4,288 læst ·
5 svar
4k læst
5 svar
Konstruktionskrydsfiner - klassifikationer
Hej!
Jeg skal montere konstruktionskrydsfiner på væggene i min garage. Jeg bliver dog lidt i tvivl om klassificeringerne, og undrer mig om nogen har styr på hvilken plade, jeg bør købe?
Hornbach sælger en 15mm P30 C+/C plade for 339 kr
BauHaus sælger en 15mm CPC CE2+ plade for 349 kr
10 kr er ikke så stor forskel, men hvilken er "bedst"?
Jeg skal montere konstruktionskrydsfiner på væggene i min garage. Jeg bliver dog lidt i tvivl om klassificeringerne, og undrer mig om nogen har styr på hvilken plade, jeg bør købe?
Hornbach sælger en 15mm P30 C+/C plade for 339 kr
BauHaus sælger en 15mm CPC CE2+ plade for 349 kr
10 kr er ikke så stor forskel, men hvilken er "bedst"?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Har du brug for konstruktionskrydsfiner, er de beregnet til bærende konstruktioner.
Almindelig krydsfiner er tilstrækkelig, hvis du skal have det bag gips.
Protte
Almindelig krydsfiner er tilstrækkelig, hvis du skal have det bag gips.
Protte
Jeg har tænkt at hænge overskabe op og ville undgå at kortslutte overalt, men samtidig være sikker på at skabene ikke falder ned på bilen... så derfor tænkte jeg at køre med Konstruktionsplywood'en... Har du nogen idé om, hvad der adskiller de forskellige pladetyper ovenfor?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Nej jeg har ingen anelse om forskellene. Helt almindelig plywood vil holde rigtig godt.
Hvis du skruer med cc 200 mm mod reglerne og sætter flere skruer (i overkanten) som holder skabene fast, så vil det fungere.
Protte
Hvis du skruer med cc 200 mm mod reglerne og sætter flere skruer (i overkanten) som holder skabene fast, så vil det fungere.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Og desuden er 12 mm tilstrækkeligt, for det er vel reglat med 600 cc.
Protte
Protte
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg er enig med prototypen, det er tilstrækkeligt med 12 mm krydsfiner til det aktuelle formål. 15 mm krydsfiner har lige så mange finerlag som 12 mm, så det er ingen afgørende forskel.
Der findes ældre og nyere systemer til mærkning af krydsfiner, samt europæiske og amerikanske varianter. P30 betyder, at bøjningsstyrken (som du ikke udnytter, når du monterer pladerne stående) er 30 MPa (megapascal). CPC angiver kvaliteten (især mængden af knaster) på overfladefineren på for- henholdsvis bagsiden. A, B, C, D hvor A er bedst, er en amerikansk klassifikation. P betyder, at knaster kan være reparerede. Skal krydsfineren være synlig, anbefaler jeg, at du ser, hvordan de ser ud, inden du køber dem. Det er vigtigere end, hvad de er mærket med.
Der findes ældre og nyere systemer til mærkning af krydsfiner, samt europæiske og amerikanske varianter. P30 betyder, at bøjningsstyrken (som du ikke udnytter, når du monterer pladerne stående) er 30 MPa (megapascal). CPC angiver kvaliteten (især mængden af knaster) på overfladefineren på for- henholdsvis bagsiden. A, B, C, D hvor A er bedst, er en amerikansk klassifikation. P betyder, at knaster kan være reparerede. Skal krydsfineren være synlig, anbefaler jeg, at du ser, hvordan de ser ud, inden du køber dem. Det er vigtigere end, hvad de er mærket med.
Klik her for at svare