Har spacklat upp en hel del badrum men aldrig spacklat allt i ett svep... hur går ni proffs till väga när ni spacklar?

Brukar själv dela av där de största fallet ska vara dvs vid dusch/badkar el liknande, å senare handspackla.
Starkast är ju såklart att flyta allt i en kaka men har inte förstått hur man går till väga.

Hur gör ni?

P
Sätter nivåpinnar, häller ut och jobbar med tandspackeln tills spacklet stannar upp. Har man bara lite tempo när man blandar och häller så går det relativt enkelt, för det behövs hela tiden en ny rulle med bruk för att "stoppa upp" den man just hällde ut.

Men hur går du till väga vid tex duschen... om du kammar upp spacklet ifrån brunnen så bygger de ju mer intill om man säjer.
Man vill ju inte röra runt på den "plana" delen så att säja.

Enklast är ju att fortsätta som ja alltid gjort...

P
Jag börjar vid brunnen och jobbar mig runt och ut ur rummet. Jag, så att säga, lämnar inte ett område förrän jag har fått det i nivå med nivåpinnarna.

Har sett att en del proffs har en upp och nervänd "hatt" som
monteras över brunnen med fallet färdigt.
Bara att flyta sen ta bort "hatten".
Annars går dom in och skrapar fallet när det är tillräckligt
hårt att gå på.

Mvh Putte

Efter att man då flytit fallet så borde ju spacklet va så hårt att fibret inte binder ihop med resten av golvet iaf, vilket gör att man lika gärna kan dela av å flyta de övriga golvet först? De man sparar är att slippa kladda i två omgångar?

P
Jag kör med avstängningslist runt kanten på brunnsflänsen. Efter ca en timme brukar det vara lagom att gå in och skrapa ner fallet, om det behövs, samt att skrapa bort eventuella ryggar och knölar.

De klarnar sakta men säkert hehe... ska flyta ett 3m2 badrum till veckan, bra objekt å testa på.

ACME skrev:
Sätter nivåpinnar, häller ut och jobbar med tandspackeln tills spacklet stannar upp. Har man bara lite tempo när man blandar och häller så går det relativt enkelt, för det behövs hela tiden en ny rulle med bruk för att "stoppa upp" den man just hällde ut.
Vad anänder du som nivåpinnar då? Skruvar i spånskivan som får sitta kvar eller vad?

Jag har idag flytspacklat för första gången. Först tänkte jag köra helt jämnt 25mm över hela ytan, men sedan provade jag att börja justera spacklet med en bredspackel fasttejpad på skaft. Det gick rätt hyfsat förutom att jag började för sent. Men nu har jag skapat ett skapligt fall i större delen av badrummet och har fallet runt golvbrunnen kvar ikväll :)
Jag har sett att bl a jon kör med en roller på skaft, säkert ännu bättre iom att den inte ger några skarpa kanter i spacklet.

P
Skruvar i golvspånet funkar bra, men jag brukar ta bort dom när jag går in och skrapar golvet. Oftast använder jag dock färdiga nivåpinnar. En mm-graderad plastpinne med fot på vilken det sitter en tejp. Bara att klippa av i önskad höjd efter skalan och sedan klistra fast på golvet.

K
Kave skrev:
Jag har sett att bl a jon kör med en roller på skaft, säkert ännu bättre iom att den inte ger några skarpa kanter i spacklet.
Han kör nog inte med vanlig roller utan en piggroller. Roller full med piggar...

Nix, ingetdera vid fallspackling. :) Det jag har nämnt någon gång är att jag har en skopa på teleskopskaft för att flytta runt och ösa spacklet medan det stelnar. Jag flyter hela golvet på en gång, häller längs väggarna och låter det rinna mot brunnen. Öser ur brunnen (Purusbrunnar får byggplast fastklämd med klämringen, Jafo har redan täcklock) och häller tillbaka spacklet där det behövs.

Fortsätter på en gammal tråd!

Hur tätt brukar man sätta nivåpinnar för att det ska vara lagom för en nybörjare?

Antar att man siktar på ett rutnät men hur täta maskor ska det vara??

Ha r man nivå stickor så blandar man spacklet lite styvare helt enkelt så får du fall direkt och sedan finspacklar du en gång till sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.