Hade tänkt mig ha gamla "spegelpaneler" i badrummet som jag tillverkar på plats på väggen själv. Sedan en bröstlist. Alla snickerier vita och tapeten ovan blir vinröd och beigerandig... lute klassiskt sådär.

Men frågan är ju, gett upp letandet efter våtrumsmatta som är som trägolv så sagt klinkers i hela rummet, även i dushen som blir helkaklad/klinkad.. men vad skal jag ha för färg på dom? Svarta, gråa, beiga, bruna eller vita så det går ihop med den gamla klassiska stilen? Skall ha liksom gamla handfat i porslin, nersänkta i bänkskåpen... överskåp till kök med glasluckor som jag byter ut glaset mot speglar... och liksom mässingskranar och sådant ,

ja ni get the picture... men...
 
Provade och klinkra en gammal toa i källaren - satte svart "bakelit"-lock på toan.

Schackrutigt golv som är sneställt 45 grader samt en ram runt väggen med varannan svart o varannan vit, satte platta upp på väggen som kant.
Höganäs 10x10cm matt.

Tycker det ser gammalt ut.
 
Toalett med spoltank uppe vid taket och kedja att dra i för att spola?
 
Snickar_Palle skrev:
Hade tänkt mig ha gamla "spegelpaneler" i badrummet som jag tillverkar på plats på väggen själv. Sedan en bröstlist. Alla snickerier vita och tapeten ovan blir vinröd och beigerandig... lute klassiskt sådär.

Men frågan är ju, gett upp letandet efter våtrumsmatta som är som trägolv så sagt klinkers i hela rummet, även i dushen som blir helkaklad/klinkad.. men vad skal jag ha för färg på dom? Svarta, gråa, beiga, bruna eller vita så det går ihop med den gamla klassiska stilen? Skall ha liksom gamla handfat i porslin, nersänkta i bänkskåpen... överskåp till kök med glasluckor som jag byter ut glaset mot speglar... och liksom mässingskranar och sådant ,

ja ni get the picture... men...
Det finns ju klinkers som är i trämotiv!
 
Tummen mitt i handen skrev:
Toalett med spoltank uppe vid taket och kedja att dra i för att spola?
Jaa - tänk om man kunde hitta en sån och renovera den!

Är det den stilen du vill ha snickar_palle?
 
Det finns nytillverkade såna toaletter. Minns inte var jag såg dem dock...
 
Jag kollade nån länk igår och såg några - men de var för pråliga och dyra!!
 
Ja helst asså. det vore ju drömmen, Får mig att tänka på "Lilla Huset på prärien", dom som hade affärn, fick en sån toa. Vore ju supernice ju... men har redan en ny.. :( men kanske kan sätta upp en tank iaf som är lite "fusk"?

Eller så har man så att när nån drar i den tappen så får dom vatten på sig? ;D
 
Iskall ring, kallt golv, lite mörkt, handfat med dubbla kranar, sen ska holken låta som niagarafallet då är man i mål!

:)

Skämt å sido - svart o vitrutigt golv är både billigt o klassiskt, men man ska nog lägga lite tid på jobbet - ramar o 45 graders-ytor e.t.c.

Kanhända att det finns något ännu mer retro?
 
Tror att det skulle bli jättesnyggt med sk Victorian floor tiles i ditt gammeldags badrum tex:
tiles2.jpg tiles1.jpg
http://www.byggfabriken.com/

Visst är svart-vitt snyggt, men ganska opraktiskt eftersom det mista lilla hårstrå/damm osv. syns.
 
Det finns klinker som ser ut som ett trägolv.
Å det är snuskgt likt!!

Dom har det på kakelhuset i Söderhamn , tror dom har det i umeå eller luleå oxå nån av dom är det!!
Men s-hamn är jag säker på.

Dom va tvungen att ha en platta lös för annars trodde folk inte på att det va klinker!

MVH Linus

http://www.kakelhuset.se/
 
Snickar_Palle skrev:
Jmen kanske kan sätta upp en tank iaf som är lite "fusk"?

Eller så har man så att när nån drar i den tappen så får dom vatten på sig? ;D
Ett böjligt rör och en tank utan lock? Nån drar i kedjan, röret böjer sig och.... PLASK!

:D


 
  • 1926-granen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hahaha va roligt det vore ju... wünderbar! ;D
 
Linska skrev:
Visst är svart-vitt snyggt, men ganska opraktiskt eftersom det mista lilla hårstrå/damm osv. syns.
Jag har iallafall testat o lägga två ytor - innanför ytterdörren samt i källar"holken".
Så får vi se hur länge jag står ut!

Jag ska byta hela källargolvet senare så holken ska ändå göras om sen.

 
Tänkte i duschen... vill bara ha liksom "dom gamla ratt kranarna" synliga... då blir det visserligen T kopplingar inne i väggen, ej så kul men vad gör man.. men sen två rör ihop från rattarna inne i väggen ihop till ett T och upp i väggen till röret som skall leda ut duschvattnet till munstycket i taket...

Hur löser man det? Finns det "lösa" kranar liksom att bara montera på T röret inne i väggen som man för igenom kaklet och surrar fast där?
 
  • granar.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.