Skal montere en tv på væggen med hjælp af et vægbeslag, som har en arm, der kan strækkes ud 90 cm fra væggen.
Vægbeslag + tv vejer 17,3 og vægbeslaget fastgøres med fire skruer vertikalt ca. 10 cm fra hinanden (bortset fra de to øverste), se vedhæftet billed.

Nu er spørgsmålet, om det ville holde med fire M6 mollyplugs i vægbeslaget. Det bliver jo alligevel en vippearm på 90 cm, som øger momentet en del.

Tak for svar!

• Vægbeslag med arm, monteret med fire skruer markeret i rødt. Skruerne er placeret vertikalt på metalbeslaget, der skal holde en tv.
Jeg havde fundet en regel, hvis du planlægger at folde den ud.

• Synes
tergo og 1 anden
  • Laddar…
StoffeGbg StoffeGbg sagde:
Jeg ville have fundet en regel, hvis du planlægger at vippe den ud.
Jo, dette ville jo være det bedste, men reglerne er ret langt fra stedet, hvor jeg vil sætte vægbeslaget.
Men spørgsmålet er, om man kan fastgøre en træplade, der er noget mindre end tv'et (så den dækkes af tv'et) med nogle molly i gipsen og derefter sætte vægbeslaget i pladen? Tænker så, at det bliver større overflade + både horisontal og vertikal fastgørelse.

Vil gerne kunne vippe vægbeslaget ud, når der skal trækkes nogle kabler osv.

M MattZak sagde:
Jo, dette ville jo være det bedste, men reglarna er ret langt fra stedet, hvor jeg vil sætte vægophænget.
Men spørgsmålet er, om man kan fastgøre en træplade, der er lidt mindre end tv'et (så den dækkes af tv'et) med nogle molly i gipsen og derefter sætte vægophænget på pladen? Tænker så, at det bliver større overflade + både horisontal og vertikal fastgørelse.

Vil gerne kunne folde vægophænget ud, når der skal trækkes lidt kabler og sådan.
Når du ikke til nogen af reglarna med plade? Kan sikkert fungere alligevel, men sidder i det mindste den ene side i en regel, så er det mere sikkert.

Her har du ngt som sidder!

• En fjeder-toggle med skruetræk fra Bolist, model M5 R-SPO Rawl EFZ 5x50, anvendes til at fastgøre i hulrumsvægge.
Jeg ville forsøge at få en træplade op på væggen, der sidder i mindst en regel. Du kan altid male den i væggens farve eller sådan for at få den til at smelte ind.

Sidetopic; lige da min partner var flyttet til sin daværende lejlighed, før vi mødtes, kom udlejers vicevært en dag og sagde "jeg skal sætte en plade op på væggen, så du har noget at sætte TV'et fast i, det er jo enkelgips her". Partneren havde ikke noget TV og ingen interesse i at skaffe et, men da hun er lidt konfliktsky, sagde hun ingenting. Da hun kom hjem senere den dag, havde viceværten skruet en 60x120 (brun) formplyfa op på væggen :crysmile:

Man kan roligt sige, at det ikke passede helt med det nyrenoverede køkken...

J
Jeg skulle montere en håndklædeholder i gips, almindelige molly begyndte at give sig straks jeg testbelastede.

Kiggede på en youtube, og de ovenstående var bedre, men krævede større huller hvis jeg husker rigtigt. Så det var i den test ikke utroligt meget bedre end en molly. Jeg har gået og tænkt over hvad jeg skal gøre og vil nok bruge et par molly og derefter skrue og lime et stykke træ på, som så sidder i et større område. Ulempe, det er ikke-reversibelt, man skal lave hele væggen om, hvis man skal fjerne træstykket. Men i mit tilfælde skal man nok det, hvis man alligevel skal lave badeværelset om, da det alligevel ikke er OK med enkeltgips (i dag ikke flisebelagt). Eller lade være helt.

Jeg ville aldrig ønske at fæstne noget tungt i "bare" molly eller endda den ovenstående, da gipspladen selv er ret svag for punktlaster. Hvis man spreder lasten ud over et stort område, tror jeg, det er meget stærkt.

T
Jeg er ret sikker på, at kun molly eller andre gipsankre i TV-beslaget vil rive gipsen i stykker, når TV'et er trukket ud fra væggen.
Jeg ville tro, at det kan fungere med en krydsfinerplade, der fastgøres med 6-8 molly og så tilsvarende for dobbelt pladetykkelse i TV-stativet. Hvis nogen del af pladen kan ramme en regel, er det et bonus.
Pladen kan derefter males ind i samme farve som væggen.

Bedste svar

M MattZak sagde:
Skal fastgøre et tv på væggen ved hjælp af et vægbeslag, der har en arm, som kan strækkes ud 90 cm fra væggen.
Vægbeslag + tv vejer 17,3, og vægbeslaget fastgøres med fire skruer vertikalt ca. 10 cm fra hinanden (undtagen de to øverste), se vedhæftet billede.

Nu er spørgsmålet, om det ville holde med fire M6 mollyplugs i vægbeslaget. Der bliver jo alligevel en løftestang på 90 cm, som øger momentet en del.

Tak for svar!
du kan ikke have 2 molly øverst så tæt sammen, find reglerne i væggen hvis det er en ældre væg så plejer de at sidde på c/c 600mm, moderne væg kan det være c/c 450mm
tjek med en magnet om du kan finde gipsskruen eller løs på gulvlisten så bør du se skivesamlingerne

• Synes
MattZak og 1 anden
  • Laddar…
Ok, føler mig lidt dum nu, når jeg opdagede, at der faktisk er en regel lige der, hvor jeg skal sætte tv'et op :sweat: (brugte magnettricket som nævnt ovenfor, da det var meget svært at høre, når man bankede).
Så problemet løste sig af sig selv! :D

Men tak for alle tips, de vil sikkert være nyttige i fremtiden.

• Synes
StoffeGbg og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.