Vi har sporslebet for kabelslanger flere steder i vores vægge og skal nu begynde at fylde disse igen. Har købt husfix efter tips, men undrer hvordan man bedst forbereder for at det skal holde. Hvor meget margin skal der være mellem kabelslang og overflade for at det skal holde? Skal man lægge primer på nogen primer på kabelslangen? Vil det holde uden at man lægger microlitvæv udenpå som en spærrerlag?
Man kan jo selvfølgelig altid prøve sig frem, men det sidste man vil er jo, at stykker af væggen falder ud efter at man har malet...

• En væg med en fastgjort kabelslange og en stikkontakt. Skrift og markeringer er synlige omkring installationen.
  • Billede af en væg, der er spårfræset til kabelslang, viser ujævnt gips omkring kanalen. Forberedt til udfyldning og reparation.
Jeg spartlede med gipsmørtel vil jeg huske, tror jeg nøjedes med, at jeg ikke så slangerne.
Derefter satte jeg microlit ovenpå.

Såg intet under de fire år vi havde lejligheden.

Edit: læser som en rive, primede ikke, blot fugtede kun der, jeg skulle spartle.
Anbefaler microlit for ellers får du kratere, hvis du forsøger at sætte noget op.

• Synes
Maj Ericson
  • Laddar…
AXS
Vigtigst er at få husfixen godt ind. Den skal ikke bare fæstne på slangen.

Og spartl ikke for højt, husfix er besværligt at slibe. Afslut i stedet med almindelig spartelmasse.

• Synes
Trattkantarell
  • Laddar…
AXS AXS sagde:
Det vigtigste er at få husfixen dybt ind. Den skal ikke kun fæstne på slangen.

Og spartl ikke for højt, husfix er besværligt at slibe. Afslut i stedet med almindelig spartel.
Tak for hurtigt svar.
Du mener altså, at det også skal binde rundt om slangen? Vi har et spor, hvor der skal ligge dobbelt slange, hvilket er lidt problematisk, da det er supertight og der er intet mellemrum mellem slangen og siden på fræseres sporet. Synes selv, det lugter af problemer, men jeg har ikke fået særlig gehør fra min partner på dette...

13th Marine 13th Marine sagde:
Jeg spartlede med gips som jeg husker, tror jeg nøjedes med at jeg ikke kunne se slangerne.
Derefter satte jeg microlit ovenpå.

Så ingenting i de fire år vi havde lejligheden.

Edit: læser som en klovn, primede ikke, blot fugtede kun der hvor jeg skulle spartle.
Anbefaler microlit for ellers får du kratere hvis du prøver at sætte noget op.

Overvejer at sætte microlit på den væg hvor tv og evt. tv-bænk skal vægmonteres. Køber man den på rulle? Sætter man samling kant til kant i så fald? Købe i byggemarked eller farvehandel?

Jeg købte min på 50m rulle, 1m bred. Kant i Kant.

Jeg har købt både på farve- og byggevarehandel, tag der hvor prisen er bedst. Købte først færdiggrundet, men det var præcis samme monteringsprocedure på begge, og man skulle male lige så mange lag.

• Synes
Trattkantarell
  • Laddar…
Optimalt er vel at lægge lidt spartelmasse i bunden af sporet, derefter trykke slangen derpå og spartle jævnt med.

Protte

Bedste svar

AXS
Trattkantarell Trattkantarell sagde:
Tak for hurtigt svar.
Så du mener, at det også binder rundt om slangen? Vi har et spor, hvor der skal ligge en dobbelt slange, som er lidt problematisk, fordi det er supertight, og der er intet mellemrum mellem slangen og siden på fræsesporet. Jeg synes, det lugter af problemer, men har ikke fået særlig meget gehør fra min partner på dette...
Det plejer at kunne lade sig gøre at løfte lidt på slangen og skubbe det ind, eller presse lidt med spartlen. Det vil også fæstne på slangen. Men husk, at du ikke vil have en masse luft bag ved fixet.

• Synes
Maj Ericson
  • Laddar…
Tompatron type latexfugpatron som du fylder med Casco Kombirapid. Sprøjt ind nedefra og op lidt fyldigt og træk af med en spartel. Efterfyld som sædvanlig spartling manuelt. Kombirapiden kan pudses af med svamp præcis som klinkefuge.

Husfix er en plage!
Gipsmørtel redder dig her som nogen anden også skrev.
Jeg plejer at klemme i nogle klik med tec7 og trykke i slangen, når det så er tørt, går jeg på med gipsmørtel. Webers Gypsum kan jeg varmt anbefale.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
Trattkantarell Trattkantarell sagde:
och ska nu börja fylla igen dessa.
Hvorfor købe dyre ting når der findes billige, frem med blomsprøjten, gør sporerne godt våde og omkring dåserne (fyld dåserne med avispapir) vent nogle timer og brug almindelig pudsemørtel (slå/kast ind i sporerne/rundt om dåserne) skrab lidt ud så pudset ligger lige under væggen og spartl derefter

• Synes
cpalm og 1 anden
  • Laddar…
PS Fjern alle apparater fra dåserne, ellers bliver der meget skidt i apparaterne, og et skift skal ske, da det ikke er muligt at få dem til at fungere efter der er pudset i dem.

Sådan noget har jeg gjort meget, og som folk siger brug Gipsbruk. Jeg har brugt forskellige fabrikater, byggmax fungerede lige så godt, så køb ikke noget dyrt. Gør det lidt vådt og kast det ind, brug to brede spartler. Stryg derefter jævnt. Så krymper det, så der lægger du en gang til, derefter spartelmasse. Vædning har jeg aldrig behøvet trods noget 100-tal meter uden microlit, intet kan ses og intet er sprunget. Har brugt på blåbeton, tegl og støbt beton, samme resultat.

• Synes
Maj Ericson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.