Jeg forstår, at vvaggen/æggarna i spørgsmålet er bærende, men kan alligevel ikke lade være med at tænke på at ændre huset på denne måde, hvis der er en mulighed overhovedet.
Så jeg tænkte, at jeg stiller det dumme spørgsmål på dette eminente forum. Findes der nogen sandsynlighed for, at markerede vægge kan fjernes? Eller kan de fjernes med korrigerende tiltag på en eller anden måde?
Jeg vil bare stille spørgsmålet, før jeg i næste trin hyrer en professionel, men unødvendigt, hvis alle, der ved noget, siger at det bare er at glemme!
Tak på forhånd!
Så jeg tænkte, at jeg stiller det dumme spørgsmål på dette eminente forum. Findes der nogen sandsynlighed for, at markerede vægge kan fjernes? Eller kan de fjernes med korrigerende tiltag på en eller anden måde?
Jeg vil bare stille spørgsmålet, før jeg i næste trin hyrer en professionel, men unødvendigt, hvis alle, der ved noget, siger at det bare er at glemme!
Tak på forhånd!
Det er sandsynligvis en bærende væg. Ud fra tegningerne ser det ud som om, at det er en 1-plansvilla med kælder, og det er antagelig muligt at forstærke de 2-3 spær, der berøres.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Den tegning man har brug for at se for at afgøre dette er en sektion, der viser spærtræernes udseende.
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Yes! En fackværkstolpe af denne type er, hvis den er korrekt dimensioneret, fritstående over husets hele bredde. Det bør ikke være et problem at fjerne de markerede vægge. Ønsker du at være på den sikre side, kan du kontrollere dimensionerne på stolpens dele. I dit tilfælde (snezone 2,5, spændvidde op til 8 meter) bør overribben være 45x195 og underribben 45x170, øvrige dele ca. 45x145. I samtlige tilfælde træsort C24. Disse oplysninger er hentet fra Träguiden, et fremragende redskab. Derefter må du ikke anvende loftet som opbevaring i nogen større udstrækning.
Lyder jo lovende! Må tage og måle i weekenden, så får vi se.
Men ville det så betyde, at det ikke er en bærende væg og heller ikke behøver bygningsanmeldes?
Loftet er et koldloft, så der er så tomt, det kan blive, og det vil forblive sådan.
Men ville det så betyde, at det ikke er en bærende væg og heller ikke behøver bygningsanmeldes?
Loftet er et koldloft, så der er så tomt, det kan blive, og det vil forblive sådan.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nej, det er ingen bærende væg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Når jeg forstørrede din plantegning, så jeg, at spændvidden var under 7 meter. Da kan det anvendes lidt tyndere dimensioner end hvad jeg skrev sidst. Overrammen bør være 45x145 og underrammen 45x120. Jeg tror, du kan være ret tryg med dine mål.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Kældervæggen er bærende. Det kan være, at den kun skal bære bjælkelaget, men væggen ovenpå er placeret, så den kan føre laster fra tagstolen hele vejen til fundamentet.
At sige, at tagstolen er selvbærende, bare fordi den slags tagstole er selvbærende, hvis de er korrekt dimensioneret, er ikke en antagelse, man skal gøre, når konsekvenserne ved en fejl kan blive så store.
At sige, at tagstolen er selvbærende, bare fordi den slags tagstole er selvbærende, hvis de er korrekt dimensioneret, er ikke en antagelse, man skal gøre, når konsekvenserne ved en fejl kan blive så store.
Det er ret enkelt at konstatere, om spærkonstruktionen er "rigtigt" dimensioneret, og at den er bygget, som den er tegnet. Bare at gå op på loftet med en tommestok i hånden. Jeg tror, at haavards bekymringer er ugrundede, men for en sikkerheds skyld …
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Kældervæggen er selvfølgelig bærende, da det er betydeligt sværere at lave bjælkelag, der klarer ca. 7 meters spændvidde end spær. Væggen på stueetagen ligner en hjertevæg, men det betyder ikke, at den er det. Hvis man ser på grundplanen, som er meget effektiv, ser man, at væggen har en givne rolle som skillevæg.
Denne tankegang forstår jeg ikke. Et husbyggeri er fyldt med teoretiske beregninger, der altid indeholder store marginer. Hvis alt skulle testes på stedet først, ville der ikke blive bygget meget. TS har kontrolleret målene og at der ikke er nogen uplanlagte laster. Mere kan man ikke gøre.haavard sagde:
Klik her for at svare