Har lite svårt att avgöra:
Kan man bygga under jord boende yta utan bygglov alt. inte eller vilka regler gäller om det finns några.
Dvs. om tomten är utanför detalj plan och jag skulle bygga hela huset under mark alt. 1m ovanför marknivå?!

Jätte tacksam för raka svar utan massa fackliga trams:-)

Nej, det kan man inte.

Nepp

Varför vill du bygga så:eek:

För att man kan.Även om man inte får.

• Gilla
Foffen och 2 till
  • Laddar…
Mycket billig underhåll samt levnads kostnad som nr.1 sen kommer kostnad, handlings tiden, byråkratin kring bygglovet och sist men inte minst kostnad för en kvalitetsansvarig.

Vad menar du med att man kan även om man inte får, Det finns väl höga böter för sån om det är olagligt eller missar jag något så du får gärna dela med dig, därför är vi här.

Det var ett av svaren på frågan varför man vill bygga så. Vissa saker behöver man göra för att man kan och inte av andra skäl. Att bygga ett trevåningshus under sitt vanliga hus är en typiskt sådan sak.

Men, man får ju inte bygga hur man vill bara för att man bygger lågt.....

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara billigare att bygga under jord än ovan jord. Framförallt om vi pratar om flera våningar under jord.

• Gilla
MTech
  • Laddar…
Så klart inte, intressant är att folk utgår ifrån alltid det värsta möjliga scenario som 3 våningar (Otroligt:-) under jord men inte än ekologisk vackert hus med delvis gräs och del glas tak med smarta energi lösningar som man kan lägga pengar på istället till byråkrater som gör sig bara fetare.... Är de flesta menisker fyrkantiga idag? eller det är jag som vågar tänka långt utanför dagens ramar. Regler hur man bygger har förändrats med tiden samt förändras medans vi pratar det vet väl alla även om visa tycker att de sugit sig färdiga med kunskaper och kan allt. För att utveckla denna intressanta ämne vidare: Om man tänker sig i en vånings hus under jord och inga våningar uppåt eller nedåt :-) så vart kommun handläggare-byggnads ingenjörer skulle kunna ha frågetecken och vad säger lagen om detta.

• Gilla
Foffen
  • Laddar…
Inga våningar pularen men här är vi vana att bygga i träd som hör inte under mark så om man använder sig av frigolit block och betong, har en grävare, lastbil och är byggare i många år med all hand verktyg som krävs och på toppen av allt om man har familjen som älskar en, men kan åstadkomma mycket i livet att inte snacka vilken resa skulle det vara.

Korektus skrev:
Om man tänker sig i en vånings hus under jord och inga våningar uppåt eller nedåt :-) så vart kommun handläggare-byggnads ingenjörer skulle kunna ha frågetecken och vad säger lagen om detta.
Byggnader kräver som oftast bygglov (vissa undantag finns för friggebodar och andra komplementbyggnader).

Från definitionerna i Plan- och bygglagen: "byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,"

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack Haavard, det var enkelt:confused:

Bygger du riktigt galet kan du kanske komma undan med att det är ett konstverk. Googla Nemesis. I annat fall gäller Byggverkslagen och Plan och bygglagen och i överförmynderisverige innebär det att alltifrån fönsterarea som procent av golvarea, vändradie för rullstolar och en massa annat redan fastslagits av en massa byråkrater.

• Gilla
Korektus och 1 till
  • Laddar…
En intressant tanke, en våning till under garaget hade varit fint... :)

Men om man ska vara helt ärlig, jag vet inte om det blir mindre underhåll. Annat underhåll blir det, hur många gånger har man läst om vatten i källare tex? Men visst går det om man gör rätt från början, man får kanske räkna med att fixa bättre dränering med jämna mellanrum tex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.