Byggahus.se
Jag har några äldre hus med stående 3" timmer. Där jag är lite tveksam till att använda gips utan fuktspärr eftersom gipset har papper på sig in mot träet. Gips är ju även ett relativt dött material och det är ju inte trä direkt. Så jag tänker mig också att de rör sig olika mycket och att det spricker på sikt.

Så nu undrar jag om det finns något likvärdigt väggmaterial. Som kanske fungerar lika bra eller bättre.
 
tror att du är lite överilat orolig för det tunna pappskiktet på gipsen. Papper är ju ungefär lika med trä...
Finns otaliga varianter:
Panel, plank, spont, masonit, lerklining, väv, papp, osb-skivor. Allt beror på vad du vill göra med väggen, dvs måla, tapetsera, sätta bröslist eller något annat.
Men gällande fuktrisken tror jag du kan focusera mer på andra delar av konstruktionen, så tillvida du inte avser ett våtutrymme, men som jag tolkar frågan är det inte fråga om det...
 
Treetex eller mjuk board som det heter numera, finns ju oxå.
 
Jag antar att du skall tapetsera. En klassisk metod är papp. Man köper den på rulle och fäster på väggen med pappspik. Eventuellt i blött tillstånd. När man först tapetserar på den så ser det fördjävligt ut, men när klistret torkar så drar det ihop sig så att det blir slätt. Jämfört med gips så är det i mina ögon mer jobb för ett utseendemässigt sämre resultat. I båda fallen har du papp emot timret. Visst finns det alternativ, men jag tror inte att du behöver oroa dig för att gips skall fungera dåligt.

Erik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.