Hej,
Vi bor i et hus bygget i 1958 og har længe reageret på, at i visse rum på førstesalen giver hvert skridt en massiv dunkende lyd i hele huset. Nu har vi været nødt til at åbne et af gulvene pga en mindre vandskade, og det her er, hvad vi ser (savsmuldet er fjernet der, hvor det er åbnet, men I kan se under gulvet, hvordan det ser ud):

https://www.dropbox.com/s/xpai7w4j4gdsef4/2018-06-01 19.28.55.jpg?dl=0
Bjælkelaget er altså en form for længdegående masonit-sandwich konstruktion. Der er intet undergulv, men fyrretræsgulvet er lagt direkte på masonitkasserne. Efterfølgende har nogen lagt et gulv ovenpå, som var korrekt lagt.
Jeg har to spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med:
1. Hvad er det her for en type bjælkelag? Har det noget navn?
2. Findes der noget (stort eller lille), som jeg kan gøre for at mindske resonansen i gulvet.
Taknemmelig for svar,
Anders
Vi bor i et hus bygget i 1958 og har længe reageret på, at i visse rum på førstesalen giver hvert skridt en massiv dunkende lyd i hele huset. Nu har vi været nødt til at åbne et af gulvene pga en mindre vandskade, og det her er, hvad vi ser (savsmuldet er fjernet der, hvor det er åbnet, men I kan se under gulvet, hvordan det ser ud):

https://www.dropbox.com/s/xpai7w4j4gdsef4/2018-06-01 19.28.55.jpg?dl=0
Bjælkelaget er altså en form for længdegående masonit-sandwich konstruktion. Der er intet undergulv, men fyrretræsgulvet er lagt direkte på masonitkasserne. Efterfølgende har nogen lagt et gulv ovenpå, som var korrekt lagt.
Jeg har to spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med:
1. Hvad er det her for en type bjælkelag? Har det noget navn?
2. Findes der noget (stort eller lille), som jeg kan gøre for at mindske resonansen i gulvet.
Taknemmelig for svar,
Anders
Senest redigeret:
Bedste svar
Hej Anders! Kan det være et elementhus fra Mockfjärd? Sådanne huse ser man i byggahus forumet nogle gange. Så det er sikkert muligt at søge frem historiske fakta i ældre forumtråde. Ud fra billedet og almen viden om snedkeri ville jeg sige, at gulvet ser ud til at være usædvanligt intakt efter alle disse år. Og at savsmuldet ikke er sunket sammen. Muligvis har gulvbrædderne sluppet fra bjælkerne. Gætter på, at bumpene kommer fra gulvbrædderne. De skal i så fald limes fast. Men der vil sikkert komme flere indlæg, som ved bedre besked. Det nemmeste er måske at prøve at lime en af de brædder, du har taget af. Og høre om det er blevet stille.
Det der er et elementhus. Der er en risiko for, at bæreevnen i gulvet ødelægges, hvis man foretager indgreb i det. Vær forsigtige med, hvordan I gør!
Svært at sige, hvad det er, der larmer, bor selv i et elementhus og har ikke haft problemer med nogle ”støj” i bjælkelag.
Svært at sige, hvad det er, der larmer, bor selv i et elementhus og har ikke haft problemer med nogle ”støj” i bjælkelag.
Tak for svar! Efter at have ledt lidt på forumet, ser det helt sikkert ud til at være et elementhus, interessant!
Nu har jeg været nødt til at åbne lidt på grund af fugt, men den bedste løsning ser ud til at være at genoprette og lime/skruve gulvgips og derefter lægge nyt gulv på det.
Nu har jeg været nødt til at åbne lidt på grund af fugt, men den bedste løsning ser ud til at være at genoprette og lime/skruve gulvgips og derefter lægge nyt gulv på det.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 indlæg
Det ser ud som om selv gulvplankerne er en del af den bærende konstruktion her. Masoniten synes jo at have været limet i spor i plankerene.
Korrekt, som jeg tolker det, er hele huset bygget af disse elementer. Hvert element består af to sider med planker og to sider med masonit, og elementet er fyldt med savsmuld. Et element er typisk 3-4 m langt. Hele huset, inklusive inder- og ydervægge, er bygget sammen som lego af disse elementer. Det betyder, at alt og intet er bærende i huset. Almindeligt hus fra 50'erne frem til 80'erne.
Dette forum er en guldgrube. På en time har jeg lært mere om mit hus, end nogen tegning eller inspektør har kunnet.
Dette forum er en guldgrube. På en time har jeg lært mere om mit hus, end nogen tegning eller inspektør har kunnet.
Og jeg kan nu efter yderligere googling konstatere, at mislyden skyldes, at nogen har revet en væg under gulvet med mislyd og lavet et køkken ud af, hvad der må have været et lille køkken og et lille spisestue. Ved at lægge en bjælke i loftet burde jeg blive af med problemet.
Fandt en blog om et nøjagtigt lignende hus, som havde præcis det samme problem:
http://www.westlings.nu/?page=34

Fandt en blog om et nøjagtigt lignende hus, som havde præcis det samme problem:
http://www.westlings.nu/?page=34
Senest redigeret:
Klik her for at svare