Jag är en mycket nöjd ägare av en Solo Innova 30 som jag haft i ca 2.5 månad.
Men när jag hade sotat pannan för någon dag sedan gjorde jag en liten
upptäckt.
Längst ned i mitten på keramikskålen är det en spricka ca 1mm tjock och 2 cm lång, såg även en lite längre tunn spricka inne i skålen.
Är detta "normalt slitage" eller nått man ska reklamera??
Ska tilläggas att jag varit otroligt försiktig när jag tagit ur askan (med dammsugare) för att inte skada keramiken.
Men när jag hade sotat pannan för någon dag sedan gjorde jag en liten
upptäckt.
Längst ned i mitten på keramikskålen är det en spricka ca 1mm tjock och 2 cm lång, såg även en lite längre tunn spricka inne i skålen.
Är detta "normalt slitage" eller nått man ska reklamera??
Ska tilläggas att jag varit otroligt försiktig när jag tagit ur askan (med dammsugare) för att inte skada keramiken.
Jag ligger väl runt 200.
Innovan verkar ge snarare 40kw än 30kw. Jag laddar mina 2000L på ungefär 3.5 timmar. Hur lång tid tar det för dig att värma upp tankarna?
Jag tror inte dina inställningar har något att göra med sprickan. Enligt Baxi så kan det vara lite kämpigt för skålen om man kör på fullt öppet primär spjäll och eldar med björk. Då slits den mera.
Innovan verkar ge snarare 40kw än 30kw. Jag laddar mina 2000L på ungefär 3.5 timmar. Hur lång tid tar det för dig att värma upp tankarna?
Jag tror inte dina inställningar har något att göra med sprickan. Enligt Baxi så kan det vara lite kämpigt för skålen om man kör på fullt öppet primär spjäll och eldar med björk. Då slits den mera.
Jag vet faktiskt inte vad den kostar. Runt en 1000 lapp är en siffra jag hört.Har iofs hört olika siffror..
Om du skaffar en ny skål så se till att bygga en form efter den nya skålen och försök sedan att gjuta en skål själv.
Kolla in tråden
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59373-gjuta-keramik-sjaelv.html
Om du skaffar en ny skål så se till att bygga en form efter den nya skålen och försök sedan att gjuta en skål själv.
Kolla in tråden
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59373-gjuta-keramik-sjaelv.html
4125 kr inkl. frakt kostar en komplett keramiksats till Solo Plus. Med de nya keramiksatserna ska det vara möjligt att bara byta skålen. Det gick inte på min Solo Plus från -84. Kolla om skålen sitter löst. I så fall kan man bara beställa en ny skål. Borde vara billigare.
Skålen sitter alltid löst, skillnaden mellan ny och gammal keramik är att den nya har själva hålet (i rostret) bytbart.VedErik skrev:
Lite sprickor är helt normalt och inget att oroa sig för. Keramiken är armerad och håller ihop trots sprickor. Skålen byter man när den har blivit för kort. Den blir kortare alteftersom den slits.
Var i kontakt med Baxi idag och dom skulle skicka en ny skål direkt!!
Måste berömma killarna på Baxi, dom är alltid hjälpsamma och trevliga när ringer eller mailar.
Nu när jag ringde om sprickan var det inga disskusioner dom skulle ersätta den direkt. Tala om bra kundbemötande!!
Som ordspråket säger:"En nöjd kund berättar det åt 10 personer, en missnöjd åt 100"
Tack för tipset Matss. Kanske kör ett tag till med dan gamla...
Måste berömma killarna på Baxi, dom är alltid hjälpsamma och trevliga när ringer eller mailar.
Nu när jag ringde om sprickan var det inga disskusioner dom skulle ersätta den direkt. Tala om bra kundbemötande!!
Som ordspråket säger:"En nöjd kund berättar det åt 10 personer, en missnöjd åt 100"
Tack för tipset Matss. Kanske kör ett tag till med dan gamla...
Enligt uppgift från BAXI (och av egen erfarenhet) sitter skålen fast på äldre keramiksatser. Pannan är från -92. Detta gjorde att jag var tvungen att köpa en helt ny komplett keramiksats. Det var omöjligt att endast byta skålen. I den nya satsen som jag köpt sitter skålen löst och det är dessutom möjligt att byta keramiken i hålet. Om du Matss har en annan erfarenhet vore det intressant att ta del av den.Matss skrev:Skålen sitter alltid löst, skillnaden mellan ny och gammal keramik är att den nya har själva hålet (i rostret) bytbart.
Lite sprickor är helt normalt och inget att oroa sig för. Keramiken är armerad och håller ihop trots sprickor. Skålen byter man när den har blivit för kort. Den blir kortare alteftersom den slits.