Byggahus.se
Hej,
Håller på med badrumsbygge och ska nu börja våtrumssäkra med folie.
Jag har gjort ett separat rum bredvid dusch som jag har tänkt ha som bastu.
Det blir klinkers på hela golvet med golvvärme utom i den delen som blir i bastun.
Frågan är nu om jag ska fortsätts våtsäkra som vanligt i bastudelen.
Hur bör man sedan göra med reglar,isolering mm.
Ska man ha luftspalt mellan?
 
Det där finns det många olika åsikter om.
Det finns speciell bastufolie som hindrar fukt att tränga ut ur bastun och in i huskonstruktionen. Som vanlig åldersbeständig plast alltså, men den tål värmen. Ångspärr ska man ha på den varma sidan av väggen. Då blir det förstås problem om det är ett modernt trähus där det redan sitter en ångspärr i husets yttervägg. Man vill inte ha dubbla ångspärrar som fukt kan fastna emellan.

Är det en källare kan man tänka sig inifrån och utåt: bastupanel, bastufolie, regelverk med isolering, luftspalt, yttervägg av betong.

Det finns också lite mer high tech isoleringsskivor med inbyggd ångspärr som heter Sauna Satu.

Andra hävdar att bastun blir ett extremt torrt rum p g a värmen och att det därför inte behövs någon ångspärr alls.
 
Är det inte bättre att bygga bastun som rum i rummet? Alltså, bygg först badrummet enligt alla konstens regler. Tätskikt, våtrumsvägg, kakel, klinker, osv.

Därefter, bygg bastun som ett eget rum i våtrummet. Lämna liten luftspalt mot befintliga väggar. Ställ reglarna direkt mot golvet och kila under pga fallet så det blir vågrätt.

Fördelen är att man inte behöver tänka särskilt mycket på hur husets väggar ska fuktsäkras, och om man tröttnar på bastun eller säljer huset är den lätt att riva utan att sabba resten av våtrummet.

Nackdelen är förstås att det bygger typ en decimeter extra för varje vägg i basturummet som kunde sambyggts med husets egna väggar.

Fred vom Jupiter skrev:
Andra hävdar att bastun blir ett extremt torrt rum p g a värmen och att det därför inte behövs någon ångspärr alls.
Så är det nog i medeltal - men när man bastar, tror jag näppeligen att det är ett särskilt torrt rum. Sambygger man med resten av huskonstruktionen ska man nog tänka till. Det slipper man väsentligen med rum-i-rum, men å andra sidan får man fundera extra på ventilationen.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Jag valde själv att köpa en färdig byggsats för ett basturum att placera i badrummet. Det kändes enklast och säkrast, men TS hade väl redan byggt ett rum som nu skulle inredas till bastu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.