richardtenggren richardtenggren sagde:
Vil ikke strø salt i såret, men hvorfor blev en fuldlængde bjælke ikke bestilt fra starten?
Det føles som om du nu skal bruge en hel del penge i stedet for at have rådført dig med en konstruktør, inden du begyndte? :(

Problemet er vel at sikre, hvilken last murstenene under skinnerne klarer, men du kunne vel føje vkr/kkr til siderne af vinduesåbningen eller måske støbe en opretstående søjle?
Vi vurderede nok, at det ville være meget svært at få en limtræsbjælke på 12m ind. Den var så lang fra starten, men vi kappede den. Men selvom den havde været ukapet, ville belastningerne kun delvist have været lavere, ikke løst problemet.
Jeg har haft en konstruktør indblandet engang imellem, men de mangler ofte forståelse for ældre konstruktioner. Derudover kan de ikke garantere nogen beregninger på ældre murværk. Nu har jeg dog håndteret belastningerne fra limtræsbjælken ved at få fremstillet KKR-støtter, som kommer næste uge. Men lige nu overvejer jeg altså belastningerne fra spær. De opstår jo uanset, hvordan jeg håndterer limtræsbjælken.

Problemet med skinnerne er, at de er for korte. Skjuvsprækkene (diagonale zig-zag formede) er et bevis på, at skinnerne ikke har klaret at bære spærlasterne, hvilket tydeligt ses på nedenstående billede. Den radikale løsning er at udskifte skinnerne med længere stålbjælker samt at mure væggen om. Eftersom muringen er lavet med skiftevis løberforbandt og kopforbandt er dette ikke helt enkelt.

Væg med mursten viser diagonale zick-zack formede skjuvsprækker ved et vindue, indikerer belastningsproblemer med for korte skinner.

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
K
Riv to lag sten over vindue, fræs vertikale spor på hver side af vinduerne og fjern stenen. Sæt to jernpæle i sporene og læg en HEB-bjælke ovenpå.
Net og puds hele væggen.

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
K Kortling sagde:
Riv to lag sten oven vinduer, fræs vertikale spor på hver side af vinduerne og fjern stenen. Sæt to jernpiller i sporene og læg en HEA-bjælke ovenpå. Nettet og puds hele væggen.
Tak for input. Vil overveje lidt løsninger i nogle dage nu. Lægger to billeder op af teglvæggen - langsiden, så I kan se hele billedet. Tidligere har man haft en træbjælke, som tagspærene har hvilet på. Det virker som en ret god løsning til at sprede lasten. Bemærk, at der har været enorme sætninger i jorden, hvilket også har påvirket revnedannelsen i væggene. Lægger et billede op af det også, altså før soklen blev støbt, så I har det i tankerne. Forfalden murstensvæg med revner og to vinduer, ses fra langsiden. Konstruktionstagsbjelker ovenfor og grusgulv i forgrunden. En gammel murstensvæg med synlige sprækker, to vinduer, en dør, en stige og et loft med træbjælker, bruges til renoveringsprojekt. Jord og sten under en mur, viser tegn på sætninger før soklen blev støbt. Diverse klipper og jordbunker er synlige. Sprækker i murværk med synligt armeringsjern og grus ved byggeprojekt; har påvirket af sætninger i jorden inden sokkel blev støbt.

Bedste svar

Hvad er det for et "hus", som du er i gang med? Ser jo ud som om det har bevæget sig i alle mulige retninger. Har du nogle billeder fra ydersiden at vise? Hvad har dette været, inden du "satte tænderne i det"?

• Haha
Gabsson
  • Laddar…
R roli sagde:
Hvad er det for et "hus", som du arbejder på? Det ser ud til, at det har bevæget sig i alle mulige retninger. Har du nogle billeder fra ydersiden, du kan vise? Hvad har dette været, før du "satte tænderne i det"?
Gammelt garage/værksted fra ca. 1935, som er en værkbygning til vores permanente hus. Det har i nogle årtier været brugt som et industrielt værksted med køretøjer og andet tungt udstyr. Der var blandt andet en gammel spildevandsgrav under gulvet bestående af en betongrav 2×2×2m!
Det er tydeligt, at man kun byggede for, at det skulle holde en generation, og omvendt har det trods jordbundssætningerne alligevel holdt nogenlunde.
Se vedhæftede billeder af ydersiden. Det er forholdsvis nymalet, men af tidligere ejer. Gammelt garage med hvid facade og rødt tag, omgivet af blomstrende buske. Bygningen blev nyistandsat af en tidligere ejer.

• Synes
BigR
  • Laddar…
Til aflastning af tagspær på den langsgående sidevæg, hvor jeg har to store vinduer (1,8 m brede), et lille vindue (0,8 m bredt) samt en dør 0,8 m bred. Alle vinduer og døre skal udskiftes for info. Se billedet ovenfor, hvordan det ser ud udefra.

Jeg overvejer lige nu disse 4 forskellige løsninger. Se nedenfor;

Alt 1: Ben-støtte indfræset i væggen.
Murstensvæg med vindue og konstruktionselementer, herunder en smal UPE80 bjælke og indbyggede KKR (30x30) søjler, med tekstboblebeskrivelser.

Alt 2: Benstøtte der aflaster ny skinne. Nemmere end alt 1.
Bygning indvendigt med rustikke murstensvægge, stort vindue, markerede bjælker og beskrivelser af mulige løsninger til vægstøtte.

Alt 3: Fjerne gammel skinne og erstatte med en længere bjælke.
Murstensvæg med vindue og del af loftkonstruktion. Rød streg over vindue viser planlagt bjælkeposition. Tekst om UPE80 bjælkestøtte på højre side.

Alt 4: Fjerne rækken med skifte og indsætte en lang bjælke. Beholder gammel skinne. Det er jo sådan, det er gjort på andre vinduer, bare med en træbjælke for at udjævne belastningen...
Billede af en murstensvæg med et vindue set indefra. En rød linje markerer en position over vinduet, hvor en bjælke eller skinne kan placeres.

Grubler lidt over dette, har jeg overset noget alternativ?

Et afgørende spørgsmål er, hvordan du vil have, at væggen skal se ud, når den er færdig. Vil du bevare så meget som muligt af murkarakteren, er det nok alternativ 4, der gælder.

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Et afgørende spørgsmål er, hvordan du vil have, at væggen skal se ud, når det er færdigt. Vil du bevare så meget som muligt af murkarakteren, så er det nok alternativ 4, der gælder.
Jeg ville gerne have netop denne del (ca. 6 meter, frem til skillevæggen) teglren med nye fine fuger, hvis det er teknisk muligt med hensyn til belastningerne. Øvrige vægge vil blive net og pudset uanset.

Det går, men du har brug for en erfaren murer. De er en mangelvare i dag.

J justusandersson sagde:
Det går, men du behöver en erfaren murare. De er en mangelvare i dag.
Det bliver mig, der kommer til at mure :-) Mure i den betydning at lægge nye fuger med fuge-ske/pind.

Lidt stålbjælker på plads for at aflaste limtræsbjælken. Mangler en aflastning på det lange vindue. Det lille vindue vil jeg nok ikke gøre noget ved og satser på, at det klarer 9.5 kN.

Stålbjælker installeret i en bygning under renovering med grusgulv, loftslampe og stige i baggrunden. Bygge med stål- og limtræsbjælker, stiger, stilads og hvide murede vægge; forberedelse til vinduesaflastning. Stålbalkar installeret til at understøtte limtræsbjælken i et byggeprojekt. En bærende struktur med et lille vindue i baggrunden.

• Synes
LoweW
  • Laddar…
Nu fast med kemankare. Meget tilfreds! Indvendig byggeplads med metalstolper fastgjort med kemankre fra gulv til loft. Synlige bjælker og ubehandlede vægge. Indvendig byggeplads med metalstolper fastgjort med kemankre fra gulv til loft. Synlige bjælker og ubehandlede vægge. Renoveringsprojekt med anvendelse af kemankre for at sikre strukturen, i et rum med synlige bjælker og betonbund.

• Synes
MultiMan
  • Laddar…
Tager lige chancen for at spørge jer om et helt andet emne. Hvordan i alverden vurderer man tilstanden på tagpappen? Da jeg skal isolere taget indvendigt med cellulosa, vil jeg ikke kunne inspicere spær i fremtiden.

Har taget nogle billeder af tagpappen ved nedløbsrørene. Den er ret stiv og tør, men den er hel, så vidt jeg kan se. Skar en lille bit af, og hvis man bøjer den, så knækker den. Jeg forstår, at den har haft sine bedste dage, men jeg havde helst ventet med taget til om nogle år.. kan tilføje, at jeg ikke har set igangværende fugtpletter de seneste uger, hvor det har regnet en del.. Et fladt tag med rød tagpap ses fra oven, omgivet af træer og en vej. Træer i baggrunden og en stige på et nærliggende hus' tag. Gammel og revnet tagpap tæt på et tagrendeområde, viser tørhed og stivhed. Revnet og tør tagpap ved en tagrende, viser slid og alder. Øverste del af billedet viser trælignende materialer i god stand. Ældre, tør tagpap med revner og afskalning ved tagrende, viser tegn på slitage men ingen aktive fugtskader.

Opdatering. Cellplast S100. 100-250mm tykt.

• Renovering af en bygning med synlige fundamenter og gruslagt gulv, to arbejdere i sikkerhedstøj i gang med diskussion.
  • Cellplast S100-stykker i en halvfærdig renovering med udsatte murstensvægge og træbjælker.
  • Renovering med cellplast S100-plader, 100-250mm tykke. Brædder og bjælker ses i loftet, lys strømmer ind gennem et vindue.
  • Synes
MultiMan og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.