Hej!

Jag skall snart börja bygga ett badrum och tänker använda mig av Våtrumsvägg 2012 men jag har några frågor. Jag gör så att jag går igenom min tankebana/arbetsprocedur så tar jag frågorna eftersom.

1 : Först reglar man upp väggar med minst 2x3" reglar cc 450.

2: Efter detta sätter man k-plyfa 15 mm med 1 mm mellanrum mellan skivorna och 10 mm fritt från golv. Något speciellt att tänka på i hur man reglar i hörn? Jag har även köpt hörnprofiler i plåt LP50, när monteras dessa? Innan eller efter plyfan?

3: Gipsskivor sätts med förskjutna skarvar i förhållande till plyfaskarvarna. Gipsskivorna sätts dikt an mot golv och tätas mot golv innan flytspackling.

I Våtrumszon 1 gäller våtrumsgips, i övriga badrummet vanlig kartonggips. Spacklar man skarvar i detta läge? Vilket spackel i så fall? (Det underlättar ju för en pedant vid plattsättningen, iaf rent teoretiskt)

4: Golvet primas och flytspacklas utan bakfall och ett krav på att golvbrunnens läge skall vara 20 mm under Dörrtröskelns underkant eller är det godkänt med ett uppvik på minst 20 mm av tätskiktsfolien?

5: Efter plattsättning så borras hål för infästningar bara genom kakel (och gips?) inte genom plyfan, hålet fylls sedan med silikon och VVS skruv används vid alla typer av fastsättning.

Frågor: När det kommer till spånskiveskruv och gipsskruv, behöver det vara av någon speciell kvalitet då? Gipsskruvar från byggmax har jag märkt går av i vissa fall tex...

Det var nog mina funderingar i nuläget! Uppskattar bra svar då jag tror att många funderar samma sak och vid en sökning av forumet hittade jag ingengGuide vilket jag här och nu tänkte försöka bidra till med forumiternas hjälp!

Redigerat:
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Tror inte det finns några krav på skruvarna specificerade, men går byggmaxskruven av så välj något annat fabrikat. Spackla gipsskarvar görs enklast med fix, samma fix som du sedan sätter plattorna med. Glöm inte att prima innan du spacklar med fixet.

Tack för dina synpunkter! Prima på gipsen innan folien då alltså? Måste all gips primas? Alltså innan man tapetserar med tätsiktsfolien?

Manberg skrev:
Tack för dina synpunkter! Prima på gipsen innan folien då alltså? Måste all gips primas? Alltså innan man tapetserar med tätsiktsfolien?
Det beror på vilket tätskikt du använder dig av, följ instruktionerna från tillverkaren.

En grundregler angående primer är att det så gott som alltid ska påföras på underlaget när något cementbaserat ska på, för att förhindra att vattnet sugs ut ur cementpastan. Ovanpå tätskiktet ska det dock inte primas (tätskikt suger dåligt) :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.