Hej,
Vi kommer ha en fondvägg (eller rättare sagt en pelare) i mosaik där vi inte kan bestämma oss för om vi ska ha antracitgrå eller svart fog.
I exemplet nedan är det vår mosaik fogat med svart fog, och "provlappen" som hålls framför är antracitgrå.
Vad tror ni? Spontant känner jag väl svart, men då innebär det att vi får köra svart fog även på badrumsgolvet (som förvisso är svart klinker) - tänker mig mer betänkligheter såsom städning/missfärgning?
Vi kommer ha en fondvägg (eller rättare sagt en pelare) i mosaik där vi inte kan bestämma oss för om vi ska ha antracitgrå eller svart fog.
I exemplet nedan är det vår mosaik fogat med svart fog, och "provlappen" som hålls framför är antracitgrå.
Vad tror ni? Spontant känner jag väl svart, men då innebär det att vi får köra svart fog även på badrumsgolvet (som förvisso är svart klinker) - tänker mig mer betänkligheter såsom städning/missfärgning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarar mig själv - killen i kakelhuset säger att han brukar avråda kunder från att ha för många olika fogar. Eftersom jag kommer ha ett badrum med vita vägar och svart golv samt ovan nämnda svarta mosaik i en pelare så föreslog han ljusgrå fog för det vita kaklet och antracit grå fog (som på lappen) på golv samt mosaik-pelaren.
Som ni ser på bilden är det fogat med svart, och jag tycker det blir rätt schysst - samtidigt är det svårt att avgöra hur det skulle se ut med antracitgrå bara genom att bedöma hur lappen visar sig.
Problemet är väl att kakelkillen avråder starkt från att ha svart fog på golvet i badrummet då det lätt blir tydliga kalkutfällningar, och eftersom jag då kommer ha antracitgrå tyckte han det blev naturligt att fortsätta med antracitgrå till mosaiken och således ha två olika fogfärger, antracitgrå till golv/fondvägg samt ljusgrå till det vita kaklet.
OM jag ska ha svart blir det ju följande upplägg;
Antracitgrå fog till golv
ljusgrå fog till vita väggar
svart fog till mosaikpelaren...
Hua, så svårt...
Som ni ser på bilden är det fogat med svart, och jag tycker det blir rätt schysst - samtidigt är det svårt att avgöra hur det skulle se ut med antracitgrå bara genom att bedöma hur lappen visar sig.
Problemet är väl att kakelkillen avråder starkt från att ha svart fog på golvet i badrummet då det lätt blir tydliga kalkutfällningar, och eftersom jag då kommer ha antracitgrå tyckte han det blev naturligt att fortsätta med antracitgrå till mosaiken och således ha två olika fogfärger, antracitgrå till golv/fondvägg samt ljusgrå till det vita kaklet.
OM jag ska ha svart blir det ju följande upplägg;
Antracitgrå fog till golv
ljusgrå fog till vita väggar
svart fog till mosaikpelaren...
Hua, så svårt...
Flera tillverkare har slutat göra svart fog då dom inte kan garantera att den blir kulörhomogen, alltså att den inte blir flammig (kalkutfällningar).
Hade nog kört antracit på mosaiken ocskå för säkerhets skull.
Hade nog kört antracit på mosaiken ocskå för säkerhets skull.
Klicka här för att svara