Jeg tænkte på at sætte to trykimpregnerede reglar 45x145 sammen, så det bliver 90x145.
Bjælkesko mod trævæg i den ene side og hvilende på 90-stolpe 5 meter væk.
Det burde fungere uden yderligere stolper/støtte på vejen, eller?

Pidde

Afhænger helt af, hvad du skal belaste den med.

Njaa. Det afhænger vel af, hvad du skal have mere, skal det bære mere end sin egen egenvægt, så er det sandsynligvis for spinkelt. Den knækker nok ikke, hvis du stiller ÉN person, der hopper på den, men den vil nok svigte en del.

Hvis du tænker, at den skal bære en terrasse, ville jeg gætte på, at du har brug for en limtræsbjælke, der er mindst 300 i højden. Men det må nogen beregne. Der findes dimensioneringsprogrammer på nettet.

Som en detalje over træterrasse. Som en pergola, to parallelle reglar uden vægt på.
Måske lidt ribber som "tag" senere...

Den vil bøje sig ned bare af egenvægten ret hurtigt....

MathiasS MathiasS sagde:
Den kommer bøjes ned bare af egenvægten temmelig omgående....
Hvad baserer du det på? Viden eller gætteri :)

Bedste svar

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-stor-blir-nedboejningen.297641/#post-2740684
Her findes en beregning på et lignende lasttilfælde, ganske vist med spændvidde 4-4.5 m men med en last på 100 kg i midten. Der påstår Berniberg, at nedbøjningen kun bliver 1.9 mm.
Jeg regnede på lasttilfældet i sagulator (som om reglerne var en hyldeplan med 1 kg last) og der fik jeg, at nedbøjningen ville være forsvindende (0.6 mm).
Dermed sagt tror jeg (her gætter jeg) at med påvirkning af fugt, tænk nedbør, så vil der komme en nedbøjning med tiden, som vil blive mere eller mindre synlig. Kan du gå op i dimension på højden, så er det bedre.

Disclaimer: Jeg linker kun til tidligere beregninger og til en beregningsside, der hedder sagulator. Jeg har ikke regnet på det selv. Træstrukturer er bøvlede, men mere information findes på https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/dimensioneringsvarden-och-barformaga/

F
Jeg ville teste. Det er jo ikke sådan, at du har brugt en formue, hvis det skulle blive lidt banan efter nogle år...

• Synes
arena
  • Laddar…
F Freddedan sagde:
Jeg ville teste. Det er jo ikke sådan, at du har brugt en formue, hvis det skulle gå lidt banan efter nogle år...
Omtrent sådan tænker jeg også :)

-RB- -RB- sagde:
[link]
Her er der en beregning på et lignende lasttilfælde, godt nok med spændvidde 4-4,5 m men med en last på 100 kg i midten. Her påstår Berniberg, at nedbøjningen kun bliver 1,9 mm.
Jeg regnede på lasttilfældet i sagulator (som om bjælkerne var en hylde med 1 kg last) og der fik jeg, at nedbøjningen ville være forsvindende (0,6 mm).
Dermed sagt tror jeg (her gætter jeg) at med påvirkning af fugt, tænk nedbør, så vil der komme en nedbøjning med tiden, som vil blive mere eller mindre synlig. Kan du gå op i dimension på højden, så er det bedre.

Disclaimer: Jeg linker kun til tidligere beregninger og til en beregningsside, der hedder sagulator. Jeg har ikke regnet på det selv. Træstrukturer er besværlige, men mere information findes på [link]
Tak!

A arena sagde:
Hvad baserer du det på? Viden eller gætteri :)
Mavefornemmelse. Så et sted midt mellem dine alternativer,

Hvis det kun er egenvægten, som bjælken skal bære, er der ingen fordel ved to regler. Derimod kan det jo se bedre ud. Den momentane nedbøjning bør blive ca. 2 mm, men vil stige efterhånden, da det er ubeskyttet placering udendørs, dog ikke større end acceptabelt.

• Synes
arena
  • Laddar…
Er jo bare at vende på den typ hvert andet år om den hænger ned for meget.

• Synes
arena
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.