Hej
Har ett stoort garage (70 m2) på nedervåningen som jag tänker göra om till tvättstuga/bad/bastu/toalett och ett stoort allrum. Delen där badrummet7tvättstuga är (ca 25 m2) vill jag ha golvvärme i.
Har 3,10 i akhöjd så jag tänkte helt sonika gjuta en 30 cm lecamur på den befintliga golvet (målat) och sedan lägga ut cellplast 20-30 cm, armera, lägga golvvärmeslang och gjuta. Ev. gjuter jag med epscement eller liknande och då lägger jag slingorna ovanpå och flytspacklar in dom. Vad tror ni, funkar det?
Ska tillägga att jag ska bila upp de gamla avloppen och dra nya i cellplasten.
Bör man limma skivorna mot golvet/varandra om man använder den lättare epscementen?
tack för svar
Har ett stoort garage (70 m2) på nedervåningen som jag tänker göra om till tvättstuga/bad/bastu/toalett och ett stoort allrum. Delen där badrummet7tvättstuga är (ca 25 m2) vill jag ha golvvärme i.
Har 3,10 i akhöjd så jag tänkte helt sonika gjuta en 30 cm lecamur på den befintliga golvet (målat) och sedan lägga ut cellplast 20-30 cm, armera, lägga golvvärmeslang och gjuta. Ev. gjuter jag med epscement eller liknande och då lägger jag slingorna ovanpå och flytspacklar in dom. Vad tror ni, funkar det?
Ska tillägga att jag ska bila upp de gamla avloppen och dra nya i cellplasten.
Bör man limma skivorna mot golvet/varandra om man använder den lättare epscementen?
tack för svar
Ingen?
Har kollat på källartrådarna men har inte sett någon som gjort som jag har tänkt. Mattias gräver ju upp hela och gjuter igen med vanlig betong, jag tänkte ju bygga direkt på plattan. I motsats till de flesta av de andra källartrollen har jag ju gott om takhöjd och slipper därför bila upp allt. Förhoppningsvis...
Redigerat:
epc cemet innebör attt du får ta dubbla tjockleken mot vanlig celplast.
Man kan göra så men risken är att du får en liten "sjö" under isoleringen mot det gamla golvet.
Har själv funderat på detta och kommit fram till att golvet bör ut.
Man kan göra så men risken är att du får en liten "sjö" under isoleringen mot det gamla golvet.
Har själv funderat på detta och kommit fram till att golvet bör ut.
Kommer inte att använda mig av EPScement utan vanlig betong. Nu är problemet det att det idag är ett fall på det gamla golvet som jag måste fylla upp innan jag lägger ut cellplasten. Hur fyller man det enklast och billigast? Går det att fylla ut fallet med tex stenmjöl eller nåt liknande eller måste man gjuta med betong?
->Nik206 skrev:
Han slipper alltså steget med att först jämna till golvet och med att passa in isoleringsskivor.jeppeknaster skrev:
Det är dessutom ett formstabilt, inert material.
Krawk, tror du man kan fylla fallet med lecakulor och sen lägga cellplasten ovanpå?
Det går ju såklart.
Leca fungerar dock inte så bra att lägga i tunna lager varför cellplastlagret blir tunnt. Dvs liten nytta, men ytterligare ett arbetsmoment.
Edit: Fördelen är ju dock att det är lättare att gjuta på cellplast än på leca som riskerar att flytta på sig om man öser ut för mkt betong på samma ställe. Fiberduk eller slammning av lecan innan gjutning minskar dock det problemet.
Leca fungerar dock inte så bra att lägga i tunna lager varför cellplastlagret blir tunnt. Dvs liten nytta, men ytterligare ett arbetsmoment.
Edit: Fördelen är ju dock att det är lättare att gjuta på cellplast än på leca som riskerar att flytta på sig om man öser ut för mkt betong på samma ställe. Fiberduk eller slammning av lecan innan gjutning minskar dock det problemet.
Redigerat:
I allrumsdelen:jeppeknaster skrev:
Går det att fylla ut fallet genom att limma cellplastskivor direkt på det gamla betonggolvet och sedan flytspackla på detta? På så sätt går det ju inte lika mycket av det dyra flytspacklet. Vad tror ni?
Ovanpå kommer det att ligga 50mm spårad cellplast med slingor > parkettgolv.
Ny idé...
Kanske det skulle funka att fylla upp med grus eller makadam (typ 8-16) och sen flytspackla på det? Lecakulor lär väl flyta upp om man använder flytspackel antar jag.
Redigerat:
http://www.byggahus.se/forum/golv/75422-lecakulor-och.html
Hittade en tråd där man använt leca och flytspackel. Verkar vara melodin.
Eller med cement:
http://forum.byggahus.se/499431-post7.html
Hittade en tråd där man använt leca och flytspackel. Verkar vara melodin.
Eller med cement:
http://forum.byggahus.se/499431-post7.html
Redigerat:
Nu är jag på gång. Har gjutit upp en armerad sockel med hälften snabbetong och hälften leca 8-14mm. Här ska det senare muras en icke bärande lecavägg. Imorgon gjuter jag upp fallet mot golvbrunnen(ca 10-12 cm som mest) med cementbunden leca i storlek 8-14mm. Där det är som tjockast limmar jag 20 och 30 mm s80 cellplastskivor mot golvet och sedan cementleca-gjutningen ovanpå. Hoppas bara att det går att ta bort formen imorgon. Gjöt snabbetongen/lecan idag kl 16, kan jag ta bort formen på förmiddagen imorgon? Nån som har koll?
Sen angående gjutningen med tombola, av någon anledning sköljde jag ur den efter varje sats, behöver man verkligen det eller är det bara att gjuta på tills allt är klart och sen rengöra?
Som ni ser på första bilden så blir gjutningen väldigt skrovlig men det fixar jag med flytspackel.
Sen angående gjutningen med tombola, av någon anledning sköljde jag ur den efter varje sats, behöver man verkligen det eller är det bara att gjuta på tills allt är klart och sen rengöra?
Som ni ser på första bilden så blir gjutningen väldigt skrovlig men det fixar jag med flytspackel.
Redigerat:
Nu har jag gjutit med cementbunden leca. Tyvärr hade jag för lite kulor (gick mer än jag trodde) så hela golvet blev inte gjutet. Det blev inte heller helt jämt.
Har det någon betydelse om underlaget är lite ojämnt när man lägger på isoleringen (20 cm) och sedan en 10 cm betongkaka?
En fråga till; eftersom det blir lite grisigt när man blandar inomhus undrar jag om det är ok att blanda allt ute (ca -5 grader) och bära in det? Borde ju gå att använda lite varmare vatten bara.
Har det någon betydelse om underlaget är lite ojämnt när man lägger på isoleringen (20 cm) och sedan en 10 cm betongkaka?
En fråga till; eftersom det blir lite grisigt när man blandar inomhus undrar jag om det är ok att blanda allt ute (ca -5 grader) och bära in det? Borde ju gå att använda lite varmare vatten bara.
Redigerat: