Hej,

Havde et firma sidste år, der byggede vores hegn udendørs, alt fred og ingen fare da vi afsluttede og betalte fakturaen. Firmaet, der hjalp os, sørgede for indkøbet af materialerne, og de købte via Bauhaus.

Nu, hvor temperaturen er begyndt at stige, har vi selv begyndt at opholde os mere udenfor, hvor vi opdagede, at næsten 100% af hegnet har vækst af sorte pletter (sortskimmel?). For os føles det ret surt i betragtning af, at vi ikke har haft det på plads i mindre end et år.

Indkøbskvitteringerne siger, at træet er af NT samt NTR.

Vi begyndte at løfte sagen via Bauhaus uden firmaets involvering og fik som svar, at reklamationen ikke er godkendt, men de vil af ren goodwill stå for træomkostningen. Deres henvisning var, at omgivelserne kan være årsagen til væksten, vi har vores hegn rundt om huset med varierende omgivelser, men vi ser dog dette fænomen næsten overalt.

I forbindelse med, at vi løftede problemet til Bauhaus, talte jeg med nogle venner, som mente, at jeg burde henvende mig til den, jeg købte hegnet af, og ikke direkte til Bauhaus. Bauhaus henviser til min første reklamation, men står stadig på, at de ikke kan stå til ansvar for de sorte pletter, og der kan være flere faktorer, der kan bidrage til problemet.

Nu, hvor det har været fugtigt samt over frysepunktet, oplever jeg, at væksten er accelereret, og der er ifølge mig en risiko for, at jeg til sommer har fået et sort hegn.

Resonerer jeg korrekt, at Bauhaus har solgt noget, der burde holde bedre kvalitet, og har ansvar? Eller har de korrekt konklusion, og jeg skal være tilfreds med at få noget tilbage af goodwill? Ren træomkostning er 10k+

Hvis jeg tager en svamp og gør den våd, forsvinder de sorte pletter med 80%.

• Træværk med sorte pletter formodet som skimmelsvamp på et udendørs hegn nær buske og træer.
  • Træstakit med sorte pletter på overfladen, muligvis tegn på skimmelvækst. Træet er lysebrunt og viser skader på grund af fugt.
  • Træhegn med sorte pletter, muligvis skimmelsvamp, i en have omgivet af vinterlandskab. Træets tilstand vurderes i forhold til holdbarhed.
Er dette en joke?

hantverkare1 hantverkare1 sagde:
Er dette en joke?
Hvordan mener du?

Bauhaus tager ikke omkostningen for nedrivning og bortforsling samt opsætning af nyt.

Skimmel trives lige så godt på trykimprægneret træ som på almindeligt. Årsagen til meget skimmel er forkert håndtering i trævarekæden eller senere. Det skyldes hovedsageligt, at snavs af den ene eller anden slags sidder på overfladen af træet og udgør "mad" for skimmel. Netop trykimprægneret træ kan ofte være meget vådt (=friskt/nyimprægneret), hvilket kan give gode betingelser for skimmel. Der er dog ikke noget galt med træet som sådan. Muligvis kunne man ønske, at det ikke blev solgt, før det var tørret ud, men så ville det blive dyrere, hvilket vi som forbrugere heller ikke sætter pris på...

Hvis man vil forsøge at udnytte sin forbrugermagt for at tvinge en bedre håndtering frem i trævarekæden, kan man gøre som I har gjort. Der er dog lige stor sandsynlighed for, at det er byggefirmaet, der har sat hegnet op, som har håndteret det forkert, f.eks. under opbevaring og snedkerarbejde på jeres grund, eller at de har efterladt meget savsmuld f.eks. tilbage på lamellerne, som forkert håndtering tidligere i kæden.

Det mest normale og enkleste er at vaske med vand og en skvat sæbe samt en skurebørste på hegnet for at gøre det rent så godt som muligt. Derefter er det noget, man må leve med. Skimmelsporer er der masser af i luften, altid, og med de rette forudsætninger (næring, fugt og temperatur) så vokser det.

Staffans2000
hantverkare1 hantverkare1 sagde:
Er dette en joke?
Jeg er enig!
At træ udenfor mugner, er helt normalt. Eftersom Arsenik, Bly og andre mugdræbende midler heldigvis ikke længere bliver brugt, må du forvente dette resultat. Tag pengene hurtigt som pokker før Bauhaus ændrer sig.

Staffan

L
Synes egentlig ikke, at der er så meget at skændes om i denne sag. Forbrugeren har faktisk et ansvar for at undersøge visse grundlæggende ting selv.

Nogle hurtige fakta:
1) Det er normalt, at træ mugner, (selv trykimprægneret).
2) Hvis det er skygget, øges risikoen væsentligt for påvækst.
3) Forurening fra omkringliggende træer øger risikoen.
4) Klimaet har ændret sig, så nu vokser det godt.
5) Konstruktionen påvirker, hvor hurtigt det vokser.

Grundlæggende spørgsmål:
a) Synes du, at du har nogle større træer i baggrunden, der kan bidrage til at skabe skygge, er det korrekt?
b) Hvordan ser stolperne ud, som er vertikale?
c) Er de lige så angrebet som de horisontale ribber?

Træ, der er vertikalt orienteret, burde have mindre skimmelsvamp, eftersom fugten lettere løber af træet, hvilket giver mindre fugtbelastning. Træerne rundt om går måske ikke at gøre så meget ved desværre. Det der er tilbage at gøre, er vel at lære at leve med vedligeholdelsen, hvilket bliver en del på et træhegn.

Det er derfor, at jeg i bund og grund foreslår metal som materiale til hegn (hvis man ikke kan lide vedligeholdelsesdelen vil sige).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.