Hej,

Vi ska sätta in nytt kakel och klinker i vårt badrum som nu redan har kakel och klinker. Kaklet går ca 130 cm upp på väggen.

Vår kakelkille föreslog att man bara skulle sätta kaklet och klinkern utanpå det gamla, förrutom ovanför kaklet där våtrumstapeten skulle rivas varpå  det skulle sättas upp en gipskiva som det sen skulle kaklas på. (han skulle täta utanpå den)

Han sa att det inte fanns någon anledning att riva ner det gamla kaklet och riva upp golvet om det var tätt nu.

Vi tycker dock det känns lite olustigt att kakla på kaklet och sätta nytt golv ovanpå det gamla.

Hur bör man göra?

det är ingen höjdare att kakla utanpå det gamla..förstår inte hur man kan föreslå det.

hur pass mycket kakelkille är han egentligen?...

hur gammalt är badrummet??

har du några garantier för att den befintliga fuktspärren håller 10 år till

i annat fall kan det bli problem vid en fuktskada ,,att få ut nåt menar jag på försäkringen

om man inte följer branchreglerna får du själv stå för omkostnaderna vi läckage.

vilket kan bli mycket dyrt..man kan nog klassa hela badrummet som ett dolt fel efter en sådan renovering anser jag.

hur gammal är golvbrunnen??

Killen är vääldigt mycket kakelkille.. har nog jobbat med det i 30 år.. men precis gått i pension..

Badrummet är nog säkert 20 år..

Han är definitivt erfaren men jag vill ju känna mig trygg... till rätt pris så klart.

Klinker ovanpå klinker då?

jag har mött pensionerade kakel gubbar som påstått att fuktspärr inte behövs så jag tror inte riktigt på det klienteet som inte hängt med den senaste tiden ;)

är badrummet 20 år så måste även golvbrunnen bytas vid renovering

alla golvbrunnar före -91 måste bytas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.