Ja der er stor forskel. C30 har 25 % højere bøjningsstyrke end C24. Afhængigt af hvordan du skal bruge reglarne kan forskellen være afgørende. For eksempel klarer C30 træ længere spændvidde når det bruges som gulvbjælker.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Ja det er stor forskel. C30 har 25 % højere bøjningsstyrke end C24. Afhængigt af hvordan du skal bruge reglerne kan forskellen være afgørende. F.eks. så klarer C30 træ længere spændvidde når det bruges som gulvbjælker.
Oj, er det såpas forskel..!!
Det skal være til et tag hvor spændvidden er 4.1m og 20 graders hældning

Hvilken dimension tænker du bruge? (Tværsnitsmål altså).

J justusandersson sagde:
Hvilken dimension tænker du bruge? (Tværsnitsmål altså).
Ved ikke om jeg forstod dig rigtigt nu, men bjælkerne bliver på 45x220 med cc60.

Det ser ud til at være svært at få fat på c30 og det er vel bestillingsvarer? Får man lige bjælker/reglar, hvis man laver en sådan bestilling? Det afhænger vel af, hvor man bestiller fra selvfølgelig..

Næste problem bliver altså at få fat på disse.

Senest redigeret:
Nu har jeg målt tilbygningen en gang til og fået følgende;
Bredden (som tagbjælkerne skal løbe over) 4.18m
Taghældningen 17 grader
Cc60

Og det skal ifølge beregningsprogrammet være nok med c24 i dimensionen 45x220

Det er roligt nu, for det har løst sig. Var på en rekognosceringsrunde i dag og fandt tørre spikrake reglar!!!

Bedste svar

For et tag med spændvidden 4,1 m i Skaraborg (snezone 2 hvis det ikke er på Billingen) rækker 45x220 C 24 c/c 600 mm. C 30 tømmer giver lavere nedbøjning på midten.

• Synes
Mogg
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
For et tag med en spændvidde på 4,1 m i Skaraborg (snezone 2 hvis det ikke er på Billingen) er 45x220 C 24 c/c 600 mm tilstrækkeligt. C 30 træ giver lavere nedbøjning midt på.
Ja, jeg kører med c24!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.