Skal skifte den nederste regel på en kaj/brygge-inddækning som afhængig af vandstanden kommer lige over, i eller under vandoverfladen. For at reglen skal holde, bør den være trykimprægneret klasse NTR A.
Dog svært at finde netop 45x95 i NTR A her omkring Göteborg - NTR A ser ud til kun at findes i bredere dimensioner...
Nogen der ved hvor det kan købes her i nærområdet?
Kan det fungere at købe en bredere dimension og derefter kløve den til den mindre som behøves?
Desværre ingen god løsning da det "åbner op" reglen - træimpregnering når sjældent helt ind i kernen af reglen, så endetræ/savede flader er ikke lige så godt beskyttede.
Ntr M verkar för övrigt vara lämpliga för konstant kontakt med västkusten vatten.
[link]
Oavsett kvaliten borde vilken större bygghandel förutom Byggmax/Bauhaus som helst kunna beställa hem valfri dimension.
Jo, men då det gäller ganska små volymer, ca 10 reglar, så är inte byggvaruhusen intresserade av att ta hem så små mängder.
NTR M går bort då det gäller sötvatten, dessutom väldigt nära kommunens dricksvattenintag...
Desværre ingen god løsning da det "åbner op" reglen - træimprægnering når sjældent helt ind i kernen på reglen, så endetræ/savede overflader er ikke lige så godt beskyttet.
Er kernen i reglen kernetræ gør det mindre forskel, imprægneringsvæsken trænger ikke ind af samme grund som vand ikke trænger ind. Men det rimelige er vel at købe 47x200 NTRA og kløve.
Desværre ingen god løsning, da det "åbner op" reglen - træimprægnering når sjældent helt ind i kernen af reglen, så endetræ/savede overflader er ikke lige så godt beskyttede.
Du kan behandle træet, så du får bedre beskyttelse, og så spiller en eventuel mindre imprægnering i nogen del mindre rolle. Et par strygninger med trætjære og linolie er det almindelige til broer. Begynd rigeligt med mere linolie i blandingen, og derefter tynde lag med mere tjære. Lad linolien oxidere/hærde mellem strygningerne.
Så er der forskel på kerneved og kernen i en regel. Kerneved tager imprægnering dårligere, men det gør den uanset hvor i en regel den findes, mens kernen i en regel kan suge som en svamp, hvis det er ydeved.
Men hvad er definitionen på "skal holde"? Hvad brugte man før? Hvor længe holdt det? Brugte man trykt træ før? Hvad jeg husker, så plejer almindeligt træ af fin kvalitet at holde meget længe. Jeg har næsten en fornemmelse af, at dagens trykte skrammeltræ holder dårligere end utrykt af god og tæt kvalitet.
Men hvad er definitionen på "skal holde"? Hvad brugte man før? Hvor længe holdt det? Brugte man trykket træ før? Hvad jeg kan huske, så plejer almindeligt træ af fin kvalitet at holde meget længe. Jeg har næsten en fornemmelse af, at dagens trykkede skodtræ holder dårligere end utrykket af god og tæt kvalitet.
Da det er meget svært at finde træ af fin kvalitet (som er vokset langsomt), så er det desværre trykimprægneret, der gælder, for at det ikke skal rådne væk allerede efter nogle år...
Da det er meget svært at finde tømmer af fin kvalitet (som er vokset langsomt), er det desværre trykimprægneret, der gælder, for at det ikke skal rådne væk allerede efter nogle få år...
Har du prøvet at google på savværker tæt på dig.
Kig rundt efter "bondesav" alternativt hjemme-sagere, der er nogle, der har fx solosav, logosol privat.
Jeg køber stokke af et par skovejere og får dem mod betaling savet privat med en logosol.
Skal jeg bare have enkelte reglar, tager jeg min egen motorsav med en jig og saver selv.
Men så skal du jo synes, at det er sjovt at nipse og fippla selv i øvrigt😀.
Har du prøvet at google på savværker i nærheden af dig.
Kig rundt efter ”bondsåg” alternativt hjemmesavere, der er nogle der har type solosåg, logosol privat.
Jeg køber stammer fra et par skovejere og får det mod betaling savet privat med en logosol.
Skal jeg kun have enkelte reglar tager jeg min egen motorsav med en jigg og saver selv.
Men så skal du jo synes, det er sjovt at rode og fippla selv iøvrigt😀.
Antager at du misede at det er trykimprægneret der efterspørges...?
Antar at du savnede at det er trykimprægneret som efterspørges...?
Jeg har bemærket, at du søger trykimprægneret, men foreslår alligevel, at du overvejer dit valg igen, at købe kjernefyr, eg eller lærk vil sandsynligvis give en bedre levetid på broen.
Spørgsmålet er hvorfor 45x95 mm? Det er jo ofte høvlet, og det bør du næppe have behov for med en sådan placering ved vandoverfladen. Jeg foreslår, at du satser på savede to-tommer-fire dvs. 50x100 mm.