Har lagt ett klinkergolv med en nästan svart platta. Den är ganska matt på ytan och lite porig om man kollar riktigt nära. Nu har jag fått fogrester fastbrända uppe på plattan som sitter nåt så in i h-vete. Jag har lagt flera golv förut och har inte gjort något annonrlunda.

Har provat flera "medel" men det verkar som att vatten och skrubba funkar bäst, med "medlen" fastnar det bara ännu mer. Har dock några kvadrat kvar och lär ju vara klar framåt jul om ingen har nåt bra tips.

Jag över väger att försöka reklamera golvet eller fogen får något måste vara fel, och det är ingen billig "skit" jag köpt heller.

Syra av klinkersen måste man ibland göra i 3-4 omgångar. Låt det verka i 10 minuter varje gång inna du torkar av det.

Vad är det för klinker?
Har själv haft problem med granitkeramik och då använde jag fog rest bortagare samt skurblock och då gick det bort. Observera att man inte kan ha det på marmor eller natursten.
Skulle själv ha lagt mer nu men vet ej längre, granitkeramik kanske är känslig för smuts och så?

Johan Gunverth skrev:
Syra av klinkersen måste man ibland göra i 3-4 omgångar. Låt det verka i 10 minuter varje gång inna du torkar av det.
Menar du saltsyra? ¨Det har fler föreslagit men vill helst inte hålla på med det inne i köket, resten är monterat och tapeter uppe mm..

Nej.Den heter Fog Rest Borttagare och det fungerade för mig. Antar att det inehåller lite saltsyra.Kolla på www.mpdiy.com

gerge skrev:
Nej.Den heter Fog Rest Borttagare och det fungerade för mig. Antar att det inehåller lite saltsyra.Kolla på www.mpdiy.com
Jag har exakt den faktiskt. Får väl prova med den igen då.

heliac skrev:
Menar du saltsyra? ¨Det har fler föreslagit men vill helst inte hålla på med det inne i köket, resten är monterat och tapeter uppe mm..
Fosforsyra/Toalettrent eller Fogrengöring och är inga problem att använda i ett färdig kök.
...förutom på marmor och kalksten.

Vi hade liknande problem med ett sånt golv. Lite lätt porig, mörk yta. Fogen brände fast eftersom vi tog för stor yta på samma gång... :-/ Men efter att ha provat det mesta så hittade vi någon slags fogrens med syra i. Det fräste när man hällde ut det... ::) Sedan sög vi upp det med våtdammsugare och torkade med vatten flera gånger. Blev riktigt bra till slut. Men akta så att inte fogen missfärgas, händer lätt med för mycket vatten...

nomis skrev:
...Men akta så att inte fogen missfärgas, händer lätt med för mycket vatten...
Vilket också lätt tas bort med en syrabehandling. Det är kalkutfällningar som lägger sig på ytan när fogen blir för blöt. Händer oftast vid golvfogning. Kräver ibland mekanisk borttagningsom komplement, med tex Scotch-Brite. Vissa tror att man har lakat ut pigmenten i fogen, men så är inte fallet.

Nu kan jag tala om vad som fungerade utmärkt. Jag hade alltså fått fogrester kvar uppepå plattan, ytterst lite som inte ens gick att känna med nageln. Satt nere i porerna förmodligen. Scotchbrite verkade funka bra till en början med den kom inte ner på djupet. En mässingborste för spisplattor var däremot perfekt och sabbade inte plattan alls.

Hoppas det kan hjälpa någon mer!

Hur går det då med fogarana ?? om jag använder fog rest borttagaren , har vita fogar

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.