For at skabe lidt mere gulvplads i et trangt soveværelse, så overvejer jeg om man kan flytte støttebenene lidt uden at gøre en alt for stor sag ud af det? Det ville måske være omkring 30-40 cm. Kan man generelt sige, ja det går eller nej det er umuligt (uden at tage en konstruktør ind til at regne på det). I så fald ville jeg flytte cirka halvdelen af benene langs den ene side. I værste fald overvejer jeg at tage væggen ned og lade benene blive, og så trække skråtaget langt ned mod tagfoden. Derved ændrer man jo ikke konstruktionen, og får stadig en møblerbar flade (dog bliver det i begge tilfælde ikke noget "boligareal" da det i begge tilfælde er gulvplads udenfor ståhøjde.

Huset er bygget i 20'erne og originaltegningen ser ikke rigtig ud til at passe, eller jeg får det ikke til at passe. Ser jeg på den, så passer højden og placeringen af støtteben og sidevæg på "højre side", men på venstre side af huset er benene betydeligt lavere og sidevæggen betydeligt længere trukket ind. Dette kan ikke være konstrueret efterfølgende, da trappen ligger på venstre side af huset og den placering har ikke ændret sig. Trappehusets væg går fra nederste etage op i den forhøjede vægflade på plan "0.5". Mellem trappen og ydervæggen på plan 1 ligger garderoben (lige under sidevæggen), og alt dette stemmer med originaltegningen.

Hvad tror I? Er der nogen der har kæmpet med det samme problem?

• Tværsnit af hus fra 1920'erne med etageplan og dimensioner markeret. Visning af støtteben, sidestykke og skråtag i snit A-B.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.