Hej! Håller på med badrummet och är klar med avlopp och rör.
Ska nu gjuta igen "gropen" där rören går.

Tips på betong? Tänkte om någon typ av cellbetong.
Det är ungefär 160x30x20 LxBxD. Ska lägga vatten slingor på det och sedan flyta.

223276-20100221512.jpg

C
Jag hade nog tagit "vanlig" betong, typ grovbetong från byggmax eller liknande, tror jag. EPS-betong ger nog inget större isolervärde på den lilla ytan.

Reflekterar lite över din dragning av avloppsrören, det ser lite svårrensat ut..? Eller är det bara jag som tycker?

cheetah1 skrev:
Jag hade nog tagit "vanlig" betong, typ grovbetong från byggmax eller liknande, tror jag. EPS-betong ger nog inget större isolervärde på den lilla ytan.

Reflekterar lite över din dragning av avloppsrören, det ser lite svårrensat ut..? Eller är det bara jag som tycker?
Ska tillägga att det är uppvärmd källare under.

Hur tänker du med svårrensat? 50 rören till kommoden?

223344-20100221513.jpg

C
90-gradersvinklar och T-rör ner till källaren tänkte jag på.

Är det bara källare under är det garanterat smidigast/billigast med "vanlig" betong.

Okej!

Jag har bara förlitat mig på min rörkrängare! ;)

Dom gamla rören satt ungefär på samma sätt.
Så han gjorde nog det som fick plats!

Ibland kan 2 st 45or vara enklare i renssynpunkt. Men som sagt 90 krökar funkar också

45or är ju alltid bättre. Desto mjukare böj, desto mindre risk för stopp.

Och angående betongen.. köp grovbetong och fyll igen möget :)

Nu har du ju säkert redan hunnit göra klart badrummet men det kan ju vara bra att veta att det inte är tillåtet att skarva tappvatten i vägg utan att ha en inspektionslucka. Fast det kanske du har?

jag tycker det ser ut som sådana där kopplingar som man pressar med ett specialverktyg. Och de är godkända att skarva i vägg, vad jag vet.

De är inte bättre än nåt annat så de är inte heller tillåtna. Det är ok att bygga in värmerörsskarvar men inte tappvattenskarvar. De måste gå att inspektera utifrån, annars kan du få rejäla vattenskador.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.