Hej,

Vi har i dag en terrasse, der er 1 x 5 m, og vi skal udvide den 2 meter ud på græsplænen, så den bliver 3 x 5 m. Den eksisterende terrasse har reglar med dimensionen 45x120, som jeg tænkte fortsætte med at bruge. Jeg tænkte at lægge reglarne på fliser der er 30x30 cm. Det jeg undrer mig over er, om længden på reglarne er ok, eller om der er brug for ekstra støtte.

Ifølge nedenstående beskrivelse på side 22 skal den maksimale fri længde på de reglar, som jeg har tænkt mig at bruge, være 1,81 m, hvilket er kortere end de 2 m, jeg havde tænkt mig at udvide terrassen. Dog er fliserne 30 cm, så hvis jeg trækker det fra, lander jeg på 1,7 m, hvilket i så fald burde være ok. Så spørgsmålet er egentlig, om jeg må regne på den måde?

https://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf

Hvis noget lyder uklart, svarer jeg gerne på spørgsmål.

Bedste svar

Jeg havde lignende overvejelser før mit terrassebyggeri nu her i foråret. Jeg havde regler i 45x145 og hvilede dem også på plader i 300x300. Afstanden mellem mine bærende bjælker var 2,2 meter, men svenskt trä siger 2 meter, hvis jeg ikke husker forkert. At tilføje en ekstra bærlina føltes som unødvendigt besværligt, så jeg motiverede mig selv med, at Svenskt Trä sandsynligvis gerne har en vis margen i deres guides, da de har en økonomisk interesse i sagen, så nogle centimeter fra eller til spiller ingen rolle. Og skulle det være for svagt, falder man jo højst 145 mm ned til underlaget. Havde min onkel, som underviser i konstruktionsteknik på universitetet, ude under byggeriet. Han grinede og sagde, at terrassen nu kan klare større vægte end bjælkelaget i hans hus.

Den færdige terrasse er stabil. Ingen svaj, og jeg er meget tilfreds.

Jeg synes, dit ræsonnement holder fint!

Det som styr anbefalingerne er jo svigten i altanen. Det er ikke noget, der vil styrte sammen, fordi man ændrer afstanden nogle procent.

Det, der kan ske, er, at man føler, at gulvet svajer lidt, når man går.

• Synes
dennis.sa
  • Laddar…
D
Jeg er enig med din argumentation og Tungbetongs. Ved denne type dimensioneringshjælpemidler er der store sikkerhedsfaktorer i henhold til gældende standarder. Intet vil heller ikke kollapse, forudsat at det er fornuftigt løst rent byggeteknisk. Det, der ofte er dimensionerende, er nedbøjning, risikoen er altså kun, at du oplever svaj ved denne mindre afvigelse fra anbefalingerne.

Tusind tak for alle de hurtige svar. Så føler jeg mig mere tryg med byggeriet. Hav en god sommer alle sammen.

Jeg vil understrege det @Nyfniken skriver, at svigten er det vigtigste kriterium, når det gælder vurdering af passende længde på bjælker. Det er først og fremmest et komfortspørgsmål, selvom det hører til konstruktionsreglerne. Risikoen for brud er minimal. Altandæk er særligt følsomme, da terrassebrædderne ovenpå bjælkerne ikke er spontet og derfor ikke arbejder sammen. Jeg ville trække den sidste pladerække ind en decimeter og i stedet lade bjælkerne krage ud svarende til afstanden.

En ting jeg har overvejet i eftertanke er, om man burde have lagt fliserne drejet 45 grader, så at lægterne ligger over en længere strækning end hvis man lægger fliserne vinkelret mod lægterne. Altså at lægterne danner et diagonalt X over fliserne. Det vinder jo nogle cm kortere spændvidde.

• Synes
jonmo og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.