12 941 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
Spikpistol?
Sida 1 av 2
Jag tänkte önska mig en spikpistol i 30-årspresent då jag tänkte att det kan vara bra att ha till vårt husbygge. Nu undrar jag bara vad för pistol jag bör önska mig. Det som ska spikas är väl i första hand lister och utvändig panel. Går det överhuvudtaget att använda en spikpistol till det?
Och om det går, är det någon som har tips?
Tacksam för snabba svar för jag fyller år på tisdag
Och om det går, är det någon som har tips?
Tacksam för snabba svar för jag fyller år på tisdag
Det är två olika användningsområden som kräver två olika typer av verktyg.
Till lister behöver du en dyckertpistol, som skjuter 15-50mm dyckert.
Till panelen behöver du en spikpistol, som skjuter 50-90 mm spik.
De båda verktygen är utmärkta att använda till respektive användningsområde.
Har du kompressor? Annars kan du börja med att önska dig det i present.
Till lister behöver du en dyckertpistol, som skjuter 15-50mm dyckert.
Till panelen behöver du en spikpistol, som skjuter 50-90 mm spik.
De båda verktygen är utmärkta att använda till respektive användningsområde.
Har du kompressor? Annars kan du börja med att önska dig det i present.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Önska dig gärna en liite dyrbarare variant än dom allra billigaste. Inte tvunget bättre driftsäkerhet, men däremot enklare handhavande. Välj gärna en spikpistol med justerbar anslagskraft på pistolen, tillexempel, så du slipper stå och hatta med tryckregulatorn på kompressorn för att få pistolen att slå i spiken lagom hårt.
Jag har inte någon kompressor, visste inte ens att det behövdes... Och det var ju inte bra att det behövs två olika pistoler för det jag vill använda den till. Kanske borde satsa på en som skjuter 50-90mm för det känns enklare att spika listerna med hammare. Sen känns det kanske lite mer användbart om jag tänker vidare på garage- och altanbygge också.
Enkelt handhavande är definitivt något jag vill ha. Och vad gäller prislapp så är det väl några tusenlappar. Min syster fick en kanot när hon blev 30 så ungefär samma prisklass som en kanot är väl riktmärket
Tack för tipsen. Något förslag på märke och modell någon?
Enkelt handhavande är definitivt något jag vill ha. Och vad gäller prislapp så är det väl några tusenlappar. Min syster fick en kanot när hon blev 30 så ungefär samma prisklass som en kanot är väl riktmärket
Tack för tipsen. Något förslag på märke och modell någon?
Skulle den här räcka? Det är en Senco angiven med namnet Spikpistol 50 – 90 mm A900FN 1/4". Frame pro 602 verkar kosta det dubbla.
http://www.jula.se/spikpistol-50-90-mm-a900fn-1-4-123795
Vad är det mer man behöver köpa till? En kompressor? Något annat?
http://www.jula.se/spikpistol-50-90-mm-a900fn-1-4-123795
Vad är det mer man behöver köpa till? En kompressor? Något annat?
Jag kan inte rekommendera Senco´s spikpistol. Senco är en medelklas märke som Dewalt eller Bosch men säkert inte ledande inom spikverktyg.
Har själf tre stycken och är inte nöjd. Huvudsakligen använder jag mig av Haubolds spikpistol som Cramo eller Ramirend låna ut. Även kostnader för spik är en sak man ska tänker på.
Rullbandad Coilspik är 30% billigare än rakbandad.
Berliner
Har själf tre stycken och är inte nöjd. Huvudsakligen använder jag mig av Haubolds spikpistol som Cramo eller Ramirend låna ut. Även kostnader för spik är en sak man ska tänker på.
Rullbandad Coilspik är 30% billigare än rakbandad.
Berliner
Den räcker bra till stom och panelspikning.byggankan skrev:
Kan tipsa om Biltemas 50-90mm pistol, kostar strax under 1500:- och har funkat fint för mig under garagebygget.
Kanske kan vara ett alt. om du inte vill lägga ut nå större summa, eller behöver/vill köpa 2 pistoler.
Att Senco skulle vara ett medelklassmärke tycker jag låter lite märkligt.
Då funkar nog Biltemas till mig också. Då kan jag ju köpa en mindre till min sambo när han fyller år så får vi 2
Har läst en annan diskussion om Biltemas spikar, om de är tillräckligt bra för fasaden eller om de skulle rosta. Någon åsikt om det?
Jag tror en jobbarkompis köpte Biltemas till sitt garage, för några år sedan, har inte hört han klaga nåt.
Själv handlade jag Essve´s iom att dom fanns på stället där jag handlar allt övrigt byggmaterial.
Själv handlade jag Essve´s iom att dom fanns på stället där jag handlar allt övrigt byggmaterial.
Jag har oxå långt gågna funderingar på att köpa en pistol, mer åt dykerthållet då jag främst ska använda den till att sätta pärlsponts panel i tak och lister... nån som kan rekommendera mig en bra? Har läst på forumet att 18ga (1,2mm), är för klent... stämmer detta?
16g sägs vara 'den rätta vägen' att gå för takspikningen.
Det kan säkert funka med 18g, men frågan är om det är värt att chansa?
Jag valde en 18g i tron om att den funkar till allt, men får nog inhandla en 16g när/om tak ska spikas.
Senco FP18MG från www.tools-plus.com slutade på ca 1300:- ink frakt och avgifter, är riktigt nöjd med köpet så här långt, har listat en vardagsrum så här långt.
Det kan säkert funka med 18g, men frågan är om det är värt att chansa?
Jag valde en 18g i tron om att den funkar till allt, men får nog inhandla en 16g när/om tak ska spikas.
Senco FP18MG från www.tools-plus.com slutade på ca 1300:- ink frakt och avgifter, är riktigt nöjd med köpet så här långt, har listat en vardagsrum så här långt.
Jag köpte ett set med 2 pistoler, en för dyckert och en för spik upp till 90mm. 1.400:- kostade allt hos: http://www.verktygsboden.se
Funkar perfekt även tillsammans med en billig kompressor för 1.300:-
Köpte till en pappspikpistol och det är nog det bästa köp jag gjort. Underbart enkelt och tidsbesparande att spika fast pappen på taket.
Köpte till en pappspikpistol och det är nog det bästa köp jag gjort. Underbart enkelt och tidsbesparande att spika fast pappen på taket.
Det verkar ju bra. Vart köpte du kompressorn?titanium skrev:Jag köpte ett set med 2 pistoler, en för dyckert och en för spik upp till 90mm. 1.400:- kostade allt hos: [länk]
Köpte till en pappspikpistol och det är nog det bästa köp jag gjort. Underbart enkelt och tidsbesparande att spika fast pappen på taket.![]()