Vi är intresserade av ett hus där boarean är angiven till 90 kvm men som vi förstår egentligen är på omkring 145 kvm. På 70-talet tillbyggdes en altan och ett uterum med bygglov. På senare tid (2007) har den nuvarande ägaren byggt om dessa utrymmen till att nu vara ett isolerat uterum och två mindre sovrum. Dock finns det inget nyare bygglov än det ifrån 70-talet. Förmodligen har inte ägaren tänkt så mycket på detta utan utgått ifrån att han kan renovera och ändra om samma utrymmen som det sedan tidigare finns bygglov för. Hur ska jag som köpare se på detta? Jag funderar också på hur den felaktigt angivna boarean påverkar försäkringar och beskattning. Tacksam för svar!

Redigerat:
Man får väll bygga ut en viss % per år baserat på boytan, kan vara olika från kommun till kommun.

Nej man får absolut inte "bygga ut en viss % per år".
Var har du fått en så vansinnig idé ifrån egentligen?

Man får bygga precis så mycket (eller lite) som anges i bygglovet.

I gcarlbarks fall är det inbyggda och isolerade "uterummet" som nu utgör sovrum svartbygge.
När det upptäcks av kommunen kan det komma krav på att svartbygget rivs + böter.

Som spekulant på huset skulle jag kräva att säljaren ordnar med bygglov, och all byråkrati fram till slutbevis, som ett villkor för köp.
Dessutom skulle jag vara mycket misstänksam mot kvaliteten på en sådan tillbyggnad.
Bör kollas noga då det låter mycket amatörmässigt.

Har säljaren gjort olagliga tillbyggnader är det hans/hennes sak att reglera detta före försäljning.

PS
Försäkringsbolaget blir säkert njuggt med ersättning vid skada, om ett 145 m2 hus är försäkrat som ett 95 m2. Det är alltså underförsäkrat till lägre premie, och ersättningen vid skada minskas i motsvarande grad.
Skattemässigt spelar boytan ingen roll. Vi har inte längre fastighetsskatt som baseras på husets "värde" utan en schematisk fastighetsavgift.

Redigerat:
  • Gilla
BearA och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nej man får absolut inte "bygga ut en viss % per år".
Var har du fått en så vansinnig idé ifrån egentligen?

Man får bygga precis så mycket (eller lite) som anges i bygglovet.

I gcarlbarks fall är det inbyggda och isolerade "uterummet" som nu utgör sovrum svartbygge.
När det upptäcks av kommunen kan det komma krav på att svartbygget rivs + böter.

Som spekulant på huset skulle jag kräva att säljaren ordnar med bygglov, och all byråkrati fram till slutbevis, som ett villkor för köp.
Dessutom skulle jag vara mycket misstänksam mot kvaliteten på en sådan tillbyggnad.
Bör kollas noga då det låter mycket amatörmässigt.

Har säljaren gjort olagliga tillbyggnader är det hans/hennes sak att reglera detta före försäljning.

PS
Försäkringsbolaget blir säkert njuggt med ersättning vid skada, om ett 145 m2 hus är försäkrat som ett 95 m2. Det är alltså underförsäkrat till lägre premie, och ersättningen vid skada minskas i motsvarande grad.
Skattemässigt spelar boytan ingen roll. Vi har inte längre fastighetsskatt som baseras på husets "värde" utan en schematisk fastighetsavgift.
Tack så mycket för det tydliga och utförliga svaret! Hur komplicerat är det att ordna bygglov i efterhand? Är det en rimlig begäran eller kommer säljaren bara försöka hitta andra mindre utforskande spekulanter? (Vi är nämligen i en förmånlig position som enda intressenter och budgivare för tillfället).

Jag skulle aldrig köpa ett hus utan fullständiga bygglov. Pratar du med bygglovsenheten på kommunen och frågar om huruvida huset har bygglov och om det går att ordna i efterhand så har svartbygget "kommit till kommunens kännedom" och de blir tvunga att agera och öppna ett tillsynsärende.

Det är svårt att råda, när man vet så lite.
Och människor är så olika i hur man värderar det där med att följa lagar och bestämmelser.
Du/ni borde nog rådgöra med någon på platsen, som kan bedöma situationen bättre.
Efter tio år lär svartbyggen preskriberas, så ni kan inte få krav att det rivs.
Men ni skall ju kunna sova på nätterna fram till 2017 också...

Jag drar ett parallellfall som i alla fall har lite beröringspunkter:
Jag hade ett hus.
Det behövdes en balkong längs framsidan (souterränghus).
Fick balkongen ritad av en arkitekt och fick bygglov.
Sedan kom snickaren och byggde balkongen. Den blev bra.
Men att vänta på byggsamråd, göra konstruktionsritningar, besiktiga osv hanns liksom inte med.
Det gick fort! Detta var år 2000.

Så skulle huset säljas år 2009.
I "frågelistan" skrev vi att bygglov för balkongen var beviljat, men att resten av byråkratin hade "glömts bort".
Vi fick ett bra pris för huset, men med villkoret att bygglovet fixades till. De gäller ju bara i fem år.
Det tog ett par månader att plocka fram de gamla ritningarna, ordna en teknisk beskrivning av dimensioneringen, ta lite bilder på resultatet, skicka in ny bygglovsansökan och få allt pappersarbete avklarat. Till en kostnad av ca ett par tusen kr.
Men det gick att ordna i efterhand. Verkade inte vara så ovanligt heller.

Så, sens moral: Om husägarna vill sälja till er, för att ni bjuder högst eller är enda intressenten, borde de kunna ordna upp det där med bygglov etc. Kostnaden bordeinte vara gigantisk.
Inte skall ni behöva börja ert husägande med en sådan surdeg?

Bor du inte inom detaljplan så får man bygga ut en viss % per år så är det iaf i den kommunen jag bor i.
Men detta är utanför detaljplan .

Har pratat med kommunen och så säger dom iaf , hoppas inte dom har fel

90 och 145 kan dessutom vara olika sorters areor (boarea och byggnadsarea t ex)

KnockOnWood skrev:
Det är svårt att råda, när man vet så lite.
Och människor är så olika i hur man värderar det där med att följa lagar och bestämmelser.
Du/ni borde nog rådgöra med någon på platsen, som kan bedöma situationen bättre.
Efter tio år lär svartbyggen preskriberas, så ni kan inte få krav att det rivs.
Men ni skall ju kunna sova på nätterna fram till 2017 också...

Jag drar ett parallellfall som i alla fall har lite beröringspunkter:
Jag hade ett hus.
Det behövdes en balkong längs framsidan (souterränghus).
Fick balkongen ritad av en arkitekt och fick bygglov.
Sedan kom snickaren och byggde balkongen. Den blev bra.
Men att vänta på byggsamråd, göra konstruktionsritningar, besiktiga osv hanns liksom inte med.
Det gick fort! Detta var år 2000.

Så skulle huset säljas år 2009.
I "frågelistan" skrev vi att bygglov för balkongen var beviljat, men att resten av byråkratin hade "glömts bort".
Vi fick ett bra pris för huset, men med villkoret att bygglovet fixades till. De gäller ju bara i fem år.
Det tog ett par månader att plocka fram de gamla ritningarna, ordna en teknisk beskrivning av dimensioneringen, ta lite bilder på resultatet, skicka in ny bygglovsansökan och få allt pappersarbete avklarat. Till en kostnad av ca ett par tusen kr.
Men det gick att ordna i efterhand. Verkade inte vara så ovanligt heller.

Så, sens moral: Om husägarna vill sälja till er, för att ni bjuder högst eller är enda intressenten, borde de kunna ordna upp det där med bygglov etc. Kostnaden bordeinte vara gigantisk.
Inte skall ni behöva börja ert husägande med en sådan surdeg?
Tack igen för ditt svar! Dock verkar bygglov i efterhand ha komplicerats och blivit dyrare på senare tid. Hittade detta på en kommunsida:

"Den 2 maj 2011 ändrades plan- och bygglagen och kostnaden för att bygga utan bygglov s k "svartbygge" ökar markant. De nya sanktionsavgifterna för "svartbyggen" har beslutats av riksdagen och är inget som lokala politiker eller tjänstemän kan besluta om. En inglasning av en altan på 20 kvm som byggs utan bygglov kostar 27 700 i i straffavgift eller sk byggsanktionsavgift förutom den vanliga bygglovavgiften. En sommarstuga utan bygglov som tagits bruk kostar 88 000 (2,0 prisbasbelopp) i enbart byggsanktionsavgift. Sedan tillkommer bygglovavgiften."

O
Fruppe skrev:
Bor du inte inom detaljplan så får man bygga ut en viss % per år så är det iaf i den kommunen jag bor i.
Men detta är utanför detaljplan .

Har pratat med kommunen och så säger dom iaf , hoppas inte dom har fel
tror att du missuppfattat något där....
För om man skulle få bygga till ett visst antal % varje år så skulle ett hus kunna bli overkligt stort...
Men det är lite olika regler när det gäller utanför detaljplan...

Det var det svaret jag fick när vi skulle bygga ut vårt torp där vi bor idag..
Det ligger på landet utanför detaljplan , sen finns det säkert nått som anger max yta men det var inget som vi prata om.

gcarlbark skrev:
Tack igen för ditt svar! Dock verkar bygglov i efterhand ha komplicerats och blivit dyrare på senare tid. Hittade detta på en kommunsida:

"Den 2 maj 2011 ändrades plan- och bygglagen och kostnaden för att bygga utan bygglov s k "svartbygge" ökar markant. De nya sanktionsavgifterna för "svartbyggen" har beslutats av riksdagen och är inget som lokala politiker eller tjänstemän kan besluta om. En inglasning av en altan på 20 kvm som byggs utan bygglov kostar 27 700 i straffavgift eller sk byggsanktionsavgift förutom den vanliga bygglovavgiften. En sommarstuga utan bygglov som tagits bruk kostar 88 000 (2,0 prisbasbelopp) i enbart byggsanktionsavgift. Sedan tillkommer bygglovavgiften."
Ja det där låter inte så kul!

Men det är ju faktiskt säljarens problem, som du inte borde behöva ta på dig.

Undrar förresten hur de här "svartbyggeböterna" tas ut om fastigheten bytt ägare.
Är det byggaren eller nuvarande ägare som ställs till svars?
Och hur lång är preskriptionstiden?

Någon som vet?

Redigerat:
Odjuret skrev:
tror att du missuppfattat något där....
För om man skulle få bygga till ett visst antal % varje år så skulle ett hus kunna bli overkligt stort...
Men det är lite olika regler när det gäller utanför detaljplan...
Jo det stämmer att man i vissa "glesbygder" får bygga x% utöver bygglovet. Kollegan som bor i västra götalandsskogarna gjorde det.

KnockOnWood skrev:
Undrar förresten hur de här "svartbyggeböterna" tas ut om fastigheten bytt ägare.
Är det byggaren eller nuvarande ägare som ställs till svars?
Och hur lång är preskriptionstiden?

Någon som vet?
Jag tror det står nåt om att man i första hand ska "ta" byggaren. Om det inte går kan man ta nuvarande ägare. Det var iaf. så i gamla lagen.
Har dte gått mer än 5 år kan ingen straffavgift tas ut. Har det gått mer än 10 år kan rivning inte krävas.

O
Jo, ett visst antal % utöver den byggytan det köper jag... dock inte per år...Då skulle huset teoretiskt sett kunna bli hur stort som helst....Om du varje år fick bygga till 5%....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.