Hej!
Er der nogen, der ved, hvordan man pænt kan afslutte en hulkehl-liste i et skråt loft mod et hjørne, hvor den ikke vil møde en anden liste? Billedet viser, hvor jeg vil sætte listen, hvor skråtaget møder gavlvæggen (den lilla linje i billedet). Jeg har ikke tænkt mig at sætte en liste, hvor taget møder den anden væg, altså mellem B og C. Hvordan kan jeg afslutte hulkehl-listen, så den slutter så tæt som muligt mod alle dele af hjørnet, hvor A, B og C mødes? Findes der en god måde, eller skal jeg sætte en liste også mellem B og C for at få det pænt?
Er der nogen, der ved, hvordan man pænt kan afslutte en hulkehl-liste i et skråt loft mod et hjørne, hvor den ikke vil møde en anden liste? Billedet viser, hvor jeg vil sætte listen, hvor skråtaget møder gavlvæggen (den lilla linje i billedet). Jeg har ikke tænkt mig at sætte en liste, hvor taget møder den anden væg, altså mellem B og C. Hvordan kan jeg afslutte hulkehl-listen, så den slutter så tæt som muligt mod alle dele af hjørnet, hvor A, B og C mødes? Findes der en god måde, eller skal jeg sætte en liste også mellem B og C for at få det pænt?
Bedste svar
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Hej! Hvis du ved, hvad din tagvinkel er, så er det enkelt. Ellers må du finde ud af det med en skyggevinkel eller tommestokk og så kigge på kapgeringen for at se, hvad vinklen er (hvis du ikke har en skyggevinkel med grader). Så stiller du listen i kapgeringen på samme måde, som listen skal sidde på væggen. Det vil sige, at anslaget på saven svarer til væggen. Listen står med andre ord med overkanten af listen ud mod dig. Det kan være lidt tricky at holde den på plads. Så tiltet/tilter du saven til det rigtige antal grader og saver derefter. Klar!
@Snickarkirre Tak!! Præcis det jeg havde brug for. Lidt finpudsning tilbage her, men det ser ud til at blive godt.S Snickarkirre sagde:Hej! Om du ved, hvad du har for tagvinkel, så er det enkelt. Ellers må du finde ud af det med en smygvinkel eller tommestokken og så tjekke på kapogeren, hvad det er for en vinkel (hvis du ikke har en smygvinkel med grader). Så stiller du listen i kapogeren på samme måde, som listen skal sidde på væggen. Det vil sige, at anslaget på saven svarer til vægen. Listen står med andre ord med overkanten af listen ud mod dig. Kan være lidt tricky at holde den på plads. Så tilter/tilner du saven til det rette antal grader og saver så. Færdig!
Klik her for at svare