Hej!

Jeg skal åbne op for en glasparti i facaden på sommerhuset. Åbningen bliver 3200 mm bred (rødmarkeret), og jeg havde tænkt mig at lægge en HEA-bjælke der, som hviler på stolper fastgjort i væggen i hver ende. Spørgsmålet er, om det skal være 120, 140 eller 160...?

Plantegning viser åbning i facade på 320 cm markeret i rødt; takstolers retning i orange. Målinger på vægge blandt andet 4,12 og 4,15 meter.
Spærret ligger i de orange stregers retning.
Snezone 2,5.
Taghældningen ca 40*
Brede på huset er ca 4,3 meter.
Et hus beliggende ved skærgården, så vindbelastning bør måske medtages i beregningerne?

Jeg brugte beregningsprogrammet for limtræ og fik 56x270mm, hvis det kan være til nogen hjælp? Der er lavt til loftet, så jeg vil gerne have bjælken så lav som muligt. Men uden at den giver efter, selvfølgelig =)

Jeg ville sætte pris på, hvis en kyndig kunne lave et hurtigt overslag for at indikere, hvilken størrelse der burde være tilstrækkelig.

Ligger spærtræerne på 1,6 meters c/c-afstand?

J justusandersson sagde:
Ligger takstolarna på 1,6 meters c/c-afstand?
Ja, cirkus. Det er en gammel ombygget lade med en bærende bjælkevæg lidt længere inde i køkkenet. Så det er lidt lappet og påbygget her og der på loftet...

Bedste svar

Hvis de to yderste spær ender lige over bjælkenes oplæg, behøver man kun tage hensyn til den punktlast, som det midterste spær skaber. Da kommer jeg frem til, at limtræ 56x270 mm er en korrekt beregning. Hvis du vil have bjælkens højde ned, kan du erstatte den med 190x180 mm. I stål er HEA 120 tilstrækkeligt. Stål er effektivt, men altid dyrere og mere kompliceret mht. fastgørelse m.m.

J justusandersson sagde:
Hvis de to yderste spær kommer til at ligge lige ovenover bjælkens støtte, behøver man kun at tage hensyn til den punktlast, som det midterste spær skaber. Så kommer jeg frem til, at limtræ 56x270 mm er en korrekt beregning. Vil du have bjælkens højde ned, kan du erstatte den med 190x180 mm. I stål er HEA 120 tilstrækkeligt. Stål er effektivt, men altid dyrere og mere besværligt mht forankring osv.
Man har jo en tendens til at overdrive dimensionerne, når man føler sig lidt usikker, men de ekstra kilo en 160 ift 120 indebærer, er jo rart at slippe for. Tak for svaret!

Vækker liv i dette spørgsmål, fordi jeg har fået fat på en "gratis" bjælke i passende længde (3,20m). Den har bare en lidt anderledes form. Tung som bare pokker er kræet, ca. 130 kg. Godset er 12mm tykt.

Spørgsmålet er, om man kan filetere den og bruge den ene halvdel? Jeg forstår, det er svært at give gode råd, når så mange parametre er ukendte. Men i betragtning af at hytten i øvrigt er lapper sammen med bjælker her og der, burde endnu en skarvbit fungere, resonerer jeg... =)

Ville mest have lidt støtte i teorien om, at med denne godstykkelse kan jeg klare mig med den ene vinkel.

• Orange bjælke med sne på overfladen, placeret på fliser tæt på en bygning. Bjælken ser robust og tung ud med tykkelse på 12mm.
  • To metalbjælker med sne imellem dem, hvor en målebånd viser afstanden på omkring 9 cm. Metaloverfladen ser rusten og slidt ud.
  • Stålbjælke set fra enden med et målebånd, der viser tykkelsen. Bjælken er dækket med sne på en cementoverflade.
  • To stålhjørner med rust og sne, målt med et målebånd liggende på jorden i svagt lys.
Det ser ud som en hjemmebyg. To L 120x80x12 som er svejset sammen. En sådan har dårligere stivhed end HEA 100.

De kan svejses sammen til en firkantet bjælke.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hvis man gør som i vedhæftede skitse og lader de lange læber pege nedad med ryggen mod hinanden (som et T) - måske bliver stivheden ikke noget problem? Jeg skal have en 5-10 cm luftspalte ned til rammen for skydedelen tænker jeg, og bæreevnen er vigtigere end stivheden, så længe nedbøjningen ikke bliver større, selvfølgelig ;-)

Tænker altså at skrue et antal 170x45 regler sammen til stolper i hver ende og så lave en udskæring i midten, så stålbjælken ligger stabilt og ikke vælter.

• Diagram af en tagstol og kile, der viser konstruktion med støttebjælke. Skitsen illustrerer korrekt montering for stabilitet og bæreevne.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.