Hejsan... Vet att detta ämne har diskuterats förr men...

Vi har samma problem som säkert många har... Svarta avlagringar i bubbelbadkaret, som aldrig vill minska...

Vi har dom senaste 2 månaderna kört badkaret 1 gång i veckan minst och rengjort med sk rör-cleaner av olika fabrikat... Men ändå samma sak varje gång vi drar igång det... Massa svart skit som sprutar ut ifrån rören...

Nån som har nåt medel som FUNGERAR mot detta, jag har hört att folk snackar om nåt rengöringspulver som man kan hälla i när man kör runt men jag hittar ingen sådan produkt... Nån som kan säga vart jag köper det, eller nåt annat som verkligen fungerar... För det här med rör-cleaner verkar inte fungera nå vidare...

Eller är det bara sälja skiten och köpa nå nytt med automatisk rengöring ??

Mvh

Nu har vi inte haft vårt bubbelkar länge, i alla fall vi köpte ett bakteriedödande medel på Hornbach( ett tyskt företag som bara finns i malmö och göteborg) för bubbelbadkar. Vi har inte haft några problem med svarta avlagringar, utan vi körde i förebyggande syfte. Massor av fettlossnade från rören. Det svarta i avlopp mm brukar bestå av fett och bakterier som ansamlats.
Vanliga propplösare består av kaustiksoda, och jag tror inte att det är en smart idé att använda detta på bubbelkar. Kaustiksoda i ögonen kan orsaka blindhet, och jag skulle inte vilja bada i ett kar där det ev kan finnas rester kvar...

Jag är också intresserad av förebyggande rengöring - har precis installerat bubbelbad.

Vad hette medlet från Hornbach? Man kanske kan köpa det från leverantören? Eller ringa dem?

maggan9 skrev:
Vanliga propplösare består av kaustiksoda, och jag tror inte att det är en smart idé att använda detta på bubbelkar. Kaustiksoda i ögonen kan orsaka blindhet, och jag skulle inte vilja bada i ett kar där det ev kan finnas rester kvar...
Skulle inte vara orolig för det då utspädningen kommer vara fullt tillräcklig när man väl fyller karet efteråt. Vanligt vatten har en viss (om än mycket svag) buffrande förmåga och eftersom man normalt sköljer bort basen (kausiksodan) tror jag inte man skulle kunna uppmäta ett högre än normalt pH i badvattnet kontra normalt - och det orsakar inte ögonskador.

BRASKLAPP
Man skall dock vara mycket försiktig när man applicerar kaustiksodan eftersom den är extremt frätande, obehagligare att få på hud (och slemmhinnor/ögon) än en syra av motsvarande styrka faktiskt...

Hej,

Jag skulle inte heller använda kaustiksoda pga risk för irritationer. Ävewn om blindhet kräver hög konc så om en 11 månaders bebis badar är även de mängder som kan vara kvar kanske besvärliga. Om man inte vill fylla badet och tvätta 2x typ....fast det är ju ett ortoligt slöseri med vatten!

Det måste ju finnas bra, nyttigare alternativ? Maggan9, vad hetter ert?

Hmmm ingen som kan ge mig namnet på det där rengöringspulvret som ska finnas ?? det skulle uppskattas =)

Jag arbetar på ett byggvaruhus.

Vi och alla andra som säljer massagebadkar säljer både desinficerande tabletter som är tanken att du ska lägga i samtidigt som du badar för att ta hand om de bakterier du tar med dig ner i badet, alltså en förebyggande verkan. Det finns studier som visar att en nyduschad person som hoppar ner i badet tillför 200 gånger mindre bakterier än en som inte duschar innan badet.

Utöver detta så säljs flytande "rör-rensar medel" som man ska hälla i och köra runt i systemet i ca 10 minuter för att sedan skölja ur väl. Detta för att rensa ur bakterier, mögelansamlingar och annat ur rörens småfickor. Jag är fullständigt övertygad att , i princip, oavsett vilket märke så är dessa likvärdiga i effekt; knappast någon fantastiskt konstig kemisk formel. En "dos" av dessa ligger på ca 60-80kr. Bakom lyckta dörrar berättar leverantörernas tekniker att det går lika bra att använda vanliga diskmaskinstabletter a 3kr styck, bara man ser till att skölja ur systemet ordentligt efteråt. Vilket alla borde göra oavsett.

Wilhelm

• Gilla
GladAmatörer
  • Laddar…
Får prova med diskmaskin medel då....

Jag har ju provat rörmedlet du pratar om... ca 3 flaskor... men får ju ut typ 5 omgångar per flaska om man doserar rätt... och det har inte fått bort skiten hittils... blir ganska dyrt om man ta en dos varje gång efter man badar...

Skiten har ju försvunnit för stunden... men nästa gång är skiten tillbaks igen...

A
Yes e ju oslagbart mot fett! Kan man köra typ det med klorin eller? Min morbror är förövrigt rörmokare och skulle aldrig skaffa ett bubbelbad pga av att han har sett hur mkt skit som sitter kvar i rören när dom har skruvat isär dom så...

ipppe skrev:
Hejsan... Vet att detta ämne har diskuterats förr men...

Vi har samma problem som säkert många har... Svarta avlagringar i bubbelbadkaret, som aldrig vill minska...

Vi har dom senaste 2 månaderna kört badkaret 1 gång i veckan minst och rengjort med sk rör-cleaner av olika fabrikat... Men ändå samma sak varje gång vi drar igång det... Massa svart skit som sprutar ut ifrån rören...

Nån som har nåt medel som FUNGERAR mot detta, jag har hört att folk snackar om nåt rengöringspulver som man kan hälla i när man kör runt men jag hittar ingen sådan produkt... Nån som kan säga vart jag köper det, eller nåt annat som verkligen fungerar... För det här med rör-cleaner verkar inte fungera nå vidare...

Eller är det bara sälja skiten och köpa nå nytt med automatisk rengöring ??

Mvh
tror badrumscompaniet har en länk till olika produkter som håller rent,men du kanske har kollat där? låter inget bra för är själv inne att skaffa ett bubbelkar från pm hem:confused:

Har lyckats fått hyffsat rent i badkaret nu :)

Började att köra med klorin efter varje gång vi badat (för att desinfektera allting), det hjälpte ganska mycket... Sen köpte vi såna där klortabletter som vi har i medans vi badar, och jag inbillar mig att det blev ännu bättre efter det...

Så nu har vi knappt nånting alls... Är lite avlagringar i karet efter man badat, men ingenting man lägger märke till... Så det här med klor verkar vara nyckeln ;)

Det var länge sen vi körde med nå "rör-rengöring" och det verkar hålla sig jättebra utan det... Meningen är ju att man bara ska använda "rör-rengöringen" några ggr per år... Och jag provade att köra en sväng med maskindiskmedel, och det fungerade jättebra... Så en idé är att växla emellan diskmedel och rör-rengöring... På så vis kanske man får bort saker som inte rör-rengöringen skulle få bort... :)

mvh

• Gilla
Haglund76
  • Laddar…
IPPPE, vad har du för märke på ditt bubbel badkar???? Ska köpa ett snart i och med renovering i badrummet men blir lite skraj när jag läser om ditt bubbel!! Har fått den info att svenska badkar ska suga ut allt vatten o att det inte ligger kvar i rören efter bad, men dem kostar pengar!

vi har ett westerbergs... modell DYR....

Slangarna till "sprutmunstyckena" ska vara självtömmande enligt beskrivningen och luftmunstyckena tömmer sig själv efter tömning... Dvs luftpumpen startar och blåser ut allt eventuellt vatten.... Detta har inte så mycket betydelse för det blir ju alltid lite vatten kvar... Och är det bara lite skitigt vatten så lär det börja växa otrevligtheter förr eller senare ;) omöjligt att få det riktigt torrt.... Därför måste man vara noga med rengöringen även fast man har sånt system...

Men är man noga med klortabletter och rengöring från början så bör det inte vara nå problem med ett nytt badkar... Vårat badkar var misskött och hade inte rengjorts på ett par år av förra ägaren, var nog mycket därför vi hade så stora problem... Men nu är det rent som sagt...

På vissa nya modeller finns även en behållare man fyller med nån rengöringsvätska så att den doserar själv medans man badar... Vet inte hur det fungerar dock...

jag köpte klor för pool i granulatform från poolfabriken i Luleå, en stor burk kostade drygt 100:- och räcker hur länge som helst...mycket billigare än klortabletterna

Vi har ett språjlans nytt kar som ska invigas om nån vecka, när elektriker o vvs-are har gjort sitt.

Det ni säger är alltså att vi bör:
1. bada med klortabletter
2. rengöra med klorin
3. köra rör-rengöring eller diskmaskinstabletter

Har jag förstått rätt??

Vad har ni för koncentration av klorinet? Är det så snällt mot den egna infiltrationsbädden??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.