15 598 läst ·
5 svar
16k läst
5 svar
Sibirisk lärk
Funderar på att bygga ett trädäck i Sibirisk Lärkträ. Fördelarna verkar vara att det är hållbart mot röta utan impregnering. Nackdelen är priset. Rent subjektivt tycker jag det är snyggare än tryckimpregnerat.
Jag har fått prisuppgift på trallvirke: 28 x 120mm 25,00 kr lpm och 28 x 145mm
30,00 kr lpm. Det motsvara ungefär 200 kr/kvm.
När man googlar på lärkträ hittar men en del sidor som lovprisar det, men och annan i träindustrin som påstår att det är bluff och båg att det skall hålla lika bra som tryckimpregnerat.
Någon som har praktisk erfarenhet? Är priserna jag fått bra?
Jag har fått prisuppgift på trallvirke: 28 x 120mm 25,00 kr lpm och 28 x 145mm
30,00 kr lpm. Det motsvara ungefär 200 kr/kvm.
När man googlar på lärkträ hittar men en del sidor som lovprisar det, men och annan i träindustrin som påstår att det är bluff och båg att det skall hålla lika bra som tryckimpregnerat.
Någon som har praktisk erfarenhet? Är priserna jag fått bra?
Om du tittar på tryckimpregnerat så ser du att impregneringen sällan har trängt in i kärnan, det beror på att där är det redan fullt med trädets egna rötskyddsmedel! Fördelen med lärk är att det är så mycket kärnved och så lite splint! Och det behöver det inte vara sibirisk för att vara sådan! Sedan kanske sibirisk lärk har andra fördelare som jag inte känner till.
När det gäller trallvirke så brukar väl sällan röta vara det mest övehängande problemet dock. Att det är fint med rött lärkträ är väl förmodligen en mer påtaglig parameter!
När det gäller trallvirke så brukar väl sällan röta vara det mest övehängande problemet dock. Att det är fint med rött lärkträ är väl förmodligen en mer påtaglig parameter!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden