Vi tænkte at lægge terrassebrædder på vores altan ifølge vedhæftede skitse. Dog er vi lidt usikre på, hvad der er smartest at gøre først? Er det smartest at først gøre rammen færdig? Eller skal man begynde med dele af rammen og derefter lægge de tværgående planker i og til sidst "forsegle" rammen? Eller måske allerførst lægge alle de tværgående planker for at afslutte med at fastgøre rammen?

• Skitse af en terrassebelægning med trælister, der ligger parallelt, og rammebrædder i yderkanten. Tekst viser placering af reglar.
Hvorfor skulle det ikke være bedst at starte med stommen og til sidst skrue på terrassebrædderne mener du? Jeg ville absolut have gjort stommen færdig først og derefter skrue terrassebrædder :)

Hej HomeboY. Hvis du med "stommen" mener reglarne, så er det selvfølgelig dem, jeg tænkte at lægge først. Det jeg overvejede, var om jeg skulle lægge selve "rammen" rundt om på tre sider, de planker jeg har tegnet med 45-graders gæringsender. Eller om jeg skulle starte med en af "ramsiderne" åben og derefter lægge plankerne, som går horisontalt og til sidst "lukke" rammen.

Bedste svar

Start med frisen, eller det du kalder for rammen. Så lægger du resten af terrassebrædderne udefra og ind.
Den sidste bræt mod væggen kløver du.
En morakniv mellem brædderne når du lægger, så får du passende afstand. Nogle her på forummet plejer at anbefale, at man lægger terrassebrædderne uden mellemrum. Det er ingen god idé, de samme personer plejer også at skrive tråde om dårlige skruer, der knækker, uden at forstå at det er betjeningsfejl. Har du nyimprægneret terrassebræt, så er det så drivvådt, at man kan lægge det sammen, ofte kan glade hjemmefikser uden større erfaring ikke afgøre, hvor nyimprægneret brættet er.

• Synes
AHN og 1 anden
  • Laddar…
Tak for mange gode råd! (y)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.