Hej, jag har efter helgens dragande av spik insett att det här kräver en spikutdragare.
Det finns som jag har sett två olika typer att välja på, de japanska och Hultafors atle.
Har någon provat dessa och har en åsikt om vilken som är bäst ?
Jag har ett stort antal spik i taket där det satt både papp och sen på det tretex.
Det skiljer ju en del i pris på dessa
Det finns som jag har sett två olika typer att välja på, de japanska och Hultafors atle.
Har någon provat dessa och har en åsikt om vilken som är bäst ?
Jag har ett stort antal spik i taket där det satt både papp och sen på det tretex.
Det skiljer ju en del i pris på dessa
Produkter som diskuteras: "Hultafors atle"
Spikutdragare Atle Hultafors
Smidig och lättarbetad spikutdragare
656 kr inkl moms
Läs mer
Du hade nog fått bättre svar om du lagt denna i forumet Verktyg, maskiner och fordon
Jag köpte för ca tre år sedan (efter tips här på forumet) en spikutdragare från Gysinge. Den var helt suverän. Sen upptäckte jag att även Clas Olsson (tror jag, möjligen Biltema) har spikutdragare för ca 1/10 av priset. Jag investerade i en sådan också. Det visade sig att den dög bra, men inte på samma sätt.
Gysinges är så smäcker att man kan använda huvudet, som tänkt, medan den billigare är för grov, men att "svansen" i det fallet duger bra. Så båda behövdes, man kom åt olika bra i vissa lägen.
Och två personer kunde jobba med spikutdragning, dubbelt så effektivt!
/EB
(som nästan aldrig läser Verktyg, maskiner och fordon)
Gysinges är så smäcker att man kan använda huvudet, som tänkt, medan den billigare är för grov, men att "svansen" i det fallet duger bra. Så båda behövdes, man kom åt olika bra i vissa lägen.
Och två personer kunde jobba med spikutdragning, dubbelt så effektivt!
/EB
(som nästan aldrig läser Verktyg, maskiner och fordon)
Produkter som diskuteras: "spikutdragare"
Spikutdragare
Spikutdragare är praktiska verktyg när det kommer till att ta bort spikar. De ger användaren ett starkt grepp och en tillräcklig hävstångseffekt för att göra uppgiften enkel. Vi har ett varierat utbud av spikutdragare för att passa alla
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Typen som Atle från Hultafors representerar är lite speciell. Jag har en gammal Rex från jag vet inte när, den är köpt senast på femtiotalet - inte av mig - och det är svårt att få nån riktig fart på den. Kanske fungerar Atle bättre, men det vet inte jag. Jag använder mest Hultafors kofot 109 36", med den breda klon, det är lättare undvika märken med den är med en mindre klo, samt helst en hovtång, men alltid alltid med något mellanlägg. Till hovtång duger masonit bra, till kofot måste man ha något lite kraftigare.
Jag har använt hovtång till det mesta och det funkar bra. Det är de spikar jag har råkat nypa av
och de som sitter väldigt väl inslagna som är problem att komma åt utan att göra åverkan. Men det kanske man gör med atle också?
Kanske inte värt pengarna den kostar ju i alla fall 500 kr.
Man kanske kan fila till kofoten så den blir tunnare och lättare kan komma in under.
Kanske inte värt pengarna den kostar ju i alla fall 500 kr.
Man kanske kan fila till kofoten så den blir tunnare och lättare kan komma in under.
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Kan av erfarenhety säga att Biltemas Spikutdragare (art nr 20-738, 89,90 kr) fungerar bra, men har (i mitt fall) tveksam kvalitet. Efter något tiotal spikar så gick det en flisa ur gripklon, så nu är den betydligt sämre på att greppa spikarna.
Om man räknar med att använda den till mycket spik / under lång tid så skulle jag satsa på en hultafors el. dylikt med samma funktion med troligtvis betydligt bättre kvalitet.
Om man räknar med att använda den till mycket spik / under lång tid så skulle jag satsa på en hultafors el. dylikt med samma funktion med troligtvis betydligt bättre kvalitet.
Jag har biltemas variant och den är hel och fin än så länge. Uppskattar antalet uppdragana spik till 100-talet.
Jag har provat biltemas variant och tycker den fungerar bra i de flesta lägena. Vad gäller att dra ut spiken i taket så blev det en annan metod till slut. Man vill ju inte skada taket mer än nödvändigt. Med stämjärn, hammare och tång fixar du det när du väl får in tekniken. Slå spikhuvudet försiktigt tills du får ett litet greppöra. Sen tar du tången och drar i motsatt riktning. Då lossnar dom och det blir bara lite åverkan på taket.
Andra spikutdragningar är lite annorlunda. I mitt projekt består de flesta spikarna av gamla smidda konstverk. Fast du har väl likadant? Då blev det lite klurigt med spikutdragare. Den bästa lösningen är helt enkelt att tillverka och tälja till en hink med småkilar samt ladda batterierna med tålamod. Då får du loss det mesta och kan med gott samvete återanvända materialet.
Jojje
Andra spikutdragningar är lite annorlunda. I mitt projekt består de flesta spikarna av gamla smidda konstverk. Fast du har väl likadant? Då blev det lite klurigt med spikutdragare. Den bästa lösningen är helt enkelt att tillverka och tälja till en hink med småkilar samt ladda batterierna med tålamod. Då får du loss det mesta och kan med gott samvete återanvända materialet.
Jojje
Jag har både Biltemas variant samt Classemodellen.
Biltemagrejen tog jag bort slagdelen på, slår med en hammare istället. Sedan gick det en flisa ur käften på den, men då slipade jag om käften så att den blev mer rak och spetsig. den är mycket bättre än original nu.
Classes lilla modell är jag också mycket nöjd med, använder den oftare än kofoten, men...jag har ju inte testat Gysinges modell, så jag har inget att jämföra med. Skulle möjligen önska att gripklon vore lite smalare, men det går ju att slipa till.
Med det priset är det ju bara att testa, blir det inte bra så köper man en ny.
Biltemagrejen tog jag bort slagdelen på, slår med en hammare istället. Sedan gick det en flisa ur käften på den, men då slipade jag om käften så att den blev mer rak och spetsig. den är mycket bättre än original nu.
Classes lilla modell är jag också mycket nöjd med, använder den oftare än kofoten, men...jag har ju inte testat Gysinges modell, så jag har inget att jämföra med. Skulle möjligen önska att gripklon vore lite smalare, men det går ju att slipa till.
Med det priset är det ju bara att testa, blir det inte bra så köper man en ny.
Gysingevarianten är ett japanskt verktyg. Samma finns så vitt jag kan bedömma, på Clas Ohlson, till något lägre pris än Gysinge. De har dessutom två varianter. Gysingevarianten heter NP 125 Niwatori artnr 30-6507. Den variant jag använder heter NP 106 artnr 30-6506 och har spikutdragare i båda ändar vilket gör att man kommer åt bättre i riktigt trånga lägen. Jag har gjort en liten förbättring på verktyget. Klon för spiken är lite grov så jag slipade ur med ett slipstift då "glider" verktyget in under spikskallen bättre. Man kan tunna ut en aning utan att verktyget försvagas nämnvärt. Men denna lilla ändring skadas ofta tex. pappspik så lite att det bara är att återanvända den som den är och fyrtum klippspik kommer ur som ingenting! Denna variant av sipkutdragare är helt suverän!!!
