Hej!

Jeg skal bygge en bro som hviler på træbukke og tager udgangspunkt i følgende: http://www.byggvarulistan.se/byggprojekt/bygga-brygga-pa-bockar/. Til bukkene bruges 45x95 imprægnerede lægter samt 34x95. Broen skal stå i ferskvand, og størstedelen af bukkene vil være i konstant kontakt med vand, og der anbefales, hvad jeg forstår, NTR A. Problemet er, at alle byggemarkeder kun ser ud til at have NTR A fra 45x145 og opefter, mens mindre dimensioner altid er NTR AB. Kan man få fat i 45x95 NTR A? Ville det fungere at bruge NTR AB alligevel? Jeg vil jo gerne have, at bukkene skal holde fem år eller mere i det mindste.

Mvh
B

Træ, der har vedvarende kontakt med vand, bør være af typen NTR/M. Gå til Beijers eller en lignende stor byggemarked, de plejer at kunne skaffe det meste, selvom det måske koster lidt mere.

• Synes
Danne213
  • Laddar…
Ja, det nemmeste er vel at tage til butikken og spørge selvfølgelig. Jeg havde forstået det som, at NTR M gælder på vestkysten for at beskytte mod skadedyr, men at NTR A er tilstrækkeligt i indsøer og langs østkysten?

Dette har jeg ikke kompetence til at diskutere, men der er selvfølgelig forskel mellem vestkysten og Østersøen. Her i Blekinge plejer vi at bruge eg, det holder garanteret. Tipset om Beijers for andre dimensioner står jeg dog for.

Bedste svar

Hver eneste byggemarked, der ikke hedder byggmax eller bauhaus, burde med glæde tage det træ, du har brug for. Og tage betaling derefter selvfølgelig! :) Ellers kan du jo kløve en 195 også.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.