant, så det holder alligevel tæt mod gulvet, og "limer" alligevel tærsklen, men kan bevæge sig?
Jeg har støbt før, men ikke så jeg kan sige, at jeg er god til det. For eksempel kan jeg ikke forudse, hvad der sker, hvis man nu lykkes med at støbe denne og derefter forsøger at trække den frem og vende den om. Knækker den?
Jeg antager, at det er vigtigt at armeret den. Måske med noget tyndt. Tidligere har jeg lavet en eller anden sokkel til huset osv., men der må vel findes tyndere armering end 10 og 8mm, som jeg har brugt før.
Men jeg er stadig ikke sikker på, at beton er den rigtige løsning. Det er måske helt forkert, så jeg er meget taknemmelig for alle tanker!
Jeg ved ikke, om det fungerer, men kom til at tænke på trækomposit, som man bruger til terrassegulve, facade og hegn m.m. Findes i hvid, men jeg ved ikke, om det er den rigtige hvide nuance, og maksimal længde 6 m er det længste, jeg har set.
Jeg vil have en klinkeret overflade. Så man kan jo ikke klinke direkte på laminatet, så måske gør jeg sådan her:
Jeg skærer lange strimler af spånplade, typisk 10mm. Derefter lægger jeg et lag til ovenpå med forskudte samlinger og limer det hele sammen. Så klinker jeg på det. Så burde det vel være en stabil overflade på ca. 20mm og så klinker ovenpå.
Burde blive nemt at både levere og bygge. Den ligger da helt løst, men burde ligge på plads af sig selv.
Det vigtige er jo, at laminatgulvet nedenunder kan bevæge sig frit, men at tærsklen bliver liggende.
Den kan jo skrues ned i betonen under laminatet og bore et klart større hul i laminatet end det i betonen. Typisk bore 30mm i laminatet og 10mm i betonen, så kan det bevæge sig 10mm i vilkårlig retning.
På den anden side tør jeg tro, at det vil ligge ret stille, men jeg kan jo tage fejl. Det ville være synd, hvis der over tid samler sig en masse grus under, og det bliver en masse knas og vaklen, når man går på tærsklen.
Jeg ved ikke, jeg er glad for, at folk deler deres betænkeligheder og tanker.