Hejsa!
Jeg undrer mig om det er vigtigt at bruge skruer specielt beregnet til OSB-plader, eller om det går fint med træskruer eller måske gipsskruer også? Hvilken speciel egenskab har OSB-skruer?
Oscar
Jeg undrer mig om det er vigtigt at bruge skruer specielt beregnet til OSB-plader, eller om det går fint med træskruer eller måske gipsskruer også? Hvilken speciel egenskab har OSB-skruer?
Oscar
Medlem
· Stockholm
· 4 631 indlæg
Købte lige træskiveskruv i går til OSB
Jeg tog 30mm lange til 12mm OSB.
49sek for 250 stk på JULA, findes sikkert billigere.
Kør hart!
Jeg tog 30mm lange til 12mm OSB.
49sek for 250 stk på JULA, findes sikkert billigere.
Kør hart!
Nu gætter jeg, men måske fordi gips i modsætning til træ ikke er særligt elastisk. Hvis skruen havde været delvist gevindet med en smal "hals", ville det være blevet løst i hullet i gipsen, hvor den gevindede del var gået igennem. Hvis den ugevindede del i stedet havde været tyk, ville gipsen måske være sprækket. Det bedste alternativ er nok at have den helgevindet.
OSB eller pladeskrue og også et hoved, der borer sig ned i pladen. Gipsskrue er glat og presser sig ned for at give en letspartlet overflade på gipsen, og fordi overfladepapiret stærkt bidrager til styrken.
Hvis du bruger gipsskrue i OSB, er der stor risiko for, at den stikker lidt ud eller knækker, hvis du forsøger at trække den ned i pladen.
Hvis du bruger gipsskrue i OSB, er der stor risiko for, at den stikker lidt ud eller knækker, hvis du forsøger at trække den ned i pladen.
Bedste svar
Sådan forholder det sig.
Spånpladeskrue (som også anvendes til OSB og plyfa) har riller på undersiden af hovedet, så den fordyber sig selv i pladen.
At bruge almindelig træskrue fungerer dårligere, da der er meget hård modstand ved at presse hovedet ind i træet, og der er en åbenlys risiko for, at det i stedet renser gevindene i træreglen bagved.
Men hvis man orker at forsænke hvert hul manuelt, så duger almindelig træskrue og gipsskrue lige så godt.
Disse spånpladeskruer må absolut ikke anvendes til gips, da det er meget essentielt for fastgørelsens styrke i gipsen, at papiret er helt under og omkring skruen.
Rillerne flænger ubønhørligt papiret, og det er "big NONO".
Gipsskrue er i stedet designet med den mest skånsomme radius, man kan forestille sig, for at papiret ikke skal briste, når man skruer skruen ind og forsænker den i pladen.
Skruer man en gipsskrue for langt ind, så papiret går i stykker, er fastgørelsespunktet ødelagt. Så må man skrue en ny skrue i nogle cm væk og være mere forsigtig.
edit:
typ nummer to på den... burde ikke skrive så lange indlæg ...
Spånpladeskrue (som også anvendes til OSB og plyfa) har riller på undersiden af hovedet, så den fordyber sig selv i pladen.
At bruge almindelig træskrue fungerer dårligere, da der er meget hård modstand ved at presse hovedet ind i træet, og der er en åbenlys risiko for, at det i stedet renser gevindene i træreglen bagved.
Men hvis man orker at forsænke hvert hul manuelt, så duger almindelig træskrue og gipsskrue lige så godt.
Disse spånpladeskruer må absolut ikke anvendes til gips, da det er meget essentielt for fastgørelsens styrke i gipsen, at papiret er helt under og omkring skruen.
Rillerne flænger ubønhørligt papiret, og det er "big NONO".
Gipsskrue er i stedet designet med den mest skånsomme radius, man kan forestille sig, for at papiret ikke skal briste, når man skruer skruen ind og forsænker den i pladen.
Skruer man en gipsskrue for langt ind, så papiret går i stykker, er fastgørelsespunktet ødelagt. Så må man skrue en ny skrue i nogle cm væk og være mere forsigtig.
edit:
typ nummer to på den... burde ikke skrive så lange indlæg ...
Senest redigeret:
Jeg synes det ser ud til at fungere godt at bruge gipsskruer til byggmax 10mm OSB. Skruens hoved synker ind præcis passende i pladen, og ingen skrue er knækket.
Kan dette indebære fremtidige problemer? At skruerne knækker, når pladerne bevæger sig osv.?
Kan dette indebære fremtidige problemer? At skruerne knækker, når pladerne bevæger sig osv.?
Ja, det er stor risiko da OSB er et hårdere materiale end gips. Gipsskruv er ingen stærke skruv når det gælder brudgrænse..O Olf Oggler sagde:
Køb spånskruer i stedet…
Medlem
· Stockholm
· 4 631 indlæg
Ahhhfyfaen for alle gange gipsskruen ikke er sunket ind i OSBpladen.......
Det gik bedre i krydsfinerpladerne, men OSB er så meget lim i, at de ikke synker ind.
/W
Det gik bedre i krydsfinerpladerne, men OSB er så meget lim i, at de ikke synker ind.
/W
Klik her for at svare