K
L Lärospånet sagde:
Jo spærrmal tretexen i så fald.
Kan du ovenfra tage rede på tykkelsen på sponten? Og tjekke om den er glest eller tæt - hvis den er glest mål cc-målene). Burde jo gå godt at skrue op Byggmax-pladerne så længe du ikke bruger for lange skruer så du laver hul i plasten (plus at du måler op hvor du har træ hvis det er rigtig glest spont). Også reglar skal jo skrues op i noget de også så lige så godt springe over det synes jeg. For hvis tretexen kun er lidt småskadet og ikke bukker sig over hele taget så burde det blive glat og fint som underlag.
Men skal jeg tage cc-mål og sådan noget hvis det bare er at skrue op de nye Byggmax plader? Kan jo måle tykkelsen gennem loftsbelysningskablerne (tage den boks væk og måle), så tage en skrue der ikke går helt igennem tretexen? Er det i så fald specialskruer der behøves? Og er det nok med almindelige 150mm mellem skruerne?
 
L
K kimjohanss sagde:
Men måste jag ta cc-mått og sådan noget om det bare er at skrue op de nye byggmax plader? Kan jo måle tykkelsen gennem loftbelysningskablerne (tage den dåse væk og måle), så tage en skrue, der ikke går helt gennem tretexen? Er det i så fald specialscrews, der er nødvendige? Og er det nok med almindelige 150mm mellem skruerne?
Nej tænkte bare om det er "rigtig" løs fer så at du ikke skruer i luft (for det er jo ikke nok at skrue i tretexen). Ja godt at måle i loftdoseringen!
Skal vel helst være gipsskruv til de plader? Synes jeg så noget om det på på Byggmax men tjek igen for sikkerhedens skyld.
 
K
L Lärospånet sagde:
Nej, tænkte bare om det er "rigtig" gles spont så at du ikke skruer i luft (for det er jo ikke nok at skrue i tretexen). Ja, godt at måle i loftdåsen!
Det skal vel helst være gipsskruer til de plader? Synes jeg så noget om det på Byggmax, men tjek igen for en sikkerheds skyld.
Nu var jeg lige oppe og kigge på loft noget. Under plasten er der spån og regl under, som det ser ud som.. For måske at gøre det lettest for mig, er det måske bedst at fjerne det eksisterende loft og op med nyt bare? Troede at plasten lå anderledes end den gjorde, så undskyld for tidligere indlæg!
 
  • Spån og plastlag under det eksisterende loft på loftet.

Bedste svar

L
Ja men hvad godt!

Så slipper du fedte med spærrfarve og lignende og får noget godt at skrue pladerne op i. Jeg undrer mig lidt over reglingen (formålet) men det viser sig jo, når du bliver af med sunkskiverne :) Jo jo rigtig hurtigt at få fjernet tretex!
 
K
L Lärospånet sagde:
Ja men vad bra!

Då slipper du kladda med spærrfarve og lignende og får noget godt at skrue pladerne op i. Undrer mig lidt over reglingen (formålet) men det viser sig jo, når du bliver af med sunkskiverne :) Går jo rigtig hurtigt at få fjernet tretex!
Ja præcis! Ser, hvad formålet med reglingen er, vender tilbage!
Tusind og atter tusind tak for hjælpen!
 
  • Synes
Lärospånet
  • Laddar…
L
K kimjohanss sagde:
Ja precis! Må se hvad formålet med reglen er, vender tilbage!
Tusind og atter tusind tak for hjælpen!
Bare sjov - vend gerne tilbage med billede :)
 
K
L Lärospånet sagde:
Bara sjov - vend gerne tilbage med billede :)
Sådan her ser det ud nedenunder :). Nu er det bare at finde skruer, der ikke går igennem taget :D
 
  • Loft med delvist fjernet gipsplade, afslørende træpaneler nedenunder og en væg af mursten til venstre.
Kør den korteste gipsskrue, det gør ikke noget, hvis den går igennem plasten, især ikke hvis det ikke er vådrum.
 
  • Synes
kimjohanss
  • Laddar…
L
Ser jo strålende ud - og sjovt at det går hurtigt!
 
  • Synes
kimjohanss
  • Laddar…
K
L Lärospånet sagde:
Ser jo lysende ud - og sjovt at det går hurtigt!
Til et andet spørgsmål. Er det OK at måske olie ind træet oppe i loftet som ses på billedet? Hvis man kan bruge det som loftpanel? Har alligevel tænkt på at bytte alle lister til faner.
 
  • Træloftpaneler under installation i et rum med stenbelagt væg; der er en hul lampefatning i loftet.
L
K kimjohanss sagde:
Til et andet spørgsmål. Er det OK at måske olie træet oppe i loftet som ses på billedet? Hvis man kan bruge det som loftpanel? Har alligevel tænkt på at udskifte alle lister til finér.
Ja, du begynder at overveje at simpelthen beholde råspånten som indvendigt loft?

Det ville jeg faktisk nok have gjort personligt, jeg ville male det for min del, men olie bør vel også fungere - det skal jo være noget, der er ok at indånde.

Det eneste jeg tænker på er, om det kan være lidt træk op mod vinden?

Hvordan mener du med at skifte listerne til finér? Du mener loftlister, der er fineret med ædeltræ?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.