9 235 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
mer limträ
Biltemas vita trälim, vattenfast, funkar bra. Har svetsat samman 14 vinklar som vägts av på lastpallarna, som jag packar samman reglarna på, limmar och skjuter samman med spikpistolen, samt skruvar. Vikten = ca 200 kg.
Jo jag har tillverkat samma typ till garaget tidigare, men då byggde jag dem på höjden, och slog samman dem för hand, med 5
r. Jag har 50mm överspänning på dessa, men någon svikt blir där inte, så taket kommer att bli lite kutryggigt, men så ser det friskt ut. Att köpa detta antal balkar färdiga hade blivit dyrt, samt att transport av dem hade blivit ett problem.
tack för intresset.
Jo jag har tillverkat samma typ till garaget tidigare, men då byggde jag dem på höjden, och slog samman dem för hand, med 5
tack för intresset.
Intressant det där!
Jag behöver en limträbalk till en carport, har räknat ut att det ska vara 66x450 och 7m lång.
Skulle man kunna klappa ihop 10st 45x70 på varandra och hur skulle den isf stå sig mot en 'finbalk'?
Jag behöver en limträbalk till en carport, har räknat ut att det ska vara 66x450 och 7m lång.
Skulle man kunna klappa ihop 10st 45x70 på varandra och hur skulle den isf stå sig mot en 'finbalk'?
Bara Du vet vad du gör, så funkar det. Har du räknat efter något program på nätet, så tycker jag att du skall gå upp lite i dimension. Har du endast 2 upplägg på 7 meter, så ställer det krav på balken, tråkigt om den skulle börja hänga ned en bit efter något år. Gå upp till 95X450, så ligger du på säkra sidan.injonil skrev:
Den skulle sannolikt inte hålla samma klass som en "finbalk" om du inte har koll på virkeskvalitet (C30 i ytterlamellerna och C18 i innerlammellerna på en L40-balk), dess fuktkvot, fingerskarvning, limtyp, limmängd, presstryck och presstid. Det ligger lite mera bakom än att bara sätta ihop pinnar.injonil skrev:
haha, pinnar.......... Vi kallar 45X95 för reglar. Men är man misstänksam, skall man absolut inte tillverka egna. För egen del tycker jag där är för mycket svikt i färdigköpta.
Här är mina tidigare limträbalkar = modell "proffs"

Här är mina tidigare limträbalkar = modell "proffs"

Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
stålbalk limträ eller timmerstock ??
Byggmaterial & Byggteknik -
Saxtakstol kommer jag behöva limträbalk också?
Timmer vs limträbalk
Limträbalk mot timmervägg med svetsad balksko.
Kraftig limträbalk (vid mer isolering) fördyrar takkonstruktion (plattak)
Tak & Vind