Hej! Jag har nyligen köpt min första lägenhet och har nu tyvärr i efterhand fått misstanke om att badrummet inte är riktigt gjort. Jag har dock kvalitetsdokument från plattsättarna.
Direkt när man öppnar dörren till badrummet finns ett "trappsteg upp", golvet är alltså upphöjt med 20cm. Det finns ingen tröskel så om det blir översvämning i badrummet så rinner allt bara ner för trappsteget och ut i hallen. Nivåskillnaden på golvet från golvbrunnen till dörren är 16mm.
Är detta godkänt? Och om inte, vad kan jag göra åt det?
Bifogar bild på hur det ser ut vid dörröppningen. (ursäkta kattlådorna
)
Mvh förvirrad och ledsen
Direkt när man öppnar dörren till badrummet finns ett "trappsteg upp", golvet är alltså upphöjt med 20cm. Det finns ingen tröskel så om det blir översvämning i badrummet så rinner allt bara ner för trappsteget och ut i hallen. Nivåskillnaden på golvet från golvbrunnen till dörren är 16mm.
Är detta godkänt? Och om inte, vad kan jag göra åt det?
Bifogar bild på hur det ser ut vid dörröppningen. (ursäkta kattlådorna
Mvh förvirrad och ledsen
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Minst sagt kreativt men om det blir översvämning så rinner det ut i hallen i de flesta mindre toaletter och sånt. Elle rmenar du att det ryms nå badkar eller dusch därinne också?
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
1:100 i lutning är helt ok.Vattnet skall ju rinna ut via golvbrunnen och inte ut i hallen, Lösningen på golvet indikerar att rummen är renoverat och avloppen har lagts delvis ovanpå bef golvkonstruktion för att undvika bygga ned i taket under, alt fanns inget våtutrymme här så avloppet har dragits ovanpå till någon stam i väggen. Ser inga problem med detta.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Det väsentliga är ju att det är rätt tätskikt och lutning mot brunnen. Sedan är det ju olika regler beroende på ombyggnadsår.
Klicka här för att svara