Skal bygge om en lokal til to lejligheder og vil have tips og råd om, hvordan indervæggene skal bygges for at få en god lydisolering.

Jeg tænkte, at reglerne skal være 45*95, 95mm glasuld som isolering. Så OSB plade eller spånplade, hvad er bedst? Spånplade er billigere. Så yderst 13 mm gips. CC regler er 60 cm.

Er denne isolering nok? Skal jeg bruge mindre isolering i væggene, som ikke støder op til den anden lejlighed?

Gulvet er en støbt plade, bedste måde at fastgøre reglerne?

Har jeg valgt det rigtige materiale, dimensioner? Eller er der andre alternativer?

Bedste svar

Jeg havde gjort sådan her:
En "dobbelt" væg kan laves på et par måder, man kan stille 2 stk 70 vægge ved siden af hinanden med en luftspalte imellem, eller sætte alternerende regler. Det vigtige er, at en regel ikke sidder i pladematerialet i en lejlighed og ikke er forbundet med pladematerialet i den anden lejlighed, ellers løber lyden lige igennem.
Jeg ville regle på c/c 45 med let-regler (i plade), så får du mere isolering ind og får en bedre lydisolerende egenskab i væggen. Derefter dobbelt gips eller en plade og gips, havde jeg valgt efter, hvad der kommer mod netop den væg, når den er færdig. Mindre hårde materialer = mindre lyd. At regle på 45 gør det også lettere at bygge, hvis man gør det i en kælder.
Der er vel ingen grund til at bruge mindre isolering, alt eller intet ville jeg sige.

Også vigtigt med en isolering under den liggende pladeregel (ser ud som en skumgummistrimmel) og de, som monteres fast mod eksisterende væg.

Håber du hang med der.

Skal tjekke de regler. Lyder som en god idé. Men kører nok 60 CC alligevel når pladerne er 120.

Alle plader, som man kan tænke sig, at man vil bygge ind i væggen, findes som 900brede :) Mange gange mere praktiske end de bredere.

Ved det, men det er også et spørgsmål om omkostninger. Har du et link til et sted, der sælger lättreglar?

Ja og på 300 gipsskivor og 300 OSB plader bliver det lidt Cash. De reglerne var ikke så billige heller, måske skal have dobbelte 45*45 regler da m.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.