K
Hej! Jeg er i gang med renovering og har et spørgsmål. Jeg overvejer at sænke mit loft i soveværelset for at få indbyggede spotlights. I dag har jeg gamle grimme spånplader som er spartlet og det ser ikke super godt ud. Jeg tænkte, i stedet for at bruge energi på at rette op på det eksisterende loft, så vil jeg lave en ny konstruktion og sænke det, og derefter sætte helt nyt op. Spørgsmålet er, hvordan gør man det på den bedste måde? Skal jeg vide, hvor reglerne sidder i dag for at sætte nye op? Jeg er helt novice i dette og har ikke fundet nogen god forklaring på, hvordan man kan gribe det an, hvis man allerede har et loft...

Jeg har tænkt mig at bruge dette loft: https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/takpanel/innertak-p1026

Senest redigeret:
L
Hej, du er sikker på at det er spånplader og ikke tretex eller sådan noget? Vil ikke gå imod dine drømme men indbyggede spotlights har haft deres storhedstid ikke mindst fordi de indebærer en masse besvær - egentlig bliver det jo sandsynligvis mindre arbejde for dig at alligevel fixe det eksisterende loft og så sætte en flot loftlampe op. Det kan jo endda være at der er et flot gammelt træloft over spånpladerne og at miste lofthøjde er noget, som i det mindste jeg synes er synd.

K
L Lärospånet sagde:
Hej, du er sikker på at det er spånplader og ikke tretex eller sådan noget? Vil ikke gå imod dine drømme, men indbyggede spotlights har haft deres storhedstid, ikke mindst fordi de indebærer en masse besvær - egentlig bliver det jo sandsynligvis mindre arbejde for dig at alligevel fikse det eksisterende loft og så smække en flot loftlampe op. Det kan jo endda være, at der er et flot gammelt træloft ovenover spånpladerne, og at miste lofthøjde er noget, som i hvert fald jeg synes er synd.
Du har faktisk så ret! Har tjekket rundt på nettet allerede og indser også, at bygge ind spotlights er ret ude. Har set loftlamper med spotlights, som man kan bygge selv, og det har jeg tænkt i stedet.

Med det sagt har jeg et nyt spørgsmål. Kan jeg smække et nyt indendørs loft op imod det gamle? Bare man ikke går igennem plastikken, ikke?

Og se dog, du har ret. Det er tretex.

• Synes
Lärospånet
  • Laddar…
L
K kimjohanss sagde:
Du har faktisk så ret så! Har kikket rundt på nettet allerede og innser også jeg at bygge ind spotlights er ret ude. Har set loftlamper med spotlights, som man kan bygge selv, som jeg har tænkt i stedet.

Med det sagt så har jeg et nyt spørgsmål. Kan jeg smække nyt indvendigt loft op mod det gamle? Bare man ikke går igennem plasten, hva'?

Og se på pokker, du har ret. Det er tretex
Frem med kobenet - du har måske det flotteste loft deroppe! (hvor gammelt er huset?)

K
L Lärospånet sagde:
Frem med kofoten - du har måske det flotteste loft ovenover! (hvor gammelt er huset?)
Nja, er helst fristet til at skifte til nyt da det har lugtet som f-n her! Huset er bygget 69!

L
K kimjohanss sagde:
Du har faktisk så ret så! Har kigget rundt på nettet allerede og indser også jeg at bygge ind spots er ret ude. Har set loftslamper med spots som man kan bygge selv som jeg har tænkt i stedet.

Med det sagt så har jeg et nyt spørgsmål. Kan jeg smække op nyt loft direkte mod det gamle? Bare man ikke går igennem plasten, ikke?

Og se dog, du har ret. Det er tretex
K kimjohanss sagde:
Nja, er helst tilbøjelig til at skifte til nyt da det har lugtet som bare pokker her! Huset er bygget i 69!
Jo men da vil du vel ikke bygge ind et gammelt fedtet tretex - det er jo som en svamp der binder lugt. Lugt fra rygning? 69 - da findes der nok bare råspont ovenover men det bliver jo fremragende at bygge direkte på med flotte brædder eller pladerne som du fandt.

K
L Lärospånet sagde:
Jo men då vill du vel ikke bygge ind et gammelt sunket tretex - det er jo som en svamp som binder lugt. Lugt fra rygning? 69 - så er der nok kun råspont ovenover men det bliver jo udmærket at bygge direkte på med flotte brædder eller pladerne som du fandt.
Sandt! Ja præcis, og en masse flis som er oppe på loft som bliver kedelig at lege med :(

L
K kimjohanss sagde:
Sandt! Ja præcis, og en masse flis som er oppe på loft som bliver kedelig at lege med :(
Så loftsgulvet er isoleret med et lag løstliggende savsmuld eller høvlspån som også lugter?

K
L Lärospånet sagde:
Så loftgulvet er isoleret med et lag løstliggende savsmuld eller høvlspån som stinker de med?
Nej, det stinker ikke. Det er røglugt fra den tidligere ejer.

L
K kimjohanss sagde:
Nej, det stinker ikke. Er røgduft fra forrige ejer.
Just d, hvad jeg mente. Duft er jo et venligt ord :)

K
L Lärospånet sagde:
Just d, vad jag menade. Duft er jo et snilt ord :)
Altså det stinker/dufter ikke, kun væggene (tapeterne) og loftet som gør

L
K kimjohanss sagde:
Altså det stinker/dufter ikke, bare væggene (tapeterne) og loftet, der gør
Ok, opfattede det som at spånet deroppe også lugtede. Men du mente måske, at det vil falde ned, hvis du fjerner tretexen? Ja, hvis råspånten er glis, kan det jo ske (og hvis isoleringen deroppe ligger direkte på underlagets råspånt).
Det kan jo være, at du har brug for at male væggene med spærfarve for at slippe af med lugten derfra (hvis du ikke også river tapeterne ned (og det afhænger jo af, hvad du har under tapeten - kan jo være tretex der også).

L
Du måske endda kun har glesspont ovenover tretexen forresten? Du skrev noget om plastik, så du måske har været oppe på loftet og fundet ud af præcis, hvad der findes lag for lag under løsisoleringen?

K
L Lärospånet sagde:
Ok, opfattede det som at spånet deroppe også lugtede. Men du mente måske, at det vil falde ned, hvis du fjerner tretexen? Ja, hvis råsponten er spredt, så kan det jo ske (og hvis isoleringen deroppe ligger direkte på underrakets råspont.)
Det kan jo være, at du har brug for at male væggene med spærrfarve for at slippe af med lugten derfra (hvis du ikke river tapeterne ned også (og det afhænger jo af, hvad du har under tapetet - kan jo være tretex der også).
Nej, på loftet lugter det ikke, kun i selve rummet.

Ja præcis! Spånet vil hænge med loftet, hvis jeg fjerner det, da plastikken sidder i tretexen (kiggede oppe på loft under al spån).
Har spærret og malet samt tapetseret i dette rum. Kan jeg derfor ikke spærre loftet og sætte nye loftpaneler direkte på tretexen? Eller skal jeg sætte nye regler op?

L
K kimjohanss sagde:
Nej, på loftet lugter det intet, kun i selve rummet.

Ja præcis! Spånet vil følge med loftet, hvis jeg fjerner det, da plasten sidder fast i tretexen (kiggede oppe på loftet under al spån).
Jeg har spærrmalet og malet samt tapetseret i dette rum. Kan jeg derfor ikke spærrmale loftet og sætte nye loftpaneler direkte på tretexen? Eller skal jeg lave en ny ramme?
Jo spærrmal tretexen i så fald.
Kan du ovenfra finde ud af tykkelsen på sponten? Og tjekke om det er spredt eller tæt - hvis det er spredt, mål cc-målene). Det burde gå fint at skrue Byggmax-pladerne op, så længe du ikke bruger for lange skruer, så du laver hul i plasten (plus at du måler op, hvor du har træ, hvis det er rigtig spredt spont). Også lister skal skrues op i noget, så lige så godt at undgå det, synes jeg. For hvis tretexen kun er lidt beskadiget og ikke buler over hele loftet, så burde det blive glat og fint som underlag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.