Kort fråga: när man tvättat svartmögel med klorinvatten blandning, dör allt mögel då även om trät är fläckigt efteråt?
Lite längre förklaring..
Vi har nyligen bytt och höjt ett tak som läckte. Det har fömodligen läckt i många år då det missfärgat innertaket genom 30cm isolering, plast, innertaks råspont och treetexskivor. När vi rev ner innertaket fanns där fortfarande vatten. Allt är rivet och det enda som stod kvar var takstolarna. Stolarna var fläckvis svarta där vattnet runnit utmed plasten.
En fråga är, det svarta, är det mögel eller bara missfärgningar?
Nu har jag tvättat takstolarna med rotborste och klorinblandning. Det blir ju bra mycket bättre men en hel del svart är kvar. Är det mögel eller bara missfärgningar? Tar klorinet kål på allt mögel? Behöver jag skrubba takstolarna tills de ser fabriksfräscha ut? Har svårt att tro det..de har ju suttit sedan 70-talet.
När allt är klart kommer de gamla takstolarna få gott om luft runt sig, isolering kommer gå till överkant och sedan är det en halvmeter luftning.
Så kan jag bygga igen taket eller ska jag skrubba flera gånger till så att inget svart finns kvar?