Vi ska ha en eller rättare sagt tre öppenspisar med kasetter i huset. Samtliga tre är placerade så att rören ska dras i samma skorsten. Jag vill ha raka linjer, funkisstil. Skickar med bilder så ni vet ungefär vad jag tänkt mig.
Men hur bygger man upp en sådan öppenspis? Murar man den med tegel, blir den ju rätt tung. Eller använder man lecablock, eller kan man göra på annat sätt? Vad är smidigast/enklast och hur ser prisbilden ut?
Men hur bygger man upp en sådan öppenspis? Murar man den med tegel, blir den ju rätt tung. Eller använder man lecablock, eller kan man göra på annat sätt? Vad är smidigast/enklast och hur ser prisbilden ut?
Vi (maken och svärfar) byggde vår öppen-spis i höstas. de använde lättbetongblock och det var väldigt smidigt att arbeta med. särskilt med tanke på att de byggde upp en helt ny rund öppen-spis som vi satte en kasett i! lättbetonblocken ligger från 50-100 kr stycket, kostnad gentemot lecablock så är dom dyrare men för oss som sågade och gjorde egen form på blocken så var det bästa materialet. skickar med länk till beijer så du kan kika på både leca och lättbetongblocken...
Beijer Byggmaterial
Beijer Byggmaterial
Jag har för mej att man inte använda eftersom de 1) inte tål hög värme 2) lagrar värme dåligt.
Använd tegel eller ytongblock. Ytongblocken limmas med ett speciellt bruk. Tegel muras med murbruk. Tegelkonstruktionen blir avsevärt tyngre.
Vi har gjort en sån spis med tegel - ganska lik bild 1. För att få övre delen att hänge i luften gjöt vi en rejäl balk på plats. Det finns lite bilder på vår web under några sommarmånader 2006.
Vi köpte ca 500 tegelstenar från Polen (2 kr st jämfört med 8-10 kr/st i sverige). Det gick åt ca 400 tegelstenar.
Utöver detta har vi säkert köpt 1 pall (40 säck) Serpo 222 el. 224. Kommer inte ihåg vilken. Det är ett bruk som är lämpligt att mura och putsa en tegelspis.
Dessutom köpte vi punktsvetsat nät (ett par hundralappar) samt en sisådär 5 säckar serpo 103 Rödgrund.
Nätet spikade vi fast. Därefter grundades med serpo 103. (Anledningen till grundningen är att vi hade både tegel och en betongbalk som skulle putsas. Serpo 103 och nätet fixar en enhetlig grund för ytputsningen)
Sist men inte minst har vi köpt 5-10 säckar av ett väldigt fint putsbruk från serpo. dyrt var det - minst 100 kr/säcken - för att få en väldigt slät yta. Kommer inte ihåg numret på den säcken, "finputs C" tror jag den kan heta.
ps. Javisstja, lite betong och armering för att gjuta balkar tillkom, men det är ju peanuts i det stora hela.
ps2. Glömde att den ska målas också. Kalkfärg från Målarkalk är inköpt.
Sandkalk, Std-kulör / Mineraliska Färger - Målarkalk AB (färg VIT - inte standardkulör som är mer sandfärgad). Drygt 1000 kr kostade hinken, men då har vi färg för ommålning i varje år i 100 år...typ.
Använd tegel eller ytongblock. Ytongblocken limmas med ett speciellt bruk. Tegel muras med murbruk. Tegelkonstruktionen blir avsevärt tyngre.
Vi har gjort en sån spis med tegel - ganska lik bild 1. För att få övre delen att hänge i luften gjöt vi en rejäl balk på plats. Det finns lite bilder på vår web under några sommarmånader 2006.
Vi köpte ca 500 tegelstenar från Polen (2 kr st jämfört med 8-10 kr/st i sverige). Det gick åt ca 400 tegelstenar.
Utöver detta har vi säkert köpt 1 pall (40 säck) Serpo 222 el. 224. Kommer inte ihåg vilken. Det är ett bruk som är lämpligt att mura och putsa en tegelspis.
Dessutom köpte vi punktsvetsat nät (ett par hundralappar) samt en sisådär 5 säckar serpo 103 Rödgrund.
Nätet spikade vi fast. Därefter grundades med serpo 103. (Anledningen till grundningen är att vi hade både tegel och en betongbalk som skulle putsas. Serpo 103 och nätet fixar en enhetlig grund för ytputsningen)
Sist men inte minst har vi köpt 5-10 säckar av ett väldigt fint putsbruk från serpo. dyrt var det - minst 100 kr/säcken - för att få en väldigt slät yta. Kommer inte ihåg numret på den säcken, "finputs C" tror jag den kan heta.
ps. Javisstja, lite betong och armering för att gjuta balkar tillkom, men det är ju peanuts i det stora hela.
ps2. Glömde att den ska målas också. Kalkfärg från Målarkalk är inköpt.
Sandkalk, Std-kulör / Mineraliska Färger - Målarkalk AB (färg VIT - inte standardkulör som är mer sandfärgad). Drygt 1000 kr kostade hinken, men då har vi färg för ommålning i varje år i 100 år...typ.
1. Jodå, iaf siporexblocken tål hög värme. Vi murade upp med siporex runt vedspisen i köket. Inga problem!Fasting65 skrev:
2. Sant att dom lagrar INGEN som helst värme. Känns tydligt när vi eldat, sidan mot vedspisen är snudd på kokhet, medan andra sidan blocket som är 10-15 cm djupt är svalt.
Så för att få ngn verklig nytta av insatsen är det ju bäst att använda tegel och ngn sorts tilluft. Men siporexen är å andra sidan väldigt lättarbetad och är spisen bara för mysfaktor kan den va att föredra.
Fasting65: Först måste jag bara börja med att säga, VILKEN FIN HEMSIDA NI HAR! Snygg och lättsam (jobbar du måntro med hemsidor...?) Sedan, huset! Jättefint! Huset vi bor i nu ser ut ungefär som erat gjorde tidigare
. Men läget för vårt nya hus kommer att bli bättre. Ni har ju gjort toppenfint, bra smak!
Sedan får jag tacka för de utförliga beskrivningarna. Jag har precis börjat ta tag i detta, nu har jag kommit en bit på väg!
Stor tack till samtliga!
Dessa alternativ finns alltså:
1. Rödtegel (blir dock tung)
2. Lättbetongblock
3. Siporexblock (Ytongblock)
Vi kommer att ha tilluft via plattan.
Sedan får jag tacka för de utförliga beskrivningarna. Jag har precis börjat ta tag i detta, nu har jag kommit en bit på väg!
Stor tack till samtliga!
Dessa alternativ finns alltså:
1. Rödtegel (blir dock tung)
2. Lättbetongblock
3. Siporexblock (Ytongblock)
Vi kommer att ha tilluft via plattan.
Emmi. tack för de värmande orden. Sajten har pga dess storlek blivit lite jobbig att navigera i. Hade inte riktigt räknat med att den skulle bli så stor...Men vi är hyfsat nöjda. Den är tillräckligt funktionell, men man drömmer ofta om att göra om, men tiden finns inte för såna projekt - och, jo, Nina är formgivare. Det har väl hjälpt lite 
Åter till spisen. Jag tror du får sätta likhetstecken mellan materialet lättbetong och varumärkena Siporex, Ytong, HHCeleron, Xella och Aeroc. Kärt barn har många namn.
Åter till spisen. Jag tror du får sätta likhetstecken mellan materialet lättbetong och varumärkena Siporex, Ytong, HHCeleron, Xella och Aeroc. Kärt barn har många namn.
Fasting65: Ok, då finns det alltså bara två alternativ då.
Antingen rödtegel eller lättbetong. Det måste ju vara smidigare med lättbetong, då blocken är större. Tar väl längre tid med rödtegel.
Hur ser prisbilden ut mellan de olika alternativen om man tänker i stort med allt material som man totalt behöver? Vilket sätt är lättare/svårare?
Antingen rödtegel eller lättbetong. Det måste ju vara smidigare med lättbetong, då blocken är större. Tar väl längre tid med rödtegel.
Hur ser prisbilden ut mellan de olika alternativen om man tänker i stort med allt material som man totalt behöver? Vilket sätt är lättare/svårare?
En lättbetongkonstruktion är nog enklare och billigare att bygga. Vi gjorde det inte eftersom Ninas morbror är murare och utbrast "Ni ska väl inte bygga med lättbetong?!" Han ansåg att en lättbeteongkonstruktion lättare spricker. Nu ska vi inte ta hans ord för lag, men han ansåg inte att en lättbetongkonstruktion är en "riktig" spis... Jag tror inte att det spelar någon roll egentligen, men jag är ju lekman som bara gissar.
Vilka moment anser du som svårast i uppsättningen av skorstenen och själva eldstaden?
Jag är också formgivare, grafisk formgivare
. Jag har absolut inte tid till någon hemsida, har blivit en simpel blogg...
Jag är också formgivare, grafisk formgivare
Glöm inte att ni måste förstärka grunden/betongplattan där spisarna skall stå.Tänk också på att gjuta in rör för tilluft till varje spis.
Själva har vi två murade spisar i tegel med tegelskorsten. Utsidan vid yttervägg samt skorstenarna är dubbelmantlade, dvs. dubbla tegelmurar med isolering emellan. Detta håller värmen och förhindrar kallras i skorstenen.
Själva har vi två murade spisar i tegel med tegelskorsten. Utsidan vid yttervägg samt skorstenarna är dubbelmantlade, dvs. dubbla tegelmurar med isolering emellan. Detta håller värmen och förhindrar kallras i skorstenen.
Ok. Ja vi har insett att det måste bli förstärkning i plattan. Har hört att det kan göras på två sätt. Antingen genom cellplast som har högre kvalitet (XPS) eller att man lägger 100 isolering ytterligare, stämmer det?
Ni har alltså dubbla tegelmurar där skorstenen är utomhus, men inte invändigt? Vad har ni för rör i skorstenen då?
Ni har alltså dubbla tegelmurar där skorstenen är utomhus, men inte invändigt? Vad har ni för rör i skorstenen då?