Ska bygga om i pannrumet och funderar på solvärme. har i dag en kulvert från pannrumet till bostadens slavtank (med kulvertstyrning). Frågan är ska man bygga med en stor tank 4m3 med värmeväxlare för solen eller en mintre tank om 1m3 med solslinga samt en 3m3 tank som extra tank. (Pannan är på 60kw)

En tank är väl att föredra? Solvärme är för övrigt ett dyrt sätt att slippa elda för varmvattnet några få gånger på sommaren

Hur stor är slavtanken? Koppla solvärmen till denna... Blir bästa lösningen tycker jag.

Bygger man med en stor 4m3 tank gäller det att skiktningen inte förstörs för då försvinner effektiviteten från solvärmen.

Och är solvärme ett dyrt sätt att slippa elda?
Hög investeringskostnad är en sak, men dyrt det är det verkligen inte...

Ponera att du som många andra kör en elpatron för varmvattnet och den värme som behövs på sommaren för att slippa elda.
Och någon skulle fråga dig om du ville låsa elpriset till 50öre/kWh i 30år frammåt för denna elpatron? vad skulle du svara?

Nugent skrev:
En tank är väl att föredra? Solvärme är för övrigt ett dyrt sätt att slippa elda för varmvattnet några få gånger på sommaren
Nja, riktigt så kategorisk kan man inte vara :). Lönsamheten beror på många faktorer.

giantvalley skrev:
Ponera att du som många andra kör en elpatron för varmvattnet och den värme som behövs på sommaren för att slippa elda.
Och någon skulle fråga dig om du ville låsa elpriset till 50öre/kWh i 30år frammåt för denna elpatron? vad skulle du svara?
Jag skulle fråga vad kontantinsatsen är...

Och är solvärme ett dyrt sätt att slippa elda?
Hög investeringskostnad är en sak, men dyrt det är det verkligen inte...
Jo. I 99% av fallen. Sen kan man alltid räkna hem det med fantasikalkyler, alltså jämföra med det krångligaste och jävligaste vedeldning eller elvärme man kan hitta.

Alla alternativ jag räknat på (Ved + sol) har slutat med att man lägger solpengarna på en bättre vedanläggning vilket leder till en bekvämare anläggning än en sol/vedanläggning för samma pengar.

Det är lätt att tro att sol är billigt bara för att själva energin är billig...

Har haft solfångare installerat sedan 26 år tillbaka.Slutnotan blev då 13800:-. I detta ingick även 2 st acktankar som även behövdes för vedeldningens skull och skulle egentligen inte behöva "bära skulden" för hela kostnaden. Med 3 barn som sedemera blev tonåringar och utvecklade ett frekvent behov av renlighet uppskattar jag att åtminstone 4-5000 kwh/år har utvunnits ur solfångaren. Även om tankarna skulle ha belastat solanläggningen har de hitintills gett ett kwh-pris runt 10 öre och den visar fortfarande inga tendenser till att vilja ge upp.Det enda underhåll som är gjort på anläggningen är ett byte av glykolblandningen för 23 år sedan vilket egentligen inte hade behövts så själv har jag ingen förståelse inför de förnekare av solvärmens ekonomiska försvarbarhet oavsett vad som annars skulle vara alternativet. För vedeldare utan egen skog kostar stjälpt mått blandved 550:-/kbm här i trakten och driften av värmepump kostar idag detsamma som direktel kostade för 5 år men i dessa fall verkar det inte vara tal om att inkorporera kostnaden för pann-eller värmepumpsinstallationen vilket alltid verkar vara fallet för solvärme.De flesta som installerar solvärme häromkring är just vedeldare men gör det oftast då av bekvämlighetsskäl

Nugent skrev:
Jo. I 99% av fallen. Sen kan man alltid räkna hem det med fantasikalkyler, alltså jämföra med det krångligaste och jävligaste vedeldning eller elvärme man kan hitta.

Räkna på:

En installation av lite bättre kvalitét... ~75 000:- inkl.rot

Livslängd ~30år

Årligt producerade kWh ~5000

Summa summarum: 50öre kWh i 30år frammåt, oberoende av inflation eller elpriser...

Ganska realistiska data vill jag påstå... Rätta mig gärna om jag har fel.

giantvalley skrev:
Räkna på:

En installation av lite bättre kvalitét... ~75 000:- inkl.rot

Livslängd ~30år

Årligt producerade kWh ~5000

Summa summarum: 50öre kWh i 30år frammåt, oberoende av inflation eller elpriser...

Ganska realistiska data vill jag påstå... Rätta mig gärna om jag har fel.
Installatioskostnaden är väl lite i överkant kanske. Då får man ett rejält system och eftersom man troligen i Sverige har något kompletterande värmesystem tex bergvärme, olja, pellets eller ved så kommer ju som tidigare sagts inte hela kostnaden att hamna på solanläggningen.
Ex: du har vedpanna, då är det ju bara merkostnaden för en ackumulatortank med solslinga eller en plattvärmeväxlare som belastar investeringen för solanläggningen.

Livslängd, troligen betydligt längre än 30år men kan ju vara bra med en någorlunda hygglig amoteringstid. 30 år är ju dessutom en vanlig maxgräns för avamotering av lån. Alla år efter det är rent plus och får kanske då räknas för att betala underhåll och service under livslängden. Och den lilla kostnaden att snurra cirkulationspumpen varje dag på sommaren.

Största minuset är väl att de flesta av de där kilowattimmarna produceras dagar då man egentligen inte är så sugen på att duscha. Man kanske till och med duschar mer än man skulle gjort utan solvärmen för man tänker ju lite som så att det e ju miljövänligt och "gratis". Så frågan är lite hur många användbara kilowattimmar som man annars skulle ha köpt.

Såg i NyTeknik om ett forskningsprojekt att lagra solvärmen i ett speciellt salt. Man torkade helt enkelt saltet i en stor tank med hjälp av solvärme och kunde sedan framställa både värme och kyla när som genom att tillsätta vatten. Klart intressant för vårt klimat om man på ett kostnadseffektivt sätt skulle kunna byta ackumulatortanken mot en sådan och lagra energi inför hösten.

Men det är nice med soluppvärmt vatten d^_^b

Konsumerar man 5000 kWh varmvatten under sommarmånaderna tillhör man nog den 1% som kan räkna hem en solvärmeanläggning. Eller om man har en pool eller liknande.

Tilläggas bör att hösten 2007 som iof sig var exeptionellt solrik, klarade anläggningen varmvattnet till ca 90% och 100% godtagbar värme till huset fram till 2 nov då första brasan gjordes ,så sommarmånaderna kan vara många ibland och huset är definitivt inget lågenergidito. Dessutom slutar solfångaren inte att producera värme bara för att almanackan visar att sommarmånaderna är över. Allt som tillförs huset och är varmare än kallvattentemperaturen är ju vinst eller hur har du nugge kopplat din anläggning,för du har väl erfarenhet från den?

Majgårdarna
När du bygger nytt vedpanna system skall du naturligtvis inte bygga för solvärme.
Satsa på en stor väl isolerad tank istället. Då kanske du kan elda 1 gång i månaden på sommaren..

En 3kbm tank räknas väl som stor eller? Denna skulle teoretiskt sett helt utan värmeförluster (vilken inte händer) räcka till ca 3tim duschning.

Med solvärme räcker en 750liters tank i princip hela sommaren...d^_^b

H
Så man måste alltså duscha 3 timmar om dagen på sommaren för att få solvärmen att gå plus.:O Om man är borta i tre veckor I Juli så spricker kanske kalkylen.

Vintersemester kanske men det är dyrt som tusan. :(
Verkar bättre att satsa pengarna på större tank så får man ökad bekvämlighet året om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.