Hej!

Jag har beställt ett Älvsbyhus som jag ska fixa badrummet i. Det ligger ju spånskivor som underlag i badrummet och jag har hört att man kan skippa att lägga 13 mm gips på golvet och istället flytspackla 15 mm direkt på spånskivorna. Stämmer det och funkar det i så fall med vanligt flytspackel eller måste man ha särskilt spackel avsett för spånskivor? Jag antar att man lägger in elslingorna i flytspacklet och fuktspärrar ovanpå spacklet vilket innebär att den totala höjden bör bli 15 mm. Innebär det då att man ska använda sig av en förhöjningsring till golvbrunnen som är 15 mm eller ska den vara lägre eftersom man ska ha fall på golvet? Jag har hört så många olika versioner om vad som är bäst att göra i badrummet men är intresserad av hur andra har gjort i sina badrum..

Freddi

finns svar på detta om du söker

prima, sen på med armeringsmatta... sen ska du har fiberarmerat flytspackel

(edit, hur söker man numera?)

Jag skippade putsnätet eftersom jag tidigare hade ett tunt lager spackel på golvet och nätet är väl egentligen till för att ta upp rörelser i skarvarna?
Ska lägga minst 12mm flytspackel enligt samtal med kakelsättare.

La golvvärmen igår och ikväll ska det flytspacklas!!!!

Njaa, nätet är väl främst till för golvvärmen, den skall förhindra att slingorna kommer i kontakt med brännbart material. Det finns fabrikat som går att lägga direkt på spånskiva, men om golvvärmetillverkaren föreskriver putsnät så skall det vara det. Sedan har det säkert även en funktion som armering för att minska risken för sprickor.

Använder man Ebeco är det inga problem att lägga direkt iallafall
Citat

"Systemet ska förläggas i spackel- eller fixskikt (tjocklek min 5 mm) på befintliga golvkonstruktioner såsom betong, gips eller spånskiva."

Jag kan inte hitta i BKR branschregler att det ska vara putsnät.

OK,

Har själv använt Ebeco, och det var det fabrikatet jag menade med att inte alla kräver putsnät.

Huruvuda GVK kräver det eller inte vet jag inte, men när jag byggde badrum för 2 år sedan i vårt fritidshus, så hittade jag inget om putsnät, litade på Maxit's beskrivning.

det räcker med att limma golvgipset med ardex S48..limmet ger en större golvböjstyvhet än skruvning gör.spånskiva är ett brännbart material.därmed kan man inte ha högre effekt på elvärmegolv än 100w /kvm.den begränsningen gäller ej vid gipsskivor.att limma är dessutom enklare och smidigare än att skruva.golvgips är betydligt hårdare än gips för väggar och väsentligt svårare att skruva i.

detta är citat ur ardex produktbeskrivning..

Aha, det tillägget måste jag ha missat men eftersom jag har ett väldigt tunt lager spackel på spånskivorna redan i dagsläget ska det ju inte spela någon roll om man har putsnät eller inte.

Då var det flytspacklat!! Blev himla bra :D :D . Fallet byggs under nästa vecka!!!!

Tackar så mycket för alla svar! En fråga bara: om man använder en lyftupp12 istället för förhöjningsring så förstår jag det som att man endast skruvar fast den i spånskivan och sedan fäster golvbrunnen i den men funkar det med tanke på att golvbrunnen troligtvis sitter fast monterad i golvbalkarna och hur blir det med avloppsröret om man höjer själva brunnen?

Buddha: Tackar för alla tips och råd! Tror nog att det kanske är bäst att använda mig av en förhöjningsring eftersom golvbrunnen sitter fast monterad vid husleverans. Vet däremot inte om man kan använda en universalring eller om det måste vara samma märke som golvbrunnen. Är det möjligtvis någon som i så fall vet vilket märke som Älvsbyhus har på sina golvbrunnar i sina hus?

i mitt älvsbyhus satt inte golbrunnen fast monterad. den och avloppsledningen hängde i plastmattan som med tiden sprack och orsakade vattenskada >:(
allt tack vare att dom inte orkade slå dit nånträbit som brunnen kunde fästas i!!

när jag fick mitt badrum flytspacklat ,sa spackelkillen att han aldrig någonsin skulle råda någon att flyta rakt på spånskivor!!!!

P
glucifer skrev:
när jag fick mitt badrum flytspacklat ,sa spackelkillen att han aldrig någonsin skulle råda någon att flyta rakt på spånskivor!!!!
Varför?
Vattnet som tillsätts spacklet går åt i den kemiska processen som uppstår när bruket brinner, och innan processen har kommit igång så skyddas spånet av primern. Primern skall ju blandas "fetare" nu för tiden, av just den anledningen -att man inte vill tillföra så mycket vatten till spånskivan.

spånskivan lär ju inte förvandlas till ett dött material av primern....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.